Flitsen is een vak en is iets wat eigenlijk meer vakmanschap is dan een vak.
Net zoals bier brouwen. Je kunt een boekje kopen en als je alles goed volgt, dan kun je best je eerste eigen biertje brouwen. Maar het vereist kennis, inzicht en ervaring om lekker bier te brouwen (en om de een of andere rare reden, kan aan mijn smaak liggen, helpt het ook wel als je in god gelooft)
Met flitsen is het niet anders, behalve dat stukje over in God geloven. Om MOOI te kunnen flitsen moet je
a) Weten wat je technisch aan het doen bent
Een flitser is gewoon een extra lichtbron die je automatisch door de camera aan kan laten sturen, maar zodra je je gaat verdiepen in wat er technisch om de hoek komt kijken aan instellingen en hoe je je flitser van de camera haalt, dan merk je dat de mogelijkheden veel groter worden
b) Veel experimenteren
Gewoon doen, op een gegeven moment kom je er wel achter wat wel en wat niet werkt. Ook als alles automatisch gaat, dan wil dat niet zeggen dat het altijd goed is.
Om goed te kunnen flitsen (ik kan dat nog lang niet) moet je jezelf afvragen wat goed flitsen is. Is dat gewoon zorgen voor een partij extra licht zodat je onderwerp goed belicht is? Soms wel, om je onderwerp met het flitslicht extra te accentueren. En soms ook niet, omdat je je onderwerp een klein beetje meer pressence wil geven met een heel klein beetje licht. Je dient in ieder geval eerst gewoon de basis onder de knie te krijgen en dan kun je je creatief uit gaan leven
Een voorbeeld.

Deze foto is geflitst. Anders zou het weinig zin hebben om deze hier te posten.
De volledige exif:
1/100 - f/8.0 - iso 50 - 28mm - automatische flits, recht naar het onderwerp vanaf de camera - 1,3 stop onderbelicht
Waarom onderbelicht? Het was die dag erg zonnig. Door wat onder te belichten pik ik minder omgevingslicht mee en wordt de achtergrond wat donkerder. Door de flitser wel op automatisch te laten staan belicht hij mijn model wel correct. Dus die 1,3 stop vult hij zelf in. Waardoor je wel weer model te zien krijgt.
Het flitslicht heeft geen oneindig bereik, en daarom zie je dat de boom toch gewoon vrij donker is. Had ik niet geflitst, dan was het model net zo donker. Dat zou niet opschieten. De foto heeft, mede door het blauw en groen in de achtergrond, toch nog gewoon een hele zomerse uitstraling en toch valt de flits niet zo op. Of wel?
Zo zie je maar dat flitsen overdag ook prima kan, je kunt namelijk toch nog met het omgevingslicht spelen en je onderwerp correct belichten.
Want dat is wat je met flitsen eigenlijk doet. Je mengt je omgevingslicht met het bestaande licht. Je brengt immers een lichtbron extra toe. En als je meer flitsers tegelijk gebruikt, dan dus nog meer lichtbronnen en kun je nog creatievere dingen doen.
In het geval van veel fel tegenlicht komt het flitsen overdag misschien nog wel beter tot zijn recht. Pal tegen de zon in:

1/300 - f/8.0 - iso 50 - 15mm - automatische flits, recht naar het onderwerp vanaf de camera - 1 stop onderbelicht
Zonder te flitsen waren dit gewoon silhouetten, daar zat ik natuurlijk ook niet op te wachten.
Dus ik compenseer dat met een flits en vul daarmee alle donkere partijen in.
Dus buiten het feit van creativiteit, waarin je je flitser echt als hoofdlicht kunt gaan gebruiken of door middel van kleurfilters leuke effecten kunt maken, kun je het ook gewoon als technische oplossing gebruiken om daar licht te brengen waar je het nodig hebt.
Begin eerst rustig daar mee en dan komt de creativiteit vanzelf. Je doet immers concertfotografie, en dat is helemaal gebouwd rondom licht. Je hoort immers de muziek niet op de foto, maar je hebt wel dat licht nodig voor de sfeer. Wat nu als je die sfeer eens zelf kon maken?