Het is 21 jul 2025 15:49

Auteur sensor
 sensor
BerichtGeplaatst: 01 okt 2010 17:58 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
beste lezers
ik heb een foto geplaats maar men heefd
er op gerigeerd dat mijn sensor vuil is :shock
mijn vraag is kan dat kwaad als
die vuil is en wat is de kostprijs voor
mijn sensor schoon te maken
heefd daar iemand raad bij

de vriendelijke groetjes pierre

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 sensor
BerichtGeplaatst: 01 okt 2010 18:21 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Ja
Het kan geen kwaad, maar het is vervelend dat je het op de foto ziet.

Je kan het zelf doen met hulpmiddelen, maar ook laten doen.
Dat kost in Nederland ongeveer 25 a 45 Belgische euro's :)

Als je even op internet zoekt kom je dat vast tegen ;)

Op Photodrome is er ook al vaak over geschreven, maar de zoekfunctie schijnt erg lastig te zijn ;)
search.php?keywords=sensor+schoonmaken&terms=all&author=&sc=1&sf=all&sk=t&sd=d&sr=posts&st=0&ch=300&t=0&submit=Zoeken

Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 sensor
BerichtGeplaatst: 01 okt 2010 18:28 
Lid
Fotografie

ik dank u maar als ik kan laat ik het zo snel mogeijk doen

groetjes pierre

sensor
BerichtGeplaatst: 01 okt 2010 18:38 
Lid
Fotografie

Foto knap wel op van een schone sensor :)

sensor
BerichtGeplaatst: 01 okt 2010 18:39 
Lid
Fotografie

mijn sensor wordt tegenwoordig gratis schoongemaakt.. maar dat komt mss omdat ik er al jaren klant ben..

zelf kan ook goed hoor, er zijn setjes voor..

stof zie je meestal boven f/8 , en ik ga meestal ook niet verder dan f/8 voor landschappen zo, dus mij valt het niet zo heel erg snel op..

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
 sensor
BerichtGeplaatst: 01 okt 2010 20:19 
Lid
Fotografie

Soms kan je bij Calumet gratis je sensor schoon laten maken door pro's. Ik maak daar altijd gebruik van. En zelf hou ik eea ook bij. Stof is helaas niet te voorkomen, ook al wissel je je lenzen nooit. Bij zooms wordt gewoon stof naar binnen gezogen! Ik heb een 100-400 zom en die heeft bij Canon de bijnaam stofzuiger! :S Ik hoorde als reactie toen bij Calumet iemand vertellen dat hij gewoon zijn stofzuiger op de body zette en dat het effect geweldig was. De pro's van Canon wisten niet wat ze hoorden! :shock :rof Tot stof zult gij wederkeren krijgt zo wel een heel bijzondere betekenis!

sensor
BerichtGeplaatst: 01 okt 2010 20:58 
Lid
Fotografie

Ja maar met gereduceerde zuigkracht want een gewone stofzuiger, zuigt met gemak je spiegel uit je body, zonder probleem.

sensor
BerichtGeplaatst: 01 okt 2010 23:01 
Lid
Fotografie

Ik blaas meestal met een compressor.

Ja, natuurlijk vanaf een afstandje hoor, anders blaas ik een gat in mijn sensor of vliegt de spiegel eruit. :rof

Pas als ik het echt niet meer schoonkrijg, kost met hij 30 euro en een dag camera kwijt zijn bij de lokale fotoboer.
Vreselijk duur als je het mij vraagt. :S

Spiegel heb ik wel eens succesvol schoongemaakt met 2 wattenstaafjes.
De eerste met bloedheet water om vetten op te lossen en de tweede om het droog te poetsen.
Let wel: absoluut niet bewerkte wattenstaafjes gebruiken (parfum ofzo) en de watten niet aanraken met je vingers.
En NOOIT zelf de sensor schoonpoetsen! Het kan je een camera kosten. :blink

sensor
BerichtGeplaatst: 01 okt 2010 23:17 
Lid
Fotografie

Ebbot schreef:

Grapje hoop ik.

Ebbot schreef:

Stof of vuil op de spiegel heeft geen effect op de foto. Wordt immers opgeklapt.

Ebbot schreef:
NOOIT zelf de sensor schoonpoetsen! Het kan je een camera kosten. :blink

Is hoop ik wederom een grapje.

sensor
BerichtGeplaatst: 01 okt 2010 23:21 
Lid
Fotografie

Frans schreef:
Ebbot schreef:
Grapje hoop ik.
Nope, meerdere keren gedaan. Ok, op een afstandje van 60-80cm ofzo.

Citaat:
Ebbot schreef:
Stof of vuil op de spiegel heeft geen effect op de foto. Wordt immers opgeklapt.
Klopt, maar de scherpstelling wordt wel via de spiegel gedaan en het kijkt heel wat prettiger als je spiegel schoon is.

Citaat:
Ebbot schreef:
NOOIT zelf de sensor schoonpoetsen! Het kan je een camera kosten. :blink
Is hoop ik wederom een grapje.
Hang ter van af. Ikzelf heb er geen spul voor en ook zo 1-2-3 niet zien liggen in een winkel.
Aan de gesuggereerde ervaring van de TS nam ik aan dat het heel verstandig is dit gewoon te laten doen.
Verkeerde handlingen kunnen je sensor beschadigen en ja dat kost je dus een camera want je garantie zal het niet dekken.

sensor
BerichtGeplaatst: 01 okt 2010 23:25 
Lid
Fotografie

Geslacht: Vrouw
Ik heb mijn toestel ooit 1 keer laten schoonmaken, maar daar was het niet beter van geworden.
Je zag het niet bij landschapjes op F11 of zo, maar wel bij macro op F16. Sindsdien doe ik het zelf. Eerst met van die swabjes, maar dat is nog best duur als je dat vaak moet doen. Nu doe ik het met een artic butterfly en dat gaat super.

sensor
BerichtGeplaatst: 01 okt 2010 23:37 
Lid
Fotografie

Als het echt schoon moet............

Fotografie

Bron:

;) :rof

sensor
BerichtGeplaatst: 01 okt 2010 23:46 
Lid
Fotografie

@Ebbot: ik heb van 3 merken de handleiding er op na geslagen en alle drie ontraden met klem de sensor met perslucht te reinigen. Gewaarschuwd wordt voor beschadiging en condensvorming.

sensor
BerichtGeplaatst: 01 okt 2010 23:48 
Lid
Fotografie

Ik dacht laat ik ook eens een filmpje zoeken over de artic butterfly

http://www.youtube.com/watch?v=RVHeTfJX0ps

Deze negatieve man heeft duidelijk voor het gebruik de gebruiksaanwijzingen niet gelezen :rof want daar staat duidelijk in dat je niks behalve de sensor mag aanraken met het kwastje, als je dat wel doet krijg je mischien smeer op je kwastje die je dan vervolgens over je sensor smeert. Maar dat kan imo ook gebeuren als je met zo'n schoon, nog nooit gebruikt, swabje aan de gang gaat, en je raakt eerst de zijkant aan. :)

sensor
BerichtGeplaatst: 02 okt 2010 00:37 
Lid
Fotografie

Laat mijn sensor altijd schoon maken bij chipclean http://www.chipclean.nl/.
Erg goede service. Neem je lenzen ook mee als je gaat die maakt hij gratis ook even voor je schoon.

sensor
BerichtGeplaatst: 02 okt 2010 01:04 
Lid
Fotografie

Reko schreef:
Laat mijn sensor altijd schoon maken bij chipclean http://www.chipclean.nl/.
Erg goede service. Neem je lenzen ook mee als je gaat die maakt hij gratis ook even voor je schoon.
:yes Goedkoop zijn ze niet, maar goed wel. Ik kan ze ook van harte aanbevelen! Komt bij dat zij de garantie geven dat wanneer ze iets fout doen en de sensor beschadigt, zij de kosten voor een nieuwe betalen. Dat wordt weinig gedaan! Bij Kamera Express staat er bijvoorbeeld heel duidelijk op de site dat het voor eigen risico is...

sensor
BerichtGeplaatst: 02 okt 2010 06:54 
Lid
Fotografie

Perslucht wordt inderdaad afgeraden. Als er vocht in komt, dan ben je pas echt duur uit.
Ik heb mijn vorige camera wel eens schoongemaakt met scotch tape. Mijn huidige camera (weer wat duurder) heb ik nooit met scotch tape schoongemaakt. Lijmresten kunnen achterblijven, wat weer extra zorgen met zich meebrengt (uiteindelijk deze lijmresten met weer andere stukjes scotch tape weten te verwijderen).
Nu werk ik dus ook met de artic butterfly (droge reiniging) en als het vuil er na verloop van tijd echt niet meer af wil, dan dus met de swab (natte reiniging). Ik heb de artic butterfly ook wel eens onder de smeer uit mijn camerahuis gehaald. Vervolgens met dubro en heet water schoongespoeld om hem na het drogen weer te gebruiken. Kwastje laat zich goed schoonmaken (zou ik trouwens regelmatig doen, want je ziet het kwastje van het vuil zwarter worden). De artic butterfly en swabs zijn een kleine investering, maar die haal je er op termijn wel uit (als je de sensor regelmatig moet schoonmaken)..

sensor
BerichtGeplaatst: 02 okt 2010 11:31 
Lid
Fotografie

Ik zelf heb bijna de gehele VD product portfolio. Ik gebruik de kwasten waarvoor de nodig zijn, los vuil welke niet door de schud procedure wordt verwijderd. Ik heb inmiddels ook de ZEEION blower aangezien mijn HAMA, witte talk in de body blies. :( Ik gebruik mijn oudere houten kwasten met perslucht * (nooit om in een body te blazen maar om de kwasten statisch te laden) voor de spiegel en de ander voor de behuizing. Echter je kunt je sensor vrij moeilijk beschadigen er zit een behoorlijk stevig kunststof filter voor. Je spiegel beschadig je een factor 100x sneller. Het is dan ook alleen raadzaam om met een VD artic ed voorzichtig af te vegen en NIET met alcohol en wattestaafjes druk op de spiegel uit te oefenen.

Scotshtape is heel goed en werkt op hetzelfde principe als de lenspen of pecpad. Ik zou of investeren in de spullen en het gewoon met beleid doen, of lekker uitbesteden. Chipclean is wel wat meer dan een body of sensorreininging. En zeer aan te raden na bijvoorbeeld een safari ed. Maar 1x per jaar volledig laten reinigen is ook een goed iets, aangezien dat eigenlijk gewoon onderhoud is.

Ik zelf gebruik alleen de natte reiniging van VD als de camera en de Artic het niet doen. En dan gebruik ik de Sensorloupe om te kijken wat de aard is. Er is namelijk behoorlijk verschil tussen vette vegen van verkeerd Artic ed gebruik, lijmresten van verkeerde Pecpads of Scotshtape, vastgekoekte zout en kalk oplossingen en schimmels. Ik heb gewoon in stadia alles gekocht en reinig voor sommigen in de buurt ook, maar raad gewoon aan voor de meeste om gewoon voor een eenvoudige sensorreiniging naar de lokale foto shop te gaan. Ok het is duur voor een swabje voor 30 euro maar geeft je meer rust dan ergenis.

En ZORG dat je een VOLLE batterij hebt. De meeste camera's laten het niet toe dat de spiegel opklapt voor handmatige reiniging bij een te lage spanning. Maar soms ben je toch langer dan 5 minuten bezig. Een volle verse batterij geeft je dan meer zekerheid dan een bezoekje Rofarepair voor 100 of meer euro voor een nieuwe spiegel. :)

* perslucht is er in veel kwaliteiten maar er zijn maar weinig tot zeer weinig 'schone' perslucht bussen. Mede door bevriezing van vocht en het meekomen van rommel en stofdeeltjes in die 'vieze' perslucht en de kracht van de perslucht die meer schade kan aanrichten dan je denkt!

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp