MaschaP schreef:
4. ik wil hem los van mijn camera kunnen gebruiken. Dan denk ik bijvoorbeeld aan de ingebouwde flitser als invul flits (heet dat zo?) en de losse flitser als hoofd belichting vanuit een andere richting dan de camera zelf.
Momenteel is alleen de 7D in staat om de interne flitser een andere flitser aan te laten sturen. De interne flitser fungeert dan als 'master' en de andere flitsers als 'slaves'.
D'r zijn wel andere oplossingen hoor, maar een 450D heeft om te beginnen alleen de mogelijkheden om een flitser aan te sturen via het schoentje bovenop. Er zit geen aansluiting voor aan de zijkant (de bekende PC-sync aansluiting)
Je zult dus een tweede flitser op je camera moeten hebben die als 'master'kan dienen. Eentje die dus een signaal uitzend naar de flitser die los van de camera staat. Dit gebeurd bij Canon met infraroodsignalen.
Dus dan zou je twee flitsers moeten kopen (of een 7D)
Het kan ook anders om je flitser los van de camera te halen.
- Goedkoopste oplossing: Een flitsschoentje met lichtontvanger en eventueel een kabeltje via het PC-syncsysteem. Ik denk dat je voor 20 of 30 euro je flitser al snel een paar meter van de camera kan halen. Nadeel is dat je flitser alleen het signaal krijgt om te flitsen, dus je moet hem handmatig instellen.
- Via een synchornisatiekoord van Canon (of een ander merk geschikt voor Canon). Deze zijn standaard zo'n 80 centimeter uitrekbaar, maar je kunt er een paar van aan elkaar klikken. Deze koorden kosten ongeveer 70 euro per stuk. Maar je hebt wel een draadverbinding, dus bedrijfszeker, en de communicatie (TTL-info) tussen camera en flitser blijft behouden.
- Een infraroodtrigger op je camera. Voor ongeveer 35 euro heb je al een infraroodzender die je flitser af laat gaan. Voor 100 euro heb je een surrogaat van Canon's originele ST-E2 die ook de TTL-informatie meestuurt. De originele van Canon kost ca. 200 euro
- RF-triggers. Oftewel met radiogolven. Hier een tweedeling in.
- Zenders en ontvangers die alleen het signaal doorgeven. Prijzen varieren van tientjes tot 200 euro
- Zenders en ontvangers die ook ttl-info meesturen, prijzen van betrouwbare systemen ca. 200 euro per zender/ontvanger (2 nodig; 1 op de camera en 1 per flitser)