hoe groter het formaat, waarmee je foto´s maakt, des te beter wordt de kwaliteit en details in je platen..
een analoge hasselblad is voor redelijke prijzen verkrijgbaar, maar digitale middenformaatcamera´s of ruggen zijn reteduur..
een hasselblad moet je zien als een bouwdoos, kaan volledig aangepast worden aan je eigen wensen en verlangens.. tel daarbij op het toppie-glaswerk van bv zeiss en je bent alweer een heel eindje verder.. (en een lege bankrekening..

)
vorig jaar, heb ik es de mogelijkheid gehad, om een hasselblad uit te proberen met een digitale achterwand van phase one,(ik geloof dat dat ongeveer 40mp of zo was) en op de camera zat een schneider-kreuznach lens.. na 1 blik door de zoeker wist ik, dat deze camera zijn geld dubbel en dwars waard was... en werd ik meteen erg verdrietig, daar ik zo´n ding nooit zou kunnen kopen..
de reden dat hasselblads en bv contaxen 645 wat lagere sluitertijden hebben is juist omdat ze voornamelijk voor het studiootje gemaakt zijn.. (al loopt men in japan doodleuk op straat met hasselblads, contax 645 en mamiya 6 of 7..)
als je in de studio werkt, dan zit je toch meestal rond 1/125, dus je hebt niet perse direct die 1/800e of meer nodig..
lekkere lange lensjes, veel detail, en mooie plaatjes..
ik ga nog graag met een analoge MF camera op pad, ook in de natuur..
FF is m.i. wat gehyped, zeker in digitale wereld, want vroeger liep iedereen rond met FF op 35mm film, en het blijft natuurlijk kleinbeeld he?

.. het is natuurlijk beter dan crop, maar het echte werk is toch voorbehouden aan de MF of grootformaat cameraatjes hoor.... man, man, die details op grootafdrukken zijn ongelooflijk.. daar kan geen croppie of FF-camera tegenop hoor..
ik heb redelijk wat plaatjes op 6x6 liggen, met een hele oude camera getrokken, en de doortekening en details zijn werkelijk waar schitterend..(analoog, dat wel...

)
enige nadeel is, dat ik geen scanner heb, die geschikt is om 6x6 negatieven in te scannen, of ik moet zo´n dure nikon scanner aanschaffen, en dat gaat me toch net iets te ver..
voor het gemak en de goedkoopte zeg ik, digitaal, als ik echt es lekker wat leuks wil doen, en ik nog echt moet nadenken over hoe en wat.. doe mij maar MF..zwaar, onhandig, traag, mag zelfs nog de aparte belichtingsmeter erbij pakken, en de zooi helemaal manueel instellen, maar de funfactor is mega..

(soms doe ik NOG gekker, en ga lekker op pad met mijn polaroid 350 landcamera..alleen al het kijken door de zeiss-ikon zoeker, die zoo helder is, en dat het een meetzoeker-systeem is, doet mij vergeten, dat de packfilm zo duur is...

)
ik ben gek..