goede analoge slr´s zijn voor niet al te duur te vinden, maar hou er wel rekening mee, dat ze soms wat slijtage kunnen hebben..
oa de afdichtingen kunnen wel es een beetje verstorven zijn, en de lenzen kunnen wel es last krijgen van olie op de diafragma´s en zo..
van je budget uitgaande kom ik op deze modelletjes..al zijn er altijd meer natuurlijk.
een hele goede analoge slr vind ik zelf een canon ae-1 program.. hartstikke leuke camera, en de lensjes zijn ook niet al te duur.. let wel op dat hij geen piepgeluidjes begint te maken, op zich nog niet meteen een probleem, maar ze hebben er wel es last van, als eea droog begint te staan.. de mijne doet dat gelukkig niet, want voordat ik hem kocht, had ie nog een complete CLA gekregen.
voor ongeveer 80 euri heb je een hele nette..
minolta´s zijn ook voor vrij goedkoop te vinden, ik gebruik zelf nog een minolta xg-m, die ongeveer te vergelijken is met de canon ae-1 p, en de rokkor lensjes zijn echt goed, en niet al te duur.. verder gebruik ik ook nog 2 minolta srt´s, maar die zijn weer redelijk wat ouder, dus een goede te vinden is de hoofdzaak..
nikon Fe is ook erg goed.. gebruik ik ook erg graag.. lekkere camera voor no-nonsense fotograferen..
dit zijn trouwens allemaal camera´s met manueel focus, dus geen AF, en er zijn natuurlijk ook modelletjes met AF, zoals canon EOS, of minolta dynax en zo..
laat de APS-camera´s maar liggen, daar gaan kleinere rolletjes in, en de kwaliteit van je foto´s is niet echt super te noemen.. ik heb zelf nog een canon eos IX7 aps camera liggen voor de fun, maar het is 2x niks qua eindresultaat..korrelig, niet scherp genoeg, en het was toendertijd binnen no-time een grote mislukking, dat hele APS gedoe..
maar zelf vind ik de MF slr´s hartstikke leuk, en voor niet al te duur heb je serieuze camera´s, die hele mooie resultaten kunnen halen..
ik gebruik het liefst lenzen met vast brandpunt op mijn 35mm slr´s, al heb ik ook wat zooms liggen, maar dat vind ik zelf niet zo´n succes..vaste lenzen zijn lekker lichtsterk, scherp, en tijdens het scherpstellen blijft je zoeker ook meer helder, wat toch niet onbelangrijk is..
op marktplaats en ebay vind je van alles van je gading..
film kan ontwikkeld worden, ingescand en op cd-rom gezet worden voor niet al te duur, en dan heb je meteen digitale files..voor printfilm gebruik ik zelf deze methode, diafilm scan ik zelf in met mijn diascanner..
zwart-wit film ga ik binnenkort zelf ontwikkelen, want ik heb sinds vorige week een doka, dus da´s nog leuker om te doen..
probeer ook es bij kennissen of ze hun ouwe camera kwijt willen, soms geven ze ze voor niks weg, compleet met lensjes, flitser, filters, en draagkoffer en allerlei andere accessoires..
80% van mijn analoge spul heb ik gratis gekregen, omdat iedereen digitaal wil..
altijd de moeite waard om es te proberen zou ik zeggen..
analoog is soms een verademing naast het huidige digitale geweld, en vaak zet het me weer es lekker met beide beentjes op de grond.. geen geshop, wat je erop gezet hebt, staat erop.. de foutenmarge is wel iets kleiner, want je kunt niet ff terugkijken of het gelukt is, en met een vaste lens, moet je meer heen en weer lopen, om in te kaderen, maar je leert er wel heel veel van..met analoog moet je net ff meer nadenken, voordat je afdrukt..(al is dat niet echt zo, maar bij digitaal is de verleiding gewoon groter om maar af te drukken, of een draai aan de zoomring te geven..)
laatste tip.. check de lichtmeter van je slr.. batterijtje vervangen kost de wereld niet, maar als de lichtmeter echt kapot is, is het meestal de moeite niet meer om dat te laten maken..
ik heb nog andere slr´s, maar dit zijn de leukste om mee te beginnen, zonder al teveel gedoe.. (en kosten)
groetjes, Alex!