Het is 16 mei 2025 14:57

Auteur Digitale Spiegelreflex-camera
 Digitale Spiegelreflex-camera
BerichtGeplaatst: 09 okt 2010 23:45 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Man
Hallo Allemaal,

Ik zal me zo ook even voorstellen in het "Voorstel" gedeelte.
Maar ik ben nieuw hier, en ik wil graag fotograferen.

Dit doe ik nu met een Digitale Compact Camera (Canon Powershot A450).
Echter nu wil ik het wat "professioneler" aanpakken.

Ik heb niet veel geld (~100-150 Euro), om een camera te kopen.
Ik wil nu een Analoge Spiegelreflexcamera kopen (tweedehands), met lens erbij.
De rolletjes die erin gaan, dat zoek ik wel op.

Ik ben zelf al aan het zoeken op Marktplaats, maar als jullie een leuke "aanbieding" vinden, op een of andere site, mag je het me ook melden :up

Zo, nu ga ik naar het "Voorstel" forum, om daar een topic aan te maken.

Nog een fijn weekend.

Laatst bijgewerkt door rikdegraaff op 10 okt 2010 11:29, in totaal 2 keer bewerkt.

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
BerichtGeplaatst: 10 okt 2010 01:12 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Nee
goede analoge slr´s zijn voor niet al te duur te vinden, maar hou er wel rekening mee, dat ze soms wat slijtage kunnen hebben..

oa de afdichtingen kunnen wel es een beetje verstorven zijn, en de lenzen kunnen wel es last krijgen van olie op de diafragma´s en zo..

van je budget uitgaande kom ik op deze modelletjes..al zijn er altijd meer natuurlijk.

een hele goede analoge slr vind ik zelf een canon ae-1 program.. hartstikke leuke camera, en de lensjes zijn ook niet al te duur.. let wel op dat hij geen piepgeluidjes begint te maken, op zich nog niet meteen een probleem, maar ze hebben er wel es last van, als eea droog begint te staan.. de mijne doet dat gelukkig niet, want voordat ik hem kocht, had ie nog een complete CLA gekregen.

voor ongeveer 80 euri heb je een hele nette..

minolta´s zijn ook voor vrij goedkoop te vinden, ik gebruik zelf nog een minolta xg-m, die ongeveer te vergelijken is met de canon ae-1 p, en de rokkor lensjes zijn echt goed, en niet al te duur.. verder gebruik ik ook nog 2 minolta srt´s, maar die zijn weer redelijk wat ouder, dus een goede te vinden is de hoofdzaak..

nikon Fe is ook erg goed.. gebruik ik ook erg graag.. lekkere camera voor no-nonsense fotograferen..

dit zijn trouwens allemaal camera´s met manueel focus, dus geen AF, en er zijn natuurlijk ook modelletjes met AF, zoals canon EOS, of minolta dynax en zo..

laat de APS-camera´s maar liggen, daar gaan kleinere rolletjes in, en de kwaliteit van je foto´s is niet echt super te noemen.. ik heb zelf nog een canon eos IX7 aps camera liggen voor de fun, maar het is 2x niks qua eindresultaat..korrelig, niet scherp genoeg, en het was toendertijd binnen no-time een grote mislukking, dat hele APS gedoe..

maar zelf vind ik de MF slr´s hartstikke leuk, en voor niet al te duur heb je serieuze camera´s, die hele mooie resultaten kunnen halen..

ik gebruik het liefst lenzen met vast brandpunt op mijn 35mm slr´s, al heb ik ook wat zooms liggen, maar dat vind ik zelf niet zo´n succes..vaste lenzen zijn lekker lichtsterk, scherp, en tijdens het scherpstellen blijft je zoeker ook meer helder, wat toch niet onbelangrijk is..

op marktplaats en ebay vind je van alles van je gading..

film kan ontwikkeld worden, ingescand en op cd-rom gezet worden voor niet al te duur, en dan heb je meteen digitale files..voor printfilm gebruik ik zelf deze methode, diafilm scan ik zelf in met mijn diascanner..

zwart-wit film ga ik binnenkort zelf ontwikkelen, want ik heb sinds vorige week een doka, dus da´s nog leuker om te doen.. :D

probeer ook es bij kennissen of ze hun ouwe camera kwijt willen, soms geven ze ze voor niks weg, compleet met lensjes, flitser, filters, en draagkoffer en allerlei andere accessoires..

80% van mijn analoge spul heb ik gratis gekregen, omdat iedereen digitaal wil.. :foto :D ;)

altijd de moeite waard om es te proberen zou ik zeggen..

analoog is soms een verademing naast het huidige digitale geweld, en vaak zet het me weer es lekker met beide beentjes op de grond.. geen geshop, wat je erop gezet hebt, staat erop.. de foutenmarge is wel iets kleiner, want je kunt niet ff terugkijken of het gelukt is, en met een vaste lens, moet je meer heen en weer lopen, om in te kaderen, maar je leert er wel heel veel van..met analoog moet je net ff meer nadenken, voordat je afdrukt..(al is dat niet echt zo, maar bij digitaal is de verleiding gewoon groter om maar af te drukken, of een draai aan de zoomring te geven..)

laatste tip.. check de lichtmeter van je slr.. batterijtje vervangen kost de wereld niet, maar als de lichtmeter echt kapot is, is het meestal de moeite niet meer om dat te laten maken..

ik heb nog andere slr´s, maar dit zijn de leukste om mee te beginnen, zonder al teveel gedoe.. (en kosten)

groetjes, Alex! :foto

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
BerichtGeplaatst: 10 okt 2010 08:06 
Lid
Fotografie

Ik heb een EOS 30EC, gekocht en daar kunnen mijn lenzen op die ook op mijn digitale EOS passen. Wel zo makkelijk. Rolletjes haal ik bij Calumet of Kamera Express. De EOS 30EC is een model dat pas enkele jaren geleden uit het nederlandse gamma is gehaald maar tot voor 3 jaar nog in Engeland, Amerika en Japan gewoon te verkrijgen was. Dus een ultra moderne analoge camera die ook veel van de digitale EOS dingen heeft en dus voor mij erg vertrouwd is.

BerichtGeplaatst: 10 okt 2010 08:15 
Lid
Fotografie

Welk merk je ook koopt, betaal niet te veel (en dat doe je al snel). Sjinouck zie het al: een heleboel mensen willen best gratis van hun analoge spul afstand doen. Ook de lenzen? Jazeker, ook de lenzen. De kwaliteit van de amateurlens van vroeger (en dat is waar het merendeel van de mensen over beschikte) was toen best wel goed...

BerichtGeplaatst: 10 okt 2010 09:49 
Lid
Fotografie

Mensen heel veel dank voor deze fijne hulp!
Echt super.

Ik ga marktplaats en eBay nog even afspeuren!

Als ik wat tegenkom wat me een leuk "setje" lijkt, zal ik hier even om advies vragen.

Nogmaals heel veel dank!!

EDIT: Ik heb het volgende gevonden: http://link.marktplaats.nl/385280433.
Wat heb ik daarbij nog meer nodig?
Volgens mij ook nog een lens. Maar welke lenzen passen erop??

BerichtGeplaatst: 10 okt 2010 10:21 
Lid
Fotografie

Geslacht: Vrouw
ik vraag me wel af of je in de gaten hebt dat het gebruik van een analoge veel duurder is dan digitaal, met een digi kost je het leren niks, maar met analoog gaat het toch stevig in de beurs tasten ;)

BerichtGeplaatst: 10 okt 2010 10:23 
Lid
Fotografie

Is dit een koopje? http://link.marktplaats.nl/385364901

Nogmaals excuses, maar in ieder geval bedankt!!

EDIT: Ik weet niet wat de kosten zijn, maar ik kan me geen digitale spiegelreflexcamera veroorloven.
En ik vind analoog eigenlijk een grotere uitdaging in zitten.

BerichtGeplaatst: 10 okt 2010 10:41 
Lid
Fotografie

Ik heb laatst voor 175 euro een Canon 350D verkocht. Dan heb je een digitale camera voor net iets meer.

Ik ben in 3 maanden van analoog naar digitaal overgestapt omdat ik in die tijd meer geld aan ontwikkelen kwijt was dan een 2de hands digitale koste. Een rolletje kost 2 euro ontwikkelen kost 4 euro. Ik schoot al gauw 2 rolletjes op een dag weg, en dat was dus 12 euro zonder afdrukken, dan ging ik het hier in scannen op een scanner van ca 100 euro, wat een bagger kwaliteit leverde. Ik zou echt 50 euro bij je budget doen en je hebt een leuke digitale camera. In de loop bespaar je die 50 euro heel snel omdat je niet hoeft te ontwikkelen. Een heel groot ander voordeel vond ik dat ik sneller kon leren omdat de instellingen in de foto zitten. Bij analoog zul je dat moeten opschrijven.
Zoek je op de 300D vind je ze met goed zoeken ook wel voor 150 euro. In het geval van een digitale camera zal ik bellen en voorstellen hem gelijk op te halen. Dan zijn verkopers geneigd met iets minder genoegen te nemen.

BerichtGeplaatst: 10 okt 2010 10:59 
Lid
Fotografie

rikdegraaff schreef:
Is dit een koopje? http://link.marktplaats.nl/385364901

Nogmaals excuses, maar in ieder geval bedankt!!

EDIT: Ik weet niet wat de kosten zijn, maar ik kan me geen digitale spiegelreflexcamera veroorloven.
En ik vind analoog eigenlijk een grotere uitdaging in zitten.

Ik snap volkomen wat je bedoelt, MAAR Tony heeft echt gelijk. Toen de overgang van analoog naar digi plaats vond op instap niveau, heb ik een Minolta Dynax gekocht (analoge AF camera) om dat ik absoluut het geld niet had voor een digitale camera (toen nog veel duurder dan nu), maar na een jaar heb ik toen al moeten stoppen met foto's maken omdat de kosten inderdaad de pan uitrezen en dan scande ik mijn negatieven en diafilm zelf. Puur het aanschaffen en ontwikkelen van rolletjes gaat snel veel geld kosten. Iets anders wat ik heel erg een nadeel vond is dat experimenteren nog meer geld kost dan gewoon de veilige fotootjes maken, want als je gaat experimenteren met instellingen, maak je zo een reeks van 10 foto's van dezelfde situatie waarvan er misschien niet één goed is. En je ziet pas hoe je het anders kan doen nadat je ze hebt laten ontwikkelen en ingescand hebt. Dit gaf mij vaak een stressig gevoel tijdens het maken van een foto en zorgde ervoor dat de leercurve veel vlakker was dan ie had kunnen zijn.

Verder vraag ik me af wat je bedoelt met de grotere uitdaging. Dat wat ik beschreef? Dat elke foto geld kost en dat je het dus in één keer (of weinig keren) goed moet doen? Dat lijkt me als beginner met een kleine beurs geen welkome uitdaging, maar das persoonlijk natuurlijk.

BerichtGeplaatst: 10 okt 2010 11:07 
Lid
Fotografie

Oke, dan kijken voor een goedkope digitale spiegelreflexcamera.

Kunnen/Willen jullie me helpen met zoeken?
Alvast Bedankt!

Ik bewerk meteen even de topictitel.

BerichtGeplaatst: 10 okt 2010 11:48 
Lid
Fotografie

Ik weet niet wat Nikon en Sony in de begin jaren hebben gedaan. Ik weet dat Canon als eerste kwam met een bruikbare betaalbare camera.
Zodoende zal ik op marktplaats eens kijken naar een Canon 300D of een 350D. De 350D is nieuwer en kan heel goed mee komen met de nieuwe camera's de 300D is vooral een stuk trager. Maar dat hoeft geen probleem te zijn wanneer je dat voor lief neemt.
De 350D is dan ook weer iets duurder en om die voor 150 euro te vinden met objectief is wel erg lastig.
Zoek op marktplaats eens op canon 300D.. en daanra op 350D.
Bedenk wel dat een kitlens een redelijke lens is met een redelijk bruikbaar bereik. Wil je meer, (en dat ga je waarschijnlijk in de toekomst willen) dan worden de kosten ook gelijk hoog, hoger hoogst. Maar ook dat kun je weer zo gek maken als je wilt. Bedenk dus dat wanneer je 1 specifiek iets wilt fotograferen daar vaak kostbare objectieven aan verbonden zijn.

Maar goed een 350D met een 18-55 objectief kan zeer bruikbaar zijn om gewoon eens te zijn of dit het is.

BerichtGeplaatst: 10 okt 2010 12:06 
Lid
Fotografie

Verstandige keuze (zeker als je weinig geld te besteden hebt). Bij digitaal kosten de oudere modellen je bijna niks meer. Lenzen zijn er overvloed beschikbaar. Voordeel als je tweedehands koopt is dat je naast de lage prijs ook gelijk een memorycard en wellicht een tas bij krijgt. Voor een bedrag van 150 euro moet je zeker een leuk digitaal beginnerssetje kunnen kopen. Als je in plaats van een Canon een Nikon wilt hebben, dan moet je bijvoorbeeld eens zoeken op de D70, D70s of de D50

http://nl.wikipedia.org/wiki/Nikon_D70s

Vervolgens kun je lekker leren (kost weinig, mislukte foto's gooi je gewoon weg), want je hebt geen rolletjes aan te schaffen, je hebt geen ontwikkelkosten en je hoeft geen printjes te betalen. De gelukte bewaar je gewoon op je PC.

:)

BerichtGeplaatst: 10 okt 2010 13:13 
Lid
Fotografie

Tony schreef:
ik vraag me wel af of je in de gaten hebt dat het gebruik van een analoge veel duurder is dan digitaal, met een digi kost je het leren niks, maar met analoog gaat het toch stevig in de beurs tasten ;)

hangt van het gebruik af..als je als een gek met film gaat lopen knallen, wordt het idd een dure hobby, maar ik merk aan mezelf, dat ik met film wat zuiniger omspring, dan met digitale plaatjes..

het begint al met het inleggen van je filmrolletje.. als je dat een beetje slim doet, kun je 37 of 38 plaatjes op een rolletje van 36 maken.. toch lekker.. :D

vergeet ook de afschrijving van je dslr niet, duur in eerste aanschaf, terwijl hij binnen een jaar al obsolete geworden is, en alweer opgevolgd door een nieuwer model, terwijl je analoge slr geen afschrijving meer heeft..mijn leica is na meer dan 30 jaar nog steeds meer waard, dan mijn (alweer 2e) dslr..die gaat dus een leven lang mee, terwijl een digitale na 3 jaar zowat niks meer waard is..

waardevermindering van je dslr heb je geen invloed op, je verbruik qua film heb je helemaal zelf in de hand..

90% van alle digitale plaatjes blijft op de pc staan, dus da´s idd erg goedkoop als je het vergelijkt met een grote afdruk aan de muur....al vind ik dat laatste nog altijd het mooiste..

BerichtGeplaatst: 10 okt 2010 13:44 
Lid
Fotografie

sjinouck schreef:
...vergeet ook de afschrijving van je dslr niet, duur in eerste aanschaf, terwijl hij binnen een jaar al obsolete geworden is, en alweer opgevolgd door een nieuwer model, terwijl je analoge slr geen afschrijving meer heeft..mijn leica is na meer dan 30 jaar nog steeds meer waard, dan mijn (alweer 2e) dslr..die gaat dus een leven lang mee, terwijl een digitale na 3 jaar zowat niks meer waard is.....
Conclusie: neem een DSLR van meer dan 3 jaar oud :)
Voordeel van een DSLR ten opzichte van een SLR: het resultaat is direct zichtbaar. Je hoeft niet alle instellingen op te schrijven om later het resultaat ervan te zien. In een digitale foto zit de exif automatisch opgesloten...

Leren begint op het moment dat je bewust instellingen maakt en daar het resultaat van analyseert. Uiteraard helpt een cursus ook, maar kun je ook putten uit info beschikbaar op het internet en dus ook hier op dit forum.

Waar je nauwelijks iets van leert is om met een DSLR maar "in het wilde weg" wat afdrukjes te schieten zonder deze te analyseren :)

BerichtGeplaatst: 10 okt 2010 15:27 
Lid
Fotografie

dat is idd ook een optie, een dslr van 3 jaar oud kopen.. :foto

BerichtGeplaatst: 10 okt 2010 15:35 
Lid
Fotografie

ik ga uit van de leeftijd van de ts, dan vind ik om te leren digi toch nog goedkoper, het leren met analoog lijkt mij ook veel moeilijker ;)

BerichtGeplaatst: 10 okt 2010 16:56 
Lid
Fotografie

Oke, dus jullie advies is in feite gewoon nog even doorsparen.

Daar kan ik mee leven. :D

Als ik nog wat tegenkom qua vragen over bepaalde dingen, zet ik dat hier wel neer.

BerichtGeplaatst: 10 okt 2010 17:04 
Lid
Fotografie

Nee hoor! Voor de 150 euro moet je een leuk tweedehands setje kunnen kopen.

of

of

Deze setjes zou je volgens mij voor 150 euro moeten kunnen krijgen :)

BerichtGeplaatst: 10 okt 2010 19:56 
Lid
Fotografie

Ff voor Henry en Sjinouck doe mij ff het adres van die Gratis EOS 1V, mag ook een EOS 1VHS zijn overigens, dan wil ik wel van mijn in sublieme staat verkerende EOS 30Ec af, waar ik overigens gewoon net zoveel foto's mee kan maken als dat de camera dat bepaald. Iets te veel electronica :) Maar wel automatische lading en terugspoel :)

Laatst bijgewerkt door duckie op 10 okt 2010 22:11, in totaal 1 keer bewerkt.

BerichtGeplaatst: 10 okt 2010 21:05 
Lid
Fotografie

duckie schreef:
Ff voor Henry en Sjinouck doe mij ff het adres van die Gratis EOS 1V, mag ook een EOS 1VHS zijn overigens, dan wil ik wel van mijn in sublieme staat verkerende EOS 30Ec waar ik overigens gewoon net zoveel foto's mee kan maken als dat de camera dat bepaald. Iets te veel electronica :) Maar wel automatische lading en terugspoel :)

gratis eos 1v? heb ik niet over gehad hoor! :D

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp