Het is 20 jul 2025 20:44

Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Auteur Foto's lijken onscherper te zijn...
 Foto's lijken onscherper te zijn...
BerichtGeplaatst: 01 nov 2010 21:06 
Lid
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Henry schreef:
Heb je de foto's na het verkleinen nog iets verscherpt?

Nope, ze zijn clean and serene. Alleen even kleiner gemaakt naar 900 in Photoshop en op max12 opgeslagen. Het waren dus de .NEF bestanden, niet de .jpeg's.

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
BerichtGeplaatst: 01 nov 2010 21:08 
Lid

wwestendorp schreef:
lijkt wel een waas, filter, kleurbalans over de foto's te zitten maar ik ben ook maar een leek :blush

Het gaat nu puur om de scherpte...

BerichtGeplaatst: 01 nov 2010 21:30 
Lid
Fotografie

Geslacht: Man
Weet ik, maar ik weet niet of de onscherpte er iets mee te maken heeft.

Ik zal verder mijn mond houden :blush

BerichtGeplaatst: 01 nov 2010 22:11 
Lid
Fotografie

Na het verkleinen altijd de foto verscherpen. Ik doe dit met de Unsharp Mask optie van Photoshop.
Amount = 100%
Radius = 0.7 pixels
Threshold = 0

Gewoon even doen voor het beste resultaat.

BerichtGeplaatst: 01 nov 2010 23:47 
Lid
Fotografie

Foto's van een krant of een boek onder lamplicht zijn niet echt sprankelende voorbeelden om de scherpte te beoordelen.
Scherpte waar overigens niks mee lijkt te zijn.
Vraag me af waarom je mijn vragen niet hebt beantwoord.

BerichtGeplaatst: 02 nov 2010 00:47 
Lid
Fotografie

Trouwens, helemaal eens met Frans.
1. Beantwoord de vragen van de mensen die op je post hebben gereageerd. Staat wel zo netjes,
2.Maak gewoon wat foto's overdag buiten. Kan ook 's-ochtends vroeg, want door de wintertijd is het 's-ochtends al weer vroeg licht. Neem als het te donker is je statief mee. Zo op het eerste gezicht lijkt er niks mis te zijn met je foto's van de krant, maar zoals Frans ook al heeft aangegeven, niet het meest geschikte onderwerp met niet het meest geschikte licht.
3. Stel automatisch scherp op een onderwerp. Afstand tot onderwerp 5-10 meter. Iso-waarde op 200 of als dit niet genoeg is op 400 zetten. Diafragma op f/8. Let op dat de sluitertijd snel genoeg is, bijvoorbeeld 1/125sec (niet te veel inzoomen, maximaal brandpunt nemen van zo'n 100mm). Bij een lagere sluitertijd (omdat het nog te donker is) even een statief inzetten. Flitsen is bij gebruik van een statief niet nodig (mag wel als je wilt). Onderwerp is niet van belang.
Nadat je de foto (foto's) hebt genomen in de PC verkleinen tot 900 pixels op de langste zijde. Vervolgens even verscherpen (bijvoorbeeld met USM, zie eerder) en foto opslaan. Let op dat de grootte van het bestand tussen de 200-300kb groot is. Tot slot de foto's plaatsen.

Ben benieuwd :)

BerichtGeplaatst: 02 nov 2010 11:29 
Lid

Frans schreef:
Je mist scherpte. In je zoekerbeeld of liveview of op je beeldscherm van je pc of op een afdruk?
Dat scheelt wel een slok op de borrel. Maakt ook het beantwoorden gemakkelijker.

Excuses voor het niet beantwoorden, ik dacht dat het al duidelijk was dat ik bedoelde dat ik scherpte miste op mijn beeldscherm(en) :) Communicatie is zeker niet mijn sterkste punt :)

Frans schreef:
Heb je zelf al eens je handleiding er op nageslagen? Handig is die op internet op te zoeken in pdf. Kun je zoeken op trefwoorden.

Ja ook, zelfs in mijn fotoboek cursusboek vd D90 het hele onderwerp 'scherpte' nog eens gelezen en dat is vrij uitgebreid.

Frans schreef:
PS Heb je mischiien de sharpness verandert bij picture control settings?

Nee, even nagekeken, die staat op blokje 3 van de 9. Dat menu zag ik trouwens voor het eerst :)

Henry schreef:
Trouwens, helemaal eens met Frans.
1. Beantwoord de vragen van de mensen die op je post hebben gereageerd. Staat wel zo netjes,

Bij deze :)

Henry schreef:
2.Maak gewoon wat foto's overdag buiten. Kan ook 's-ochtends vroeg, want door de wintertijd is het 's-ochtends al weer vroeg licht. Neem als het te donker is je statief mee. Zo op het eerste gezicht lijkt er niks mis te zijn met je foto's van de krant, maar zoals Frans ook al heeft aangegeven, niet het meest geschikte onderwerp met niet het meest geschikte licht.
3. Stel automatisch scherp op een onderwerp. Afstand tot onderwerp 5-10 meter. Iso-waarde op 200 of als dit niet genoeg is op 400 zetten. Diafragma op f/8. Let op dat de sluitertijd snel genoeg is, bijvoorbeeld 1/125sec (niet te veel inzoomen, maximaal brandpunt nemen van zo'n 100mm). Bij een lagere sluitertijd (omdat het nog te donker is) even een statief inzetten. Flitsen is bij gebruik van een statief niet nodig (mag wel als je wilt). Onderwerp is niet van belang.
Nadat je de foto (foto's) hebt genomen in de PC verkleinen tot 900 pixels op de langste zijde. Vervolgens even verscherpen (bijvoorbeeld met USM, zie eerder) en foto opslaan. Let op dat de grootte van het bestand tussen de 200-300kb groot is. Tot slot de foto's plaatsen.

Ben benieuwd :)

Thanks! Ik ga vandaag toch even de stad in. Maar het verscherpen laat ik achterwege, omdat ik dat voorheen nog nooit gedaan heb met mijn foto's deze nabewerking.

Mag ik vragen waarom op ISO 200 en niet lager? Ik dacht dat je overdag gewoon ISO 100 kon nemen. Of is het verschil tussen ISO 100 en 200 verwaarloosbaar?

Ik heb trouwens alleen een 50mm prime en een 18-55 kitlens. Ik zal ze met de 18-55 kitlens maken.

Wordt vervolgd... ;) En dank voor alle reacties.

BerichtGeplaatst: 02 nov 2010 13:12 
Lid
Fotografie

Iso 100 is ook goed. Mijn camera heeft al laagste iso-waarde iso200. Vandaar :)

Een 50mm is scherper dan de kitlens, dus misschien die ook even maar monteren en er ook een paar foto's mee maken.
Naverscherpen is echt noodzakelijk. Ik zou het toch maar doen.

BerichtGeplaatst: 02 nov 2010 17:36 
Lid

^^^

Mooie functie dat nascherpen :upc , ik wist niet dat dat kon in Photoschop :) Ik ben niet zo'n held in het wisselen van lenzen buiten, dus alles is met de Nikon 50mm prime gemaakt. Ze waren wel een beetje onderbelicht, dus heb alleen belichting aangepast in Photoshop en nascherpen...

Bord 1

Fotografie

f8
1/125
ISO 100

Bord 2

Fotografie

50mm prime
f8
1/125
ISO 100

Vullisbak

Fotografie

f8
1/125
ISO 100

BerichtGeplaatst: 02 nov 2010 19:53 
Lid
Fotografie

Ik zie niet iets verkeerds aan deze foto's.
Wat vind je er zelf van?

BerichtGeplaatst: 03 nov 2010 12:36 
Lid
Fotografie

OK. :up
Als je ook nog het contrast wat verhoogt voordat je verscherpt heb je prima scherpte op je foto's.

BerichtGeplaatst: 03 nov 2010 13:10 
Lid

Frans schreef:
OK. :up
Als je ook nog het contrast wat verhoogt voordat je verscherpt heb je prima scherpte op je foto's.

Ik heb juist niet te veel bewerking gedaan, ik wilde zo 'clean' mogelijk de scherpte uitproberen en nagaan of het aan mij lag of de camera.

Henry schreef:
Ik zie niet iets verkeerds aan deze foto's.
Wat vind je er zelf van?

Beetje saaie foto's ;)

Maar serieus, ze zijn wel scherp ja en ik ben overtuigd dat ik het probleem was en niet de camera. Ik heb alleen werkelijk geen idee waarom ik bij mijn laatste fotosessies scherpte miste. Alleen een vermoeden dat ik bij het wisselen van lenzen wellicht de lens 'net niet' goed had vastgedraaid, de zoom werkte nl. niet of soms even wel en dan weer niet. Ik had gelezen dat ik niks moet forceren bij het wisselen van lenzen, dus durfde niet echt door te draaien bij het inzetten vd lens, maar ik heb gemerkt dat ik toch wel een beetje kracht moet zetten en een goede 'klik' moet horen voor hij goed zit.

Probleem is iig opgelost en iedereen reuze bedankt voor de hulp! :up

BerichtGeplaatst: 03 nov 2010 13:25 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Ja
Citaat:
Ik heb juist niet te veel bewerking gedaan, ik wilde zo 'clean' mogelijk de scherpte uitproberen en nagaan of het aan mij lag of de camera.

Als ik dit topic zo doorlees kan ik je met gerust hart vertellen dat het NIET AAN JE CAMERA LIGT!!!!

Je hebt het gedeelte van je boek over scherpte nog een keer door gelezen en toch zie je een menu over verscherpen voor het eerst, je doet een gevorderde fotocursus maar weet niet dat dioptri niets met scherpte van de foto´s te maken heeft, je post foto´s van kranten bij te weinig kunstlicht om scherpte te beoordelen.

Mijn advies: Pak er eens een goed boek bij en ga die eens goed doornemen met je camera erbij, probeer direct uit wat je leest en krijg de bediening van je camera onder de knie, begrijp waarom de verhouding van Diafragma en sluitertijd onlosmakelijk verbonden zijn, begrijp wat witbalans doet voor je foto´s etc etc etc etc....

Bob

ps, sorry voor mijn harde reactie.

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
BerichtGeplaatst: 03 nov 2010 18:44 
Lid

Klinkt niet hard, meer gefrustreerd ;) En over die dioptri, dat advies kreeg ik van de leraar vd gevorderden cursus, lees de draad nog eens na. Als ik een vraag stel in een cursus dan verwacht ik dat die persoon toch wel enige kennis heeft?

Maar noem eens een paar boeken die ik absoluut moet lezen. Ik heb het boek Beter en Bewuster fotograferen met de D90 van Hans Frederiks...

BerichtGeplaatst: 03 nov 2010 19:01 
Lid
Fotografie

Zonder dollen. De handleidingbij je camera bevat een schat aan informatie. Als je met die kennis gewapend aan een fotocursus begint kan niemand je meer iets wijs maken.

BerichtGeplaatst: 03 nov 2010 19:04 
Lid
Fotografie

John Freeman

BerichtGeplaatst: 04 nov 2010 09:04 
Lid

duckie schreef:
John Freeman

Nog een titel? Ik ga vandaag sowieso even de stad in. Ik zie oa. Handboek DSLR, die klinkt wel interessant.

BerichtGeplaatst: 04 nov 2010 10:07 
Lid
Fotografie

Gewoon de schrijver zoeken, dan komen er genoeg boeken. Boeken waarin alles uitgelegd wordt echt alles, en boeken over belichten, en flitsen ed.

BerichtGeplaatst: 04 nov 2010 10:55 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Ja
DrZoom schreef:
Klinkt niet hard, meer gefrustreerd ;) En over die dioptri, dat advies kreeg ik van de leraar vd gevorderden cursus, lees de draad nog eens na. Als ik een vraag stel in een cursus dan verwacht ik dat die persoon toch wel enige kennis heeft?

Maar noem eens een paar boeken die ik absoluut moet lezen. Ik heb het boek Beter en Bewuster fotograferen met de D90 van Hans Frederiks...

Ik kan echt niet gefrustreerd worden van zoiets hoor, geloof mij maar daarin :upc
Voor wat betreft de dioptri, het feit dat je het aan je leraar moest vragen doelde ik op, niet het feit dat je leraar het niet wist. Maar ja, je leraar hoort het ook te weten ja.

John Freeman is al genoemd, ook kun je kijken bij Scott Kelby, die heeft een mooie serie erover geschreven : klik

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
BerichtGeplaatst: 05 nov 2010 11:50 
Lid

bobvanduin schreef:
John Freeman is al genoemd, ook kun je kijken bij Scott Kelby, die heeft een mooie serie erover geschreven : klik

Thanks. Van Freeman heb ik al het boek over z/w fotografie, die van Freeman over de DSLR heb ik ter inzage besteld. Van Scott Kelby heb ik een Photoshop CS4 boek, dat is idd een goeie schrijver en makkelijk te lezen. Dat boek Digitale Fotografie van hem heb ik besteld, dat is eigenlijk wat ik zocht. Praktische tips die je kan toepassen met de nodige technische info.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende