Ik zelf heb bijna de gehele VD product portfolio. Ik gebruik de kwasten waarvoor de nodig zijn, los vuil welke niet door de schud procedure wordt verwijderd. Ik heb inmiddels ook de ZEEION blower aangezien mijn HAMA, witte talk in de body blies.

Ik gebruik mijn oudere houten kwasten met perslucht * (nooit om in een body te blazen maar om de kwasten statisch te laden) voor de spiegel en de ander voor de behuizing. Echter je kunt je sensor vrij moeilijk beschadigen er zit een behoorlijk stevig kunststof filter voor. Je spiegel beschadig je een factor 100x sneller. Het is dan ook alleen raadzaam om met een VD artic ed voorzichtig af te vegen en NIET met alcohol en wattestaafjes druk op de spiegel uit te oefenen.
Scotshtape is heel goed en werkt op hetzelfde principe als de lenspen of pecpad. Ik zou of investeren in de spullen en het gewoon met beleid doen, of lekker uitbesteden. Chipclean is wel wat meer dan een body of sensorreininging. En zeer aan te raden na bijvoorbeeld een safari ed. Maar 1x per jaar volledig laten reinigen is ook een goed iets, aangezien dat eigenlijk gewoon onderhoud is.
Ik zelf gebruik alleen de natte reiniging van VD als de camera en de Artic het niet doen. En dan gebruik ik de Sensorloupe om te kijken wat de aard is. Er is namelijk behoorlijk verschil tussen vette vegen van verkeerd Artic ed gebruik, lijmresten van verkeerde Pecpads of Scotshtape, vastgekoekte zout en kalk oplossingen en schimmels. Ik heb gewoon in stadia alles gekocht en reinig voor sommigen in de buurt ook, maar raad gewoon aan voor de meeste om gewoon voor een eenvoudige sensorreiniging naar de lokale foto shop te gaan. Ok het is duur voor een swabje voor 30 euro maar geeft je meer rust dan ergenis.
En ZORG dat je een VOLLE batterij hebt. De meeste camera's laten het niet toe dat de spiegel opklapt voor handmatige reiniging bij een te lage spanning. Maar soms ben je toch langer dan 5 minuten bezig. Een volle verse batterij geeft je dan meer zekerheid dan een bezoekje Rofarepair voor 100 of meer euro voor een nieuwe spiegel.

* perslucht is er in veel kwaliteiten maar er zijn maar weinig tot zeer weinig 'schone' perslucht bussen. Mede door bevriezing van vocht en het meekomen van rommel en stofdeeltjes in die 'vieze' perslucht en de kracht van de perslucht die meer schade kan aanrichten dan je denkt!