Zal even inhaken

TS heeft een brugcamera, ik heb toevallig zelf de opvolger van dit model.
-De kwaliteit, sensor, ruisprestatie e.d. zit tussen een compact en een DSLR in.
-Nadeel van de Lumix is dat hij niet zo best op hoge iso presteert, mijn tip is ook om echt maximaal iso400 te gebruiken. Volgens mij kun je dat in de FZ28 zo instellen dat hij maximaal 400 mag gebruiken. Probeer er liever onder te blijven

-De cropfactor is iets van 5.6.
-Croppen moet je echt proberen te voorkomen, op voorhand goed je compositie bepalen zodat je niet of heel weinig hoef te snijden. Zoom maar eens in en kijk naar de kwaliteit.
-F waarden liggen inderdaad tussen de 2.8 en 8. Bij een DSLR kan dat maar zo 1.4 tot F32 zijn. Wereld van verschil dus. Als je nu bv je achtergrond onscherp wilt hebben dan moet je dicht op je onderwerp staan. Probeer maar eens in te zoomen en dan dicht op een gezicht of iets te gaan staan en je zult zien dat je dat een onscherpe achtergrond krijgt. Dat lukt al veel beter dan bij een compact, daar is vrijwel altijd alles scherp.
Voorbeeld is mijn inzending voor de maandopdracht, glas zat bijna tegen het bloemetje, niet ingezoomd en bijna niks eraf gesneden

-Ik las ergens dat de lens niet best zou zijn. Ben ik het niet mee eens, er zit toch best goed Leica glas in.
Tips:
-Zoek eens op google onder Lumix FZ28 reviews. Dan vind je heel veel informatie en gebruikerservaringen.
-Probeer wat verschillende technieken uit. Begin eens met niet bewegende onderwerpen.
Succes