Het is 24 jul 2025 01:18

Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Auteur Onscherpte bij een portret.
 Onscherpte bij een portret.
BerichtGeplaatst: 24 nov 2010 22:45 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Vrouw
Mendel schreef:
Forumkruisbestuiving :rof

:rof

sjinouck schreef:
welk ander forum? :rof

Geloof me, die vind jij niet interessant hoor! :rof

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
BerichtGeplaatst: 24 nov 2010 22:47 
Lid
Fotografie

Wolves fotografie schreef:
Even een voorbeeldje:
Mijn zus had foto's gemaakt van haar nieuwe liefde en heeft mij gevraagd deze te beoordelen (zij was zelf erg blij met de foto's). Ik heb haar gezegd dat ik dat natuurlijk voor haar wilde doen (even ter verduidelijking, ik ben prof. fotograaf), maar dat ik het haar afraadde. Nu was ze heel blij met de foto's en wanneer ik er kritische opmerkingen bij geplaatst had en haar op dingen gewezen had die zij zelf waarschijnlijk niet eens gezien had, was er een grote kans dat de foto's waar ze zo blij mee was opeens veel minder voor haar zouden betekenen. Dat is toch zonde?! Zij heeft uiteindelijk mijn advies ter harte genomen en ik heb de foto's niet beoordeeld. Zij is er nog altijd blij mee en dáár gaat het om.

Wat mooi van jou! :upc

BerichtGeplaatst: 24 nov 2010 22:48 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
mss is het wel het forum, waarbij ik, en zovele anderen inmiddels een ban hebben gekregen vanwege kritiek op de forumleiding... :D (en een groot deel inmiddels al hard van weggelopen is.. :rof )

BerichtGeplaatst: 24 nov 2010 22:49 
Lid
Fotografie

@sjinouck Rommelt het zo dan in het zuiden?

BerichtGeplaatst: 24 nov 2010 22:50 
Lid
Fotografie

sjinouck schreef:
mss is het wel het forum, waarbij ik, en zovele anderen inmiddels een ban hebben gekregen vanwege kritiek op de forumleiding... :D (en een groot deel inmiddels al hard van weggelopen is.. :rof )

Het is geen fotoforum ;)
Maar op dat forum hebben ze wel een topic geopend voor diegenen die met fotografie bezig zijn.

BerichtGeplaatst: 24 nov 2010 22:51 
Lid
Fotografie

BT schreef:
Wat mooi van jou! :upc
Ohhh :blush dank je.

BerichtGeplaatst: 25 nov 2010 18:20 
Lid
Fotografie

Mijn zus had foto's gemaakt van haar nieuwe liefde en heeft mij gevraagd deze te beoordelen .[/quote]

Ik dacht even dat je haar nieuwe liefde moest beoordelen :shock :rof

BerichtGeplaatst: 25 nov 2010 19:48 
Lid

Tony schreef:
je gaat dus een link plaatsen naar een foto die in een ander beoordelingforum zit, zonder dat de maker daarvan weet. ik blijf het niet netjes vinden :S

Ik had het ook niet over een directe link maar gewoon een link naar dat topic.
Aangezien het een publiekelijk forum is zie ik daar niets verkeerds in ;)

Wat de foto betreft, hij is in photoshop nog prima na te verscherpen zodat in ieder geval het linker (rechter voor de kijker) oog goed scherp is ;)

Profiel op dit foto forum
BerichtGeplaatst: 25 nov 2010 20:15 
Lid
Fotografie

Mendel schreef:
@sjinouck Rommelt het zo dan in het zuiden?

doe ik en plein public geen uitspraken over.. :D

wel viel me een aantal weken geleden het ineens gedaalde posts op, en dat de kwaliteit van posts ook dalende was.. had het in eerste instantie niet door, totdat ik es verder ging kijken in de subfora, en dan in ´algemeen´ en de ´chitchat..´

en tot mijn stomme verbazing, zag ik, dat vele topics gesloten werden, dat gerenommeerde en toch als gematigd bekend staande leden ook een levenslange ban om hun oren hadden gekregen,(na een oproep tot meer democratie, of toch enige terechte kritiek op bepaalde zaken) en ook dat in diverse subfora, m.n. showcase studio/glamour (waar toch enkele behoorlijke (pro)cracks in vertoefden, het aantal postings behoorlijk terugliep, en dat de sfeer om te snijden was..

ik vind het erg jammer, en dat meen ik echt, want dit zeer grote forum, zowat de grootste van de gehele benelux, met zijn zeer hoge niveau is inmiddels verworden tot een ruziend gedoetje, en de sfeer is helemaal weg..

heb daar graag vertoefd, heb ook enkele gerenommeerde leden in levenden lijve mogen ontmoeten, die echt wel weten waarover ze praten, veel van geleerd, en betalend of niet, ze worden er zonder pardon afgepleurd..

de angst zit er goed in bij deze en gene, want niemand durft nog iets te zeggen, of een uitgesproken mening te hebben, vanwege de represailles die vervolgens toegepast worden.. :(

zef geef ik er geen bal om, want ik doe mijn eigen ding toch wel..

maar ik ken meerdere zeer goede fotografen, die om dubieuze reden een levenslange ban om hun oren hebben gekregen, vanwege een beetje gegronde kritiek, en momenteel zowat weg lopen te kwijnen..

hun foto´s blijven goed, alleen is het wel een hard gelag, dat je meteen ook je goede contacten kwijtraakt op dat forum..

gelukkig hebben we flickr nog.. :D

mooi forum, topkwaliteit-foto´s daaro, topfotografen ook daar, alleen is het niet meer hetzelfde als een aantal jaren geleden..

waar het aan ligt weet ik niet precies...

concurrentie is hoog, er zitten idd wat ego´s tussen, maar over het algemeen viel het altijd wel mee..

m.i. wordt de boel verpest door deze en gene, die een wat al te dikke vinger in de pap hebben..

ik durf hier eea wel neer te pennen, want voor mij maakt het toch niets meer uit, want ook ik heb een levenslange ban gekregen..samen met ene heleboel anderen.. ik ben helemaal niks, noppes, nada, en ik kan alleen maar in de schaduw staan van de echte cracks daar, ondanks dat ik ook es eenmalig de HOF gehaald heb,(en daar ben ik nog steeds apetrots op) maar dat mensen, die toch echt het beste voor hebben met de vzw er zomaar afgepleurd worden, dat doet mij wel erg veel pijn en verdriet.. :cry

ik hoop echt, dat deze en gene es gaan inzien, dat het zo niet langer kan, en dat het net zo gezellie kan worden daar, als hier op photodrome..

heb ik er toch nog uitspraken over gedaan.. :blush :D

het zit me behoorlijk hoog eigenlijk.. het is een fantastisch forum, alleen deugt de sfeer en de structuur niet meer.. :cry

phptodrome is gelukkig vele malen meer gezellie, leuker, en de platen an sich worden nog echt beoordeeld, zonder aansziens des persoons..(of camera+lens), en ik ben maar wat blij , dat we hier geen gedeelte camera´s en lenzen hebben, want ook daar wordt nogal es met de botte bijl gehakt.. :D

BerichtGeplaatst: 25 nov 2010 20:51 
Lid
Fotografie

Ik zal wel afwijken, maar volgens mij is de foto niet onscherp, maar soft!

Iets wat sommige kennen met de EF 135SF. De haartjes van het rechteroog zijn gewoon scherp en de foto is soft, dat is wat anders dan onscherp door beweging, onscherpe lens of een mogelijk verkeerd gekozen scherpte diepte.

Als een foto onscherp is dan is hij dat overal.

Maar dit alles staat los van of je het mooi vind of niet. :)

BerichtGeplaatst: 26 nov 2010 00:51 
Lid

@sjinouk. nog steeds geen idee welk forum je bedoeld :)

@duckie: volgens mij zit er wel degelijk onscherpte in door een te groot diafragma. Juist omdat alleen het rechteroog scherp is. F1.4-F1.8 misschien?

Helaas zit de exif er niet meer in...

BerichtGeplaatst: 26 nov 2010 00:54 
Lid
Fotografie

shooter schreef:

@duckie: volgens mij zit er wel degelijk onscherpte in door een te groot diafragma. Juist omdat alleen het rechteroog scherp is. F1.4-F1.8 misschien?

Ook jij verward, scherpte diepte met scherpte. Als een foto niet scherp is dan is hij nergens scherp. Als een foto ergens scherp is, zonder dat een lens niet functioneert, dan kan de scherpte diepte verkeerd gekozen zijn en is er een gedeelte wat niet in de scherpte diepte valt en daar dus geen focus heeft maar dat is niet onscherp, maar niet in focus. Dat zijn echt 2 verschillende zaken.

Even een voorbeeld. Als je bijvoorbeeld een DOF hebt van maar een centimer of vijf dan moet de foto in dat gebied dus wel op 2,5 centimeter diep scherp zijn. Is hij dat niet dan is de foto onscherp. Als het gewenste onderwerp 6 centimeter diep had moeten zijn om dat deel geheel scherp te krijgen dan moet je een andere scherpte diepte kiezen en zorgen dat je in die grotere diepte weer scherpstelt.

Mocht je dan ook nog last van F/B focus hebben dan zul je binnen de gestelde scherpte diepte de maximale scherpte dus niet in het midden van het scherptediepte gebied zien maar er iets voor of achter. Maar dat staat hier los van.

Deze foto is gewoon met een zeer groot diafragma genomen en heeft idd een zeer beperkte scherpte diepte waar bij alleen het rechter oog scherp is en dus is de foto scherp maar overal soft.

BerichtGeplaatst: 26 nov 2010 06:45 
Lid
Fotografie

duckie schreef:
Ik zal wel afwijken, maar volgens mij is de foto niet onscherp, maar soft!
Ik had hetzelfde al geschreven:
Wolves fotografie schreef:
Het probleem is nog niet eens zozeer de scherpte, maar meer de softe waas.

shooter schreef:
Ik ook niet... :cry2

gjdenbesten schreef:
Citaat:
Mijn zus had foto's gemaakt van haar nieuwe liefde en heeft mij gevraagd deze te beoordelen .

Ik dacht even dat je haar nieuwe liefde moest beoordelen :shock :rof

:hihi Dat had ik daarvoor al gedaan. ;)

BerichtGeplaatst: 26 nov 2010 09:07 
Lid
Fotografie

ik vind de foto zeker de moeite waard en zou bij mijn niet in de prullebak verdwijnen.
rechter oog zit genoeg scherpte in.
maar ik vind dit meer een gevoelsplaat en dat maakt voor mij de foto sterk.

BerichtGeplaatst: 26 nov 2010 12:09 
Lid

Ah! Gelukkig ben ik toch niet de enige die vindt dat het rechteroog wel scherp is.

Heb even gekeken in Lightroom: 1/100 sec sluitertijd, diafragma 1.8 met 50 mm lens genomen op ISO 100

BerichtGeplaatst: 26 nov 2010 12:30 
Lid
Fotografie

Tja dan heb je op 65cm afstand tot het onderwerp een dof van 1 centimeter

BerichtGeplaatst: 26 nov 2010 12:33 
Lid
Fotografie

scherpte en beperkte scherptediepte zijn idd 2 verschillende zaken.. scherptstellen met beperkte DOF is wel erg moeilijk, want een haartje verkeerd en het scherpstelpunt ligt al verkeerd..

met een sluitertijd van 1/100e krijg je op 50mm FL niet snel last van bewegingsonscherpte..

ga trouwens geen oordeel geven op deze plaat, want hij komt van ergens anders vandaan, en de fotograaf kan geen uitleg oid geven, of reageren op de beoordelingen..

groetjes, Alex!

BerichtGeplaatst: 26 nov 2010 12:35 
Lid

sjinouck schreef:
scherpte en beperkte scherptediepte zijn idd 2 verschillende zaken.. scherptstellen met beperkte DOF is wel erg moeilijk, want een haartje verkeerd en het scherpstelpunt ligt al verkeerd..

met een sluitertijd van 1/100e krijg je op 50mm FL niet snel last van bewegingsonscherpte..

ga trouwens geen oordeel geven op deze plaat, want hij komt van ergens anders vandaan, en de fotograaf kan geen uitleg oid geven, of reageren op de beoordelingen..

groetjes, Alex!

Jawel hoor ik heb me even geregistreerd!

BerichtGeplaatst: 26 nov 2010 16:17 
Lid
Fotografie

hoop dat ik hier nog meer foto's van je mag bewonderen.

BerichtGeplaatst: 26 nov 2010 21:37 
Lid

duckie schreef:
shooter schreef:

Ook jij verward, scherpte diepte met scherpte. Als een foto niet scherp is dan is hij nergens scherp......

Misschien moet je mijn reactie dan iets anders lezen ;)
Onscherpte door een beperkte DOF is nog steeds onscherp. Het heeft alleen een andere oorzaak. En in mijn reactie stond ook dat het rechteroog wel scherp is :D

Maar F1.8 met de 50mm is dus vol open. Lijkt me nogal logisch dan dat je buiten een beperkte scherptediepte ook nog een wat softe foto krijgt door de eigenschap van de lens ;)

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende