Het is 16 mei 2025 19:10

Auteur externe flitser EOS 450D
 externe flitser EOS 450D
BerichtGeplaatst: 18 sep 2010 14:57 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Hallo allemaal,

Ik zou wat hulp willen met het kiezen van een flitser. Ik zal aangeven wat ik wil kunnen met het ding en misschien kunnen jullie dan suggesties doen?

1. het moet niet al te duur worden (gewoon leuk amateur prijsje).
2. ik wil hem op mijn camerahuis kunnen monteren en op z'n minst recht om hoog kunnen zetten, maar liefst ook iets naar achteren.
3. ik wil de intensiteid kunnen regelen.
4. ik wil hem los van mijn camera kunnen gebruiken. Dan denk ik bijvoorbeeld aan de ingebouwde flitser als invul flits (heet dat zo?) en de losse flitser als hoofd belichting vanuit een andere richting dan de camera zelf.

Ik heb tot nu toe begrepen dat juist puntje vier misschien wat lastig is met mijn camera (EOS 450D) aangezien er geen zender in zit? Vervolgens kwam ik uit bij posts op andere fora (in het Zweeds) waar ze het hadden over een "slaaf" flitser?? En een soort mini flitsertje voor op de camera die dan voor flitst en zo de externe flitser triggert of zo? Ik snapte er helemaal niets meer van. Ik las ook over eventueel een zender die je op de camera zet, maar die zou 200 euro kosten. Zou de interne flitser niet kunnen voor flitsen en dan de externe flitser triggeren?

Mijn vraag, welke aankoop opties vind jij dat ik eens verder moet bekijken?

Bij voorbaat dank.

Mascha

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 externe flitser EOS 450D
BerichtGeplaatst: 18 sep 2010 16:39 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Man
Canon ken ik verder niet maar je kunt off shoe (flitser los van de cam) je flitser aansturen met een kabel of een draadloze trigger.

Met welke flitsers dat mogelijk is laat ik aan de Canoniers over :)

Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 externe flitser EOS 450D
BerichtGeplaatst: 18 sep 2010 16:49 
Lid
Fotografie

430 exII of 580 ex II ? ben wel geen canonien, maar voor 200 euri heb je die 430 al..

ik stuur zelf met mijn alpha minolta flitsers draadloos aan als slave.. moet met een 450d ook te doen zijn...

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
 externe flitser EOS 450D
BerichtGeplaatst: 18 sep 2010 17:17 
Lid
Fotografie

MaschaP schreef:
4. ik wil hem los van mijn camera kunnen gebruiken. Dan denk ik bijvoorbeeld aan de ingebouwde flitser als invul flits (heet dat zo?) en de losse flitser als hoofd belichting vanuit een andere richting dan de camera zelf.

Momenteel is alleen de 7D in staat om de interne flitser een andere flitser aan te laten sturen. De interne flitser fungeert dan als 'master' en de andere flitsers als 'slaves'.

D'r zijn wel andere oplossingen hoor, maar een 450D heeft om te beginnen alleen de mogelijkheden om een flitser aan te sturen via het schoentje bovenop. Er zit geen aansluiting voor aan de zijkant (de bekende PC-sync aansluiting)
Je zult dus een tweede flitser op je camera moeten hebben die als 'master'kan dienen. Eentje die dus een signaal uitzend naar de flitser die los van de camera staat. Dit gebeurd bij Canon met infraroodsignalen.
Dus dan zou je twee flitsers moeten kopen (of een 7D)

Het kan ook anders om je flitser los van de camera te halen.
- Goedkoopste oplossing: Een flitsschoentje met lichtontvanger en eventueel een kabeltje via het PC-syncsysteem. Ik denk dat je voor 20 of 30 euro je flitser al snel een paar meter van de camera kan halen. Nadeel is dat je flitser alleen het signaal krijgt om te flitsen, dus je moet hem handmatig instellen.

- Via een synchornisatiekoord van Canon (of een ander merk geschikt voor Canon). Deze zijn standaard zo'n 80 centimeter uitrekbaar, maar je kunt er een paar van aan elkaar klikken. Deze koorden kosten ongeveer 70 euro per stuk. Maar je hebt wel een draadverbinding, dus bedrijfszeker, en de communicatie (TTL-info) tussen camera en flitser blijft behouden.

- Een infraroodtrigger op je camera. Voor ongeveer 35 euro heb je al een infraroodzender die je flitser af laat gaan. Voor 100 euro heb je een surrogaat van Canon's originele ST-E2 die ook de TTL-informatie meestuurt. De originele van Canon kost ca. 200 euro

- RF-triggers. Oftewel met radiogolven. Hier een tweedeling in.
- Zenders en ontvangers die alleen het signaal doorgeven. Prijzen varieren van tientjes tot 200 euro
- Zenders en ontvangers die ook ttl-info meesturen, prijzen van betrouwbare systemen ca. 200 euro per zender/ontvanger (2 nodig; 1 op de camera en 1 per flitser)

externe flitser EOS 450D
BerichtGeplaatst: 18 sep 2010 17:24 
Lid
Fotografie

Helaas, de Canons kunnen alleen door een 7D master slave aangestuurd worden of met een ST-E2.

Of met Cactus triggers maar dan moet je alles zelf instellen. En verder is er een Of Shoe Cord OC-E3.

Qua flitsers is er een merk de beste en die past niet. Nikon, maar als Canon gebruiker kun je eigenlijk voor 2 merken wel kiezen. Of 3 als je met Cactustriggers gaat werken. Dan kun je ook SB flitsers van Nikon gebruiken :)

Van Canon kun je de 430EXII of de 580EXII kiezen. De laatste is veel te duur dus blijft er de 430EXII over. Die heeft een voordeel tov andere merken dat hij 100% compatibel is en ook rekening houdt met je kleinere sensor waardoor er dus ook meer of verder licht gestrooid wordt in vergelijking met de cropfactor. Voor zover ik weet schijnt het andere merk, Metz dit ook te kunnen.

Ergo de Metz 48 of de Canon speedlite 430EXII. Als je tussen deze 2 moet kiezen is de Metz iets sterker qua licht opbrengst en ongeveer 35 euro goedkoper. Maar de Canon is beter bestand tegen weersomstandigheden, heeft een betere sluinting die ook met 1 hand te bedienen is en echt vast zit tov een schroef wieltje, en hij is degelijker gebouwd.

Je zou dus kunnen zeggen dat je voor net iets meer dan 200 euro eigenlijk op nummer 1 de Canon speedlite 430EXII hebt, als 2e keuze een Metz 48. En als je goedkoop wilt en met Cactus triggers gaat werken dan zijn de Nikon SB28 zeer aan te raden maar die passen nooit op je body.

Sigma, Cullman, en Nissin, en noem ze maar op niet nemen. Allemaal marginaal spul die hiet niet halen bij de Canon of het echte flitsmerk Metz.

Ik zelf heb een
Speedlite 430EX
Speedlite 430EXII
Speedlite 580EXII
Speedlite ST-E2
OC-E3
En kan dus spreken over de Canon flitsers, Remote triggers en off shoe cords. Ik heb zelf echter geen ervaring met Cactus V4 triggers, maar die zijn ook beregoed. Alleen gaat alles dan manueel. Maar nogmaals mocht je nooit een flitser op je body willen en draadloos willen schieten ala stobbist, neem dan de vijand: Nikon Speelights, die zij het aller beste. :)

externe flitser EOS 450D
BerichtGeplaatst: 18 sep 2010 17:26 
Lid
Fotografie

jeroentje schreef:
Momenteel is alleen de 7D in staat om de interne flitser een andere flitser aan te laten sturen...
Even ter aanvulling, je hebt het dan wel over de Canon-serie :P

Laatst bijgewerkt door Henry op 18 sep 2010 17:52, in totaal 3 keer bewerkt.

externe flitser EOS 450D
BerichtGeplaatst: 18 sep 2010 17:38 
Lid
Fotografie

Henry schreef:
Even ter aanvulling, je hebt het dan wel over de Canon-serie :P

Modellen van Nikon vernoemen heeft voor TS niet zoveel zin toch?

externe flitser EOS 450D
BerichtGeplaatst: 18 sep 2010 17:41 
Lid
Fotografie

Ik ken overigens geen D7 maar wel een K7

externe flitser EOS 450D
BerichtGeplaatst: 18 sep 2010 17:42 
Lid
Fotografie

duckie schreef:
Ik ken overigens geen D7 maar wel een K7

is dat pentax of oly of zo? :D

externe flitser EOS 450D
BerichtGeplaatst: 18 sep 2010 17:50 
Lid
Fotografie

Pentax

externe flitser EOS 450D
BerichtGeplaatst: 18 sep 2010 17:53 
Lid
Fotografie

jeroentje schreef:
Modellen van Nikon vernoemen heeft voor TS niet zoveel zin toch?

Klopt, maar het ging mij er om dat als je jouw regel zo leest, dat je zou kunnen lezen dat alleen de 7D in staat is om... etc. etc. Gaat alleen op voor Canon. Er zijn merken waarvan de camera's dit wel kunnen ;)

externe flitser EOS 450D
BerichtGeplaatst: 18 sep 2010 17:58 
Lid
Fotografie

Dat zijn de merken die het flitsen beter in de vingers hebben dan Canon en daar ben ik dan ook best jaloers op zeg maar

externe flitser EOS 450D
BerichtGeplaatst: 18 sep 2010 18:01 
Lid
Fotografie

met mijn sony alpha kan ik ook draadloos flitsen , en 1 of 2 flitsers als slave gebruiken.. vreemd dat de 450d dat niet kan... :wacko

toestellen waren toch gelijkwaardig, en kwamen in dezelfde tijd uit..

externe flitser EOS 450D
BerichtGeplaatst: 19 sep 2010 17:41 
Lid
Fotografie

Geslacht: Vrouw
Heel erg bedankt voor de uitgebreidde reakties. Helpt enorm! :upc