Het is 21 jul 2025 15:23

Auteur Witbalans maken....
 Witbalans maken....
BerichtGeplaatst: 01 sep 2010 20:19 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Man
Even een vraag over de witbalans. ik wil namelijk morgen weer infrarood foto's maken en dan het witbalans veranderen in een stuk groen gras....

Hoe doe ik dit? Is het het beste om dit ter plekke te doen en moet ik het bij ieder nieuw grasveld doen? Hoe zit dat precies.

Is er iemand die hier "even snel" :jump :proost :up :foto een antwoord op heeft :rof.
Nee serieus, is er iemand die hier ervaring mee heeft en dit wil delen?

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Witbalans maken....
BerichtGeplaatst: 01 sep 2010 20:25 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Nee
Volgens mij moet je eens een boek gaan lezen over fotografie. Witbalans kun is wat anders dan een gedeelte uit je foto die je door de kleur groen kunt vervangen. Als je de witbalans op groen zet dan wordt alles groenig of het tegenovergestelde. Maar ik zou beginnen om in RAW te fotograferen zodat je je witbalans in alles kunt veranderen wat je wilt.

Ik hoop verder dat ik begrijp wat jij bedoeld en dan geloof ik te begrijpen dat je een IR foto gaat maken en later het gras als enige wilt invullen in kleur tov de rest nog in IR. Dan wordt het iets met een lasso, knippen en plakken en met lagen. Echt photoshop achtig werk.

Of je moet je vraag wat duidelijker stellen. :)

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Witbalans maken....
BerichtGeplaatst: 01 sep 2010 20:35 
Lid
Fotografie

Ik heb enkele jaren een stukje gevonden over IR-fotografie. De persoon die zich daarmee bezig hield had een body hiervoor speciaal laten aanpassen. Ik vraag me af of de witbalans veranderen je hetzelfde beeld gaat opleveren.

Witbalans maken....
BerichtGeplaatst: 01 sep 2010 23:05 
Lid
Fotografie

duckie schreef:
Volgens mij moet je eens een boek gaan lezen over fotografie. Witbalans kun is wat anders dan een gedeelte uit je foto die je door de kleur groen kunt vervangen. Als je de witbalans op groen zet dan wordt alles groenig of het tegenovergestelde. Maar ik zou beginnen om in RAW te fotograferen zodat je je witbalans in alles kunt veranderen wat je wilt.

Ik hoop verder dat ik begrijp wat jij bedoeld en dan geloof ik te begrijpen dat je een IR foto gaat maken en later het gras als enige wilt invullen in kleur tov de rest nog in IR. Dan wordt het iets met een lasso, knippen en plakken en met lagen. Echt photoshop achtig werk.

Of je moet je vraag wat duidelijker stellen. :)

Ik weet dat je het witbalans in ACR kunt veranderen, maar ik wil morgen ook eens kijken hoe de foto wordt als je het witbalans veranderd. Volgens mij komt er dan meer kleur binnen en wordt de foto heel anders dan dat ik nu heb, nl. zwart met vele kleuren rood.

Ik heb ergens gelezen dat je dan gewoon op gras moet richten en schieten, maar wilde dit graag bevestigend zien, vandaar de vraag.

Citaat:
Ik heb enkele jaren een stukje gevonden over IR-fotografie. De persoon die zich daarmee bezig hield had een body hiervoor speciaal laten aanpassen. Ik vraag me af of de witbalans veranderen je hetzelfde beeld gaat opleveren.

Het is niet zo zeer de body aanpassen.... alleen maar je filter die er binnen in zit...

Hier een link die ik zo even snel vond: infrarood

Zoals je ziet zijn de groene bomen wit....

Witbalans maken....
BerichtGeplaatst: 01 sep 2010 23:12 
Lid
Fotografie

Wat je denk ik ergens gelezen heb is dat hoe gek het ook mag klinken gras vaak 18% grijs is :) Mooi ijkpunt voor de witbalans :)

Witbalans maken....
BerichtGeplaatst: 02 sep 2010 00:08 
Lid
Fotografie

pdm_fotografie schreef:
Wat je denk ik ergens gelezen heb is dat hoe gek het ook mag klinken gras vaak 18% grijs is :) Mooi ijkpunt voor de witbalans :)

Klopt maar dan wel echt gras :) Jeroen van Bergen, de voormalig 'huis' fotograaf van de KNHB heeft mij dit ook wel eens verteld en gebruikt dat samen met een spot/lichtmeter als basis voor zijn Witbalans. Veel huidige watervelden kun je er ook voor gebruiken, zandkunstgrasvelden niet echt.

Maar IR fotografie met een filter of met een aangepaste camera waar het AA filter is verwijdert legt het aanwezige IR licht vast. Dat is wat anders dan een foto te maken met een camera die IR licht filtert en dan bepaalde kleuren tegenhouden. Ik begrijp je lichtspectrum idee wel van tegenhouden van licht maar volgens mij kun je alleen RGB kleuren tegenhouden maar dat heeft niets met witbalans te maken. Het bayerpatroon legt of R, of G of B weer en een samenspel van een aantal pixels in 1 van die 3 kleuren samen met de helderheid ervan bepalen de kleuren en het beeld wat wij zien. Witbalans is de kleurschifting daarvan niet de kleur zelf. Maar ik laat me een keer verwennen op technisch inhoudelijk gebied :)

Witbalans maken....
BerichtGeplaatst: 02 sep 2010 08:33 
Lid
Fotografie

Oh dat wist ik dus niet.... Mmmm grappig van dat 18% grijs en gras....

Als ik de temperatuur verander, naar links toe wordt de foto blauw (logisch) en hierdoor een beter en mooier balans in licht en donker.
Ik snap wel dat alles mogelijk is in ACR, maar wilde dit eens uitproberen...

Dank voor jullie input. Ik ga zo foto's maken, na een half uurtje rijden, van de eerste molen.

Witbalans maken....
BerichtGeplaatst: 02 sep 2010 08:35 
Lid
Fotografie

Mooi spul he dat RAW :DD

Veel plezier met foto's maken :foto

Witbalans maken....
BerichtGeplaatst: 02 sep 2010 15:31 
Lid
Fotografie

pdm_fotografie schreef:
Mooi spul he dat RAW :DD

Veel plezier met foto's maken :foto

Ik schiet al jaren in rawen doe niet anders, sinds ik Photoshop heb ontdekt en de mogelijkheden van acr. Als ik voor een klant schiet die snel foto's wil hebben schiet ik zelfs in raw én jpg...

Niet echt mooi weer. Na de tweede molen begon het te gieten daar in Drente! Volgende keer beter.

Mijn boek is binnen en ik hou jullie op de hoogte....

Titel van het boek? "Digital Infrared Photography (Photo workshop) van Deborah Sandidge

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp