Het is 19 jul 2025 21:05

Auteur Flitsen enzo...
 Flitsen enzo...
BerichtGeplaatst: 03 aug 2010 09:35 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Man
Een onderwerp die ik maar niet onder de knie krijg is flitsen! :rof

Klinkt misschien stom, maar ik weet het echt niet. Kan natuurlijk liggen aan het feit dat ik flitsers haat, vanuit het standpunt van de concert fotograaf, maar soms is het toch echt nodig (feestjes, bah, maar brengen wel het geld binnen voor nieuwe onderdelen e.d.).

Heb een link gevonden over de flitser die ik heb, nl. de Speedlite 580EX...

http://www.usa.canon.com/dlc/controller ... cleID=2891

Een geweldig artikel, maar toch....

Is er iemand die me dat beter kan uitleggen? Ik weet ben net nieuw op dit forum, maar toch....

In dit artikel staat dat je de flitser op manual moet zetten, maar op de één of ander manier snap ik het niet. Als ik een flitser op mijn camera had zitten had ik die gebruikt :rof

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Flitsen enzo...
BerichtGeplaatst: 03 aug 2010 09:49 
Lid
Fotografie

Je stelt nogal een brede vraag :)
Kun je iets specifieker zijn waar je tegenaan loopt?

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Flitsen enzo...
BerichtGeplaatst: 03 aug 2010 11:34 
Lid
Fotografie

Verschillende dingen :rof

Ben nu een tijdje bezig geweest en heb de handleiding er nogmaals bij gehaald als ook bovenstaande link.

Wat ik er altijd van begreep is dat je flitst je de iso op 100 kunt laten staan. Ben er achter gekomen dat je door in te stellen op bijv 800 iso je een snellere sluitertijd kunt instellen (dat zeg ik, ik heb er geen verstand van).

Wat ik ook nog niet snap is dat het diafragma getal, vaak bij mij knippert, maar druk je af is de foto wel mooi. Ik snap waarom die knippert enzo hoor.

Wat zijn nou bijvoorbeeld beste instellingen om mensen te fotograferen? Ik bedoel de hoek van de flitser... Frontaal licht is het beste (vaak) maar niet echt prettig voor diegene voor de lens :rof

Het gebruik van de diffuser is dan een uitkomst...., maar dan wordt de camera toch voor de gek gehouden (zeg maar)?

Veel vragen en veel tekst...

Flitsen enzo...
BerichtGeplaatst: 03 aug 2010 11:45 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Nee
www.planetneil.com

Ik zelf schiet vrijwel altijd op ISO400. Op die manier heb je vaak nog meer mogelijkheden en krijg je niet permanent zwarte achtergronden. Ik schiet ook vaak Off Shoe, met of een OffShoe Cord 3 of mijn ST-E2 en dan af en toe ook met meerdere flitsers, wat het instellen moeilijker maakt maar uiteindelijk foto's kan opleveren waarbij j eniet direct ziet dat het filts foto's zijn.

Echter flitsen kost gewoon heel veel tijd.

Ik ben zelf begonnen met een 430EX, maar wilde meer, heb toen alleleid bounces ed bij stofen gekocht. Daarna een 540EZ in de hoop dat ik die kon ombouwen voor Master Slave. Dat kon niet maar de flitskracht heeft mij toen besloten om deze 540EZ ipv mijn 430EX te gebruiken en volledig handmatig te gaan flitsen. Daar heb ik veel heeeeeel veel van geleerd. Toen een 550EX gekocht en toen die gestolen werd, van het geld een 580EXII. Sinds kort heb ik er een 2e 430EXII bij en dus de ST-E2 en kan ik naar hartelust dingen uitlichten.

Voor gewoon flitswerk gebruik ik echter de 580EXII en schiet ik dan via ETTL, op vrijwel atijd ISO400 of ISO800, gewoon eht diafragma die ik wil en in M stand. En dan gebruik nooit een omnibounce maar het bounce kaartje. Voor mijn 430EXen gebruik ik wel omnibounces. Raar maar i kvind de 580 minder geschikt en de 430EX meer geschikt voor omnibounces.

En w\at bij mij heel goed werkt is de kop rechtomhoog, en dan 180 graden draaien. Dan het bounckaartje eruit voor portraiten of party fotgrafie het kaarttje staat dan tussen het onderwerp en de lichtborn in en hij chiet verder recht omhoog. Maar dat werkt ook niet altijd.

Dus je kunt niet zeggen zo en zo moet dat. Je moet gewoon veel experimenteren. En met digitaal is dat geen probleem. gewoon lekker een avond zinloos ergens zijn om zinvol te leren flitsen is mijn devies. :)

Flitsen enzo...
BerichtGeplaatst: 03 aug 2010 11:54 
Lid
Fotografie

Okee.
Moet eerst zeggen dat ik ook mee aan het vogelen ben, maar tik gewoon wat neer.
Ik geloof dat Jeroen van het forum bezig is met een heel artikel over flitsen :)

Zelf vind ik binnen flitsen moeilijk, zeker om slagschaduwen te vermijden wat soms ook niet te vermijden is.
Zal niet zegen dat ik flitsen 'haat', het komt wel in de buurt maar voor fotografie heb je nu eenmaal licht nodig :)
Een diffuser, als ik dan denk aan zo'n bouncekapje verspreid het licht, maar de schaduwen gaan er niet door weg en het licht blijft (net zo, geloof ik) hard. Ik moet dan vaak de flitscompensatie omhoog gooien omdat het kapje wat licht kost.
Nu zijn er wel tal van gadgets die je kunt kopen, maar wat nou goed is?

Buiten inflitsen vind ik niet zo'n probleem, ik zet de flitscompensatie dan zo zo zacht mogelijk. Begin met -2 en kijk naar het resultaat en stel dan bij.

Binnen vind ik een ramp. Ik neem trouwens aan dat jij de kop van je flitser kunt kantelen e.d.
Zolang je het licht kunt kaatsen via een muur, plafond e.d. is het wel te doen.

Als dat niet kan vind ik het lastig worden. Recht vooruit flitsen is niet altijd handig en onder een hoek van 45 graden met een bouncekapje is ook niet altijd geweldig.

Wat ik de laatste tijd doe is de flitser recht vooruit laten flitsen of onder 45/30 graden.
De camera op TTL zodat hij zelf meet hoeveel licht er nodig is.
De iso juist wel omhoog! Zodat je flitser minder hard hoeft te flitsen en sneller weer paraat is en je batterijen langer meegaan. Het diafragma groot en de sluiterltijd langzaam.
Misschien wil jij dat ook eens proberen en melden hoe dat is bevallen.

Samengevat:
- Camera op TTL
- Manuele stand M
- Flitser (met kapje) recht vooruit of onder 45 graden.
- Diafragma op 4 of iets
- Sluitertijd tussen de 1/15e en 1/50e (dan neem je de achtergrond ook meer mee)
- Iso omhoog (weet niet wat bij jou nog goeie resultaten oplevert.
- Flitsen op het 1e gordijn of anders op het 2e gordijn voor een onscherpe achtergrond.
- Aan de rechterkant van je histogram belichten zodat je eventueel met bewerken kunt temperen en de belichting niet omhoog hoeft te trekken ivm de evt ruis. (ETTR Exposure to the right)

Dat je getallen e.d. knipperen klopt hoor, lekker laten gaan :)

Succes!

Mochten de kenners zien dat ik onzin vertel, graag vertellen hoor :blush

Flitsen enzo...
BerichtGeplaatst: 03 aug 2010 12:20 
Lid
Fotografie

Peter, flitscompesatie gebruik ivm een bounce??? De lichtmeter compenseert icm ETTL zelf de kracht. Plussen is dus niet nodig, dan is er gewoon te weinig licht en zou je tegen onderbelichting aanztten. Ik zou dan geen meer licht gebruiken maar kijken naar de overige settings om zwarte onderbelichte achtergronden te voorkomen.

Ik merk zelfs dat ik tegen woordig juist de flitscompensatie naar beneden zet om meer natuurlijk licht een kans te geven en een meer natuurlijk licht te krijgen. Dus - 1 of 2 stops op de flitser :)

Flitsen enzo...
BerichtGeplaatst: 03 aug 2010 12:22 
Lid
Fotografie

Ik denk dat dat knipperen van de diafragma instelling is omdat de camera ontdekt dat bij die setting er te weining licht is voor een foto en ik vermoed dat dat in de Av stand gebeurd. In de M stand doet de camera gewoon wat jij insteld en of dat goed of slecht is, maakt dan niet uit. Hij drukt dan gewoon af met die settings. Onder, over of juist belicht :)

Ik zou zo wie zo in M schieten omdat de camera ni Av stand de flitser als invullicht gebruikt en dan vaak een te lange slutiertijd gaat aanhouden waardoor er allemaal bewogen foto's gaan komen. En dit is dan weer op te lossen door een hoger ISO getal te kiezen. Waarom de camera altijd van die idiote settings kiest bij Av is voor mij een raadsel maar het flitsen is leren, leren en nog eens leren en dan is M beter omdat je dan ook leert wat de verschillen zullen zijn tussen de sluitertijd, de hoeveelheid licht die je toelaat via het diafragma en de gekozen ISO waarde. Echter wordt ISO nog al snel met ruis geassocieerd en angstvallig op ISO100 gehouden. Want een hoog ISO is RUIS, zeker als het donker is. Ik zeg dat juist belichten en liever met een hoger ISO getal tot betere resultaten leidt. Die investering in ISO waarden van moderne camera's wordt niet voor niets gedaan en de mogelijkheid om het te kunnen gebruiken is er ook niet voor niets :)

Flitsen enzo...
BerichtGeplaatst: 03 aug 2010 13:01 
Lid
Fotografie

duckie schreef:
Peter, flitscompesatie gebruik ivm een bounce???

Klinkt vreemd he :)
Bij Sony heb je zowel TTL als ADI meting om te flitsen.
Nou zijn niet alle objectieven geschikt om met ADI om te gaan.
Ik heb dus gemerkt dat ik soms moet plussen omdat de flitser ander te weinig levert.

Nogmaals ik snap er zelf ook nog niet zoveel van :wacko , vandaag ik het aangeef en mijn aandeel in dit topic probeer te leveren en er ook van leer :)

Het knipperen komt denk ik omdat de meting aangeeft dat de foto onderbelicht word omdat de flits niet meegerekend word.

Flitsen enzo...
BerichtGeplaatst: 03 aug 2010 14:57 
Lid
Fotografie

Phfff, Gevoelig onderwerp dus :rof

ok. Ik ga een serie met foto's maken en plaatsen a.d.v. de gegevens hierboven. Bear with want het duurt wel even....

Flitsen enzo...
BerichtGeplaatst: 03 aug 2010 16:39 
Lid
Fotografie

Heb foto's genomen met flitser...

Eerste serie:
Camera Instellingen: TV 200, iso 400, FLITSER RECHT OMHOOG (M), 2de gordijn (weet niet waarom)
Settings flitser...
Fotografie

Foto 1. f/9.0 (0)
Fotografie

Foto 2. f/13 (-1)
Fotografie

Foto 3. f/18 (-2)
Fotografie

Foto 4. f/7.1 (+1)
Fotografie

Foto 5. f/5.6 (+2) knipperd
Fotografie

Flitsen enzo...
BerichtGeplaatst: 03 aug 2010 16:40 
Lid
Fotografie

Tweede serie:
Camera Instellingen: TV 200, iso 400, FLITSER FRONTAAL (M), 2de gordijn (weet niet waarom)
Settings flitser...
Fotografie

Foto 1. f/9.0 (0)
Fotografie

Foto 2. f/14 (-1)
Fotografie

Foto 3. f/20 (-2)
Fotografie

Foto 4. f/7.1 (+1)
Fotografie

Fotografie

Flitsen enzo...
BerichtGeplaatst: 03 aug 2010 16:43 
Lid
Fotografie

Derde serie:
Camera Instellingen: TV 200, iso 400, FLITSER RECHT OMHOOG (M), 2de gordijn (weet niet waarom)
Opstelling flitser...
Fotografie

Foto 1. f/8.0 (0)
Fotografie

Foto 2. f/11 (-1)
Fotografie

Foto 3. f/16 (-2)
Fotografie

Foto 4. f/5.6 (+1)
Fotografie

Fotografie

Flitsen enzo...
BerichtGeplaatst: 03 aug 2010 16:45 
Lid
Fotografie

Tweede serie:
Camera Instellingen: TV 200, iso 400, FLITSER FRONTAAL (M), 2de gordijn (weet niet waarom)
Settings flitser...
Zelfde al net, nu FRONTAAL.

Foto 1. f/10.0 (0)
Fotografie

Foto 2. f/14 (-1)
Fotografie

Foto 3. f/20 (-2)
Fotografie

Foto 4. f/7.1 (+1)
Fotografie

Fotografie

Flitsen enzo...
BerichtGeplaatst: 03 aug 2010 16:50 
Lid
Fotografie

Veel werk, maar zeker de moeite waard. Laat me weten welke foto's per serie de beste zijn.... Aanvullen mag uiteraard! :rof

Zoals ik het zie is frontaal vooral leuk als je alleen het onderwerp wilt fotograferen. De meeste gevallen is dus recht omhoog (betekent M) het beste voor het doel waar het me omgaat (mensen die bewegen fotograferen).

Gezien het verhaal van Jeroen vond ik dat de instelling op TV moest staan. Ik gebruik dit het meest (ook met concert foto's). Op de één of andere manier kan ik niet goed overweg met AV, maar dat zal aan mij liggen.

Flitsen enzo...
BerichtGeplaatst: 03 aug 2010 20:10 
Lid
Fotografie

Flitsen is een vak en is iets wat eigenlijk meer vakmanschap is dan een vak.
Net zoals bier brouwen. Je kunt een boekje kopen en als je alles goed volgt, dan kun je best je eerste eigen biertje brouwen. Maar het vereist kennis, inzicht en ervaring om lekker bier te brouwen (en om de een of andere rare reden, kan aan mijn smaak liggen, helpt het ook wel als je in god gelooft)

Met flitsen is het niet anders, behalve dat stukje over in God geloven. Om MOOI te kunnen flitsen moet je
a) Weten wat je technisch aan het doen bent
Een flitser is gewoon een extra lichtbron die je automatisch door de camera aan kan laten sturen, maar zodra je je gaat verdiepen in wat er technisch om de hoek komt kijken aan instellingen en hoe je je flitser van de camera haalt, dan merk je dat de mogelijkheden veel groter worden

b) Veel experimenteren
Gewoon doen, op een gegeven moment kom je er wel achter wat wel en wat niet werkt. Ook als alles automatisch gaat, dan wil dat niet zeggen dat het altijd goed is.

Om goed te kunnen flitsen (ik kan dat nog lang niet) moet je jezelf afvragen wat goed flitsen is. Is dat gewoon zorgen voor een partij extra licht zodat je onderwerp goed belicht is? Soms wel, om je onderwerp met het flitslicht extra te accentueren. En soms ook niet, omdat je je onderwerp een klein beetje meer pressence wil geven met een heel klein beetje licht. Je dient in ieder geval eerst gewoon de basis onder de knie te krijgen en dan kun je je creatief uit gaan leven

Een voorbeeld.

Fotografie
Deze foto is geflitst. Anders zou het weinig zin hebben om deze hier te posten.
De volledige exif:
1/100 - f/8.0 - iso 50 - 28mm - automatische flits, recht naar het onderwerp vanaf de camera - 1,3 stop onderbelicht

Waarom onderbelicht? Het was die dag erg zonnig. Door wat onder te belichten pik ik minder omgevingslicht mee en wordt de achtergrond wat donkerder. Door de flitser wel op automatisch te laten staan belicht hij mijn model wel correct. Dus die 1,3 stop vult hij zelf in. Waardoor je wel weer model te zien krijgt.
Het flitslicht heeft geen oneindig bereik, en daarom zie je dat de boom toch gewoon vrij donker is. Had ik niet geflitst, dan was het model net zo donker. Dat zou niet opschieten. De foto heeft, mede door het blauw en groen in de achtergrond, toch nog gewoon een hele zomerse uitstraling en toch valt de flits niet zo op. Of wel?

Zo zie je maar dat flitsen overdag ook prima kan, je kunt namelijk toch nog met het omgevingslicht spelen en je onderwerp correct belichten.

Want dat is wat je met flitsen eigenlijk doet. Je mengt je omgevingslicht met het bestaande licht. Je brengt immers een lichtbron extra toe. En als je meer flitsers tegelijk gebruikt, dan dus nog meer lichtbronnen en kun je nog creatievere dingen doen.

In het geval van veel fel tegenlicht komt het flitsen overdag misschien nog wel beter tot zijn recht. Pal tegen de zon in:

Fotografie
1/300 - f/8.0 - iso 50 - 15mm - automatische flits, recht naar het onderwerp vanaf de camera - 1 stop onderbelicht

Zonder te flitsen waren dit gewoon silhouetten, daar zat ik natuurlijk ook niet op te wachten.
Dus ik compenseer dat met een flits en vul daarmee alle donkere partijen in.

Dus buiten het feit van creativiteit, waarin je je flitser echt als hoofdlicht kunt gaan gebruiken of door middel van kleurfilters leuke effecten kunt maken, kun je het ook gewoon als technische oplossing gebruiken om daar licht te brengen waar je het nodig hebt.

Begin eerst rustig daar mee en dan komt de creativiteit vanzelf. Je doet immers concertfotografie, en dat is helemaal gebouwd rondom licht. Je hoort immers de muziek niet op de foto, maar je hebt wel dat licht nodig voor de sfeer. Wat nu als je die sfeer eens zelf kon maken?

Flitsen enzo...
BerichtGeplaatst: 05 aug 2010 16:09 
Lid
Fotografie

Ik vind mezelf toch aardig basis tot nu toe. Jij bent diegene die er een schepje boven op doet :) Bedankt voor de volgende stap....

Heb nog een tip: http://www.gavtrain.com/index.html

Ben er ook zeker nog niet klaar mee...

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp