DrZoom schreef:
Houdt wel wat 'flare' tegen geloof ik
Neen, dit levert juist meer en meer kans op flare. En zeker als het donker is. Recht glas welke anders reageerd op temperaturen en slecht ontspiegeld levert, naast onscherpte of een verlaging van lichtdoorlaatbaarheid en vermindering van AF performance een grotere kans op flare, onscherpte.
Als bescherming fysiek is een Clear of Protectie, UV ed filter wel handig bij zand, zout blubber ed. Maar alleen dan. Een zonnekap ie een fysiek goedkopere en degelijkere bescherming. Er zijn namelijk minder scherpe metalen punten die de voorkant doorboren. Daarnaast zouden alle lenzen, OOK 's avonds en 's nachts, en misschien juist dan wel meer, zonnekappen moeten hebben. En dan vooral vanweg strooilicht.
Ik raad je aan om de beste UV of Clear of Protectie filters koopt voor je lenzen. Letwel op filtermaat. Ik zelf heb altijd, mijn 67, 72, 77mm filters bij me en plaats ze wanneer nodig, echter ik heb ALTIJD een zonnekap op mijn lenzen.
Ik heb geen statistieken maar ik denk dat er meer kapotte beschermings filters zijn dan kapotte zonnekappen veroorzaakt door stoten van camera+lens. Maar dat is een aanname

Over het algemeen zijn coatings van lenzen vandaag de dag vaak beter dan de coating van goedkopere UV ed filters.
Ik raad je aan om bij B+W of Hoya te blijven en niet te besparen op deze filters. Niet van wege de heb, maar vanwege de coatings die vuil en stof tegen gaan, en achter makkelijker laten verwijderen.
Primair zou ik B+W voor Canon glas aanraden en Hoya voor Tamron, Tokina, en Sigma aangezien die ook allemaal Hoya glas heeft. Wat Nikkor en Sony/Minolta lenzen voor glas leverancier hebben weet ik niet, maar zo houdt je de optische eigenschappen binnen de marges.
Echter als je goed spul koopt moet je ook goed of betere accessoires kopen, het zoou jammer zijn om een mooie foto's te verkloten door een cheap filter.
Een vergelijking bestaat in de High End Audio, waar luidsprekerkabels en audiolinks accessoires zijn. Fout want je kunt zonder accessoires

Echter een B+W Matrix luidspreker met opbinddraad verbinden op een Mark Levinson kan wel, maar je laat een hoop informatie liggen.

Ik ben dus geen voorstander van geen filter, maar een voorstander van slim gebruik ervan.