zoals ik al eerder zei, er zijn meerdere wegen, die richting rome leiden.. correcte belichting krijg je met iedere stand voor elkaar..
zaak is om hier op creatieve wijze mee om te gaan..
en welke voorkeur men ook heeft, het komt allemaal op hetzelfde neer..
ik gebruik graag het histogram achterop het display.. psam of niet, als het daar niet deugt, dan krijg ik de zgn. ´blinkies´ op mijn beeldschermpje en weet ik dat eea niet goed zit..no matter welk standje ik ook gebruik..
als ik tijdens een of ander evenement zit te schieten (en a.s. zondag mag ik weer op uitnodiging aan de gang gaan), dan kies ik de stand , die mij het beste en snelste resultaat oplevert..
vaak hoor je dat mensen er voor kiezen op volledig op m-stand te gaan bij moeilijke belichtingsomstandigheden.. ik begrijp dat echt niet.. je maakt het jezelf alleen maar moeilijker.. er is zoveel te verstellen aan de hedendaagse dslr´s, zeker op alle standen behalve de m-stand, en je kunt zowat alles af..
camera´s worden slimmer en slimmer.. waarom moeilijk doen als het makkelijk kan?
ik denk dat sommigen er versteld van zouden staan, hoeveel beroepsfotografen, de wat meer ge-automatiseerde standen gebruiken..soms moet je in een split second beslissen om eea af te drukken.. dan heb je dus echt geen tijd om eea es lekker te gaan beoordelen, compootje bepalen, en dan nog es ´lekker´ manueel te gaan..de plaat telt, niet hoe je eea gedaan hebt.. soms denk ik wel es, dat er nog teveel romantiek zit bij deze en gene, wat betreft betaald fotowerk..
voor bread-and-butter neem ik altijd de digiflex mee, en dan verkies ik de makkelijkste weg.. alles moet snel gaan, en niet teveel gedoe..
als ik es echt de tijd en de zin heb, geef ik er ook niets om, om met een tlr alles manueel te gaan bepalen, en dan begint het al met de belichting te gaan meten..sluiter vastzetten, draadontspannertje, statiefje, op mijn gemakkie het diafragma uitkiezen en ja hoor, als eea dan lekker in beeld staat, dan drukken we nog wel es af.. ben dan wel al een kwartier verder, maar goed..
voor opdrachtwerk kies ik de snelste, makkelijkste en beste weg..digitaal, en ik zal alles inzetten om zsm mijn platen te maken, die goed zijn, voldoen aan de eisen van evt opdrachtgevers en daarna weer zsm te vertrekken..no fuzz...
ben in het begin zo gek geweest om van alles en nog wat uit de kast te halen, lekker moeilijk te gaan doen, totdat ik es wat uitleg kreeg van een doorgewinterde beroeps, en dan gaan je oogjes wel ff open..
tijd is geld..

resultaat telt, en nobody gives a hoot and hell hoe je het gedaan hebt, en met wat voor toestel of lens dan ook..

zondag ga ik weer lekker knallen..