Het is 28 jul 2025 13:14

Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Auteur Fotoshoot, help!
 Fotoshoot, help!
BerichtGeplaatst: 26 nov 2010 15:01 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Vrouw
Woensdag komt mijn collega langs met haar zoontje van 1 jaar oud.
Ze vindt dat ik erg mooie foto's kan maken en wil graag dat ik dat ook eens doe met haar zoontje.
Ik heb toegestemd maar haar ook verwittigd dat ik geen expert ben!
Dat weet ze wel maar nu wil ik haar uiteraard verrassen met toch wel mooie foto's!
De bedoeling is om een soort van studiofoto's te maken, met een witte achtergrond...
Het probleem is, ik beschik alleen over mijn camera en daarmee stopt het... :S
Het beloofd woensdag een donkere dag te worden en buiten fotograferen is met die koude al helemaal geen optie omdat het geen dikke mutsenfoto's mogen worden.
Dus wat nu?
Ik heb al eens gehoord van bouwlampen, daar kan ik eventueel nog om gaan en dan met een wit laken werken ofzo?
Help, wie heeft er tips en het mag niet veel kosten...
Hopelijk kunnen jullie me wat verder helpen!

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Fotoshoot, help!
BerichtGeplaatst: 26 nov 2010 15:16 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
bouwlamp werkt op zich goed, maar dan moet je wel de witbalans aanpassen op de kleurtemperatuur van dat licht, anders krijg je afwijkende kleuren..wit laken kan ook, zorg wel dat eea kreukvrij is, anders zie je iedere vouw op je pics..

1 lamp kan al genoeg zijn..gewoon experimenteren wat het beste is.. ik zet de iso meestal op auto, witbalans op de juiste kleurtemperatuur..(voor een overzicht met het juiste aantal graden kelvin kun je gewoon googelen) en dan maar uitproberen..

met kids is het soms wat moeilijk, dus ik laat ze altijd ff wennen aan de camera, of laat de moeder of vader meehelpen, beetje laten praten met de kids (vooral als ze erg jong zijn) en beetje laten frutten met speelgoed oid..ondertussen kies jij het juist emoment van afdrukken uit.. ik gebruik zelf liefst een wat langere lens, zodat ik wat meer afstand kan houden, en je ook wat minder vertekening krijgt, en meer kunt spelen met DOF..

gamma bouwlampie met zelfs statief kost de wereld niet, en een laken kun je gewoon uit je linnenkast halen..

groetjes, Alex!

Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Fotoshoot, help!
BerichtGeplaatst: 26 nov 2010 15:38 
Lid
Fotografie

Ok, goed.
Dan probeer ik het met een bouwlamp, ik ga daar straks even om rijden denk ik zodat ik eerst wat kan oefenen op mijn kids, dan hoef ik woensdag minder uit te proberen...
Wit laken heb ik en idd kreukvrij, zal er even de strijkijzer op plaatsen! :rof
Ik zal even kijken wat de witbalans zou moeten zijn dan met zo'n bouwlampen.
Ik had gelezen dat 500 watt het beste vermogen is, haal ik er dan ook 2 of heb ik genoeg met 1 zo'n lamp?
Dit is allemaal maar voorlopig hoor, ben aan het sparen voor een eigen studio'tje van falcon eyes bij cameranu (http://www.cameranu.nl/artikel/62124/Fa ... o_Kit.html).
Bedankt voor je tips! :up

Fotoshoot, help!
BerichtGeplaatst: 26 nov 2010 17:15 
Lid
Fotografie

Er staat een flitsset = Falcon Eyes Flitsset SS110 te koop voor 95 euro.
Is die goed of niet zo?

Fotoshoot, help!
BerichtGeplaatst: 26 nov 2010 18:19 
Lid
Fotografie

Als je nu een beetje geld uitgeeft aan dat soort materiaal, is het uiteindelijk duurkoop.

Mijn tip is: sparen voor goede flitsset (als je met flitslampen wilt gaan werken). Bouwlampen ga je niet blij mee zijn. ;)
De shoot met kindjes woensdag? Niet doen, of naar buiten gaan al sje binnen te weinig licht hebt. Er zijn grenzen... :)

Fotoshoot, help!
BerichtGeplaatst: 26 nov 2010 18:36 
Lid
Fotografie

Is die link die ik doorgegeven heb een goeie flitsset dan van Falcon Eyes?
Die valt ook nog mee van prijs en alles zit er bij, da's wel handig.
Ik heb uiteindelijk geen bouwlampen gehaald omdat me dat ook wel een gedoe leek en dat wordt dan ook nog warm enz,... da's mss een beetje gevaarlijk met kindjes.
En idd, nu vanalles goedkoop kopen en dan uiteindelijk toch een flitsset is wel wat aan de dure kant, uiteindelijk dan.
Ik zal het proberen met gewoon licht woensdag en als het niet lukt, jammer dan.
Het is wel frustrerend dat je vanalles wilt doen en je er het juiste materiaal niet voor hebt... waarom is fotografie zo duur? ;)
Nog eventjes geduld....

Fotoshoot, help!
BerichtGeplaatst: 26 nov 2010 19:04 
Lid
Fotografie

BT schreef:

tja,.... Ik ben er ooit ook mee begonnen, maar ben na een half jaartje overgestapt naar een nieuwe/betere set.
De SS serie van FE is echt het instap gebeuren. Lampen willen wel eens wisselen van power afgifte, en om grote personen en/of groepen uit te lichten ga je power te kort komen ben ik bang.

Echter,... is het wel leuk om te zien of dit echt is wat je wilt. Want voor een relatief "laag" bedrag heb je zowel lampen als een achtergrond incl statief.

Ikzelf heb er ongeveer dus een half jaartje mee geschoten, en in de tussentijd dus gespaard voor beter/duurder.
Al met al,.... zolang je je beperkingen kent kun je daarin spelen en kun je met deze set best wel even uit de voeten.

Fotoshoot, help!
BerichtGeplaatst: 26 nov 2010 19:51 
Lid
Fotografie

Martin, bedankt om jouw ervaring met deze set de delen! :up
Voorlopig is het nog allemaal nieuw en hobbymatig voor mij dus dan zal ik er wel plezier mee beleven zo te horen! :up
Ik kan bijna niet wachten! ;)

Fotoshoot, help!
BerichtGeplaatst: 06 jan 2011 00:35 
Lid
Fotografie

interresant heb ook weer wat bijgeleerd hiermee :D

Fotoshoot, help!
BerichtGeplaatst: 06 jan 2011 01:56 
Lid
Fotografie

De ss serie is levensgevaarlijk!!

Iedereen ten spijt die hem heeft, maar ik gebruik hem alleen omdat die is aangepast met een extra zekering.

Ik heb meegemaakt dat het instellicht uit elkaar sprong, waarbij de gloeidraad vlak langs het gezicht van het model schoot. Dat wil je met een baby al helemaal niet meemaken!!

Dit komt omdat spanning in deze simpele setjes nog wel eens wilt wisselen, de lampjes worden bloedheet, als je hem dan uit zet kun je een leuke effect ervaren.

Het gebeurt mij best vaak, ik heb toch om de 3 shoot toch minimaal 1 zekering te vervangen.

Dus niet doen, en door sparen.
Vraag je vrienden of ze een bouwlamp hebben! Die hebben best veel mensen. Bedenk je wel dat het licht van een bouwlamp bloed heet is (niet te dicht op het kind) maar ook kei hard. Denk aan de zon om 13.00 op een onbewolkte dag in spanje in de zomer.
Een mooie foto is niet echt te maken. De wolken zouden je flink helpen.

Probeer het zo te farbiceren dat het ook door een laken heen moet, of iets anders dat iets minder dicht is. Maar niet te dicht erop, want het brand weg.

Je model is een lastig object verzin wat leuke dingen. Ik zag laatst foto's van kinderen, en die fotograaf had aardappel kratjes gebruikt. (soms lastig te vinden) Maar leeg de baby op een verhoging er in. evt zittend erop staand er naast weet ik veel wat een 1 jarige allemaal kan.

Profiel op dit foto forum
 Fotoshoot, help!
BerichtGeplaatst: 06 jan 2011 11:34 
Lid
Fotografie

Ik heb die set nu al een paar weken hoor en nog geen problemen mee ondervonden, ik denk dat jij gewoon pech hebt gehad ;)

Fotoshoot, help!
BerichtGeplaatst: 06 jan 2011 11:40 
Lid
Fotografie

Ik heb het verhaal heel vaak gehoord.. Dus nooit zonder iets over de lamp schieten.

Fotoshoot, help!
BerichtGeplaatst: 06 jan 2011 11:48 
Lid
Fotografie

Hoe bedoel je over de lamp?
Ik heb bij 2 een softbox, de 3e niets..

Fotoshoot, help!
BerichtGeplaatst: 06 jan 2011 11:53 
Lid
Fotografie

Ik heb al 2 jaar zo'n set en nog nooit problemen gehad.
Echter zorg ik altijd dat ik een softbox of iets anders erop heb mocht de lamp knallen. Zeker bij baby's en kinderen.

Fotoshoot, help!
BerichtGeplaatst: 06 jan 2011 11:54 
Lid
Fotografie

BT schreef:
Die valt ook nog mee van prijs en alles zit er bij, da's wel handig.
Ik heb uiteindelijk geen bouwlampen gehaald omdat me dat ook wel een gedoe leek en dat wordt dan ook nog warm enz,... da's mss een beetje gevaarlijk met kindjes.
En idd, nu vanalles goedkoop kopen en dan uiteindelijk toch een flitsset is wel wat aan de dure kant, uiteindelijk dan.
Ik zal het proberen met gewoon licht woensdag en als het niet lukt, jammer dan.
Het is wel frustrerend dat je vanalles wilt doen en je er het juiste materiaal niet voor hebt... waarom is fotografie zo duur? ;)
Nog eventjes geduld....

Hoi hoi,

Laat die flitsset aub liggen. Ik merk dat jij ook erg gedreven bent en graag veel fotografeert...je bent binnen no-time deze flitsset zat.
Ik heb zelf een paar maanden met bouwlampen gewerkt....nadeel: ze worden bloedheet en je kan ze niet te dichtbij de kinderen zetten. (zet ze ook aub goed vast) De kleur is oranjig, maar dat kun \je in camera raw nog helemaal aanpassen (kleurintensiteit van 0 tot 10.000 Kelvin)
Als je een WITTE achtergrond wilt houdt dat in dat je sowieso 2 lampen nodig hebt. 1 om het laken te belichten...anders wordt het laken grijs en 1 als hoofdlamp. Maar....de lamp op het laken MOET altijd 1 of 2 stops hoger belicht worden dan het model, om het echt wit te krijgen. Dan zal je er al een dimmer ofzo tussen moeten zetten. Mijn advies....WAAR begin je aan?

Heb je een groot raam in huis, waar veel licht binnen valt? Ga daar dan je foto's maken, eventueel met een wit laken als achtergrond. Plaats het kindje wel zo dichtmogelijk bij het licht.

Ik zat vorig jaar in dezelfde situatie als jij....net begonnen en helemaal wild enthousiast. Bouwlampen, name it...ik heb van alles geprobeerd. Ook een goedkoop setje van falcon eyes, met softbox en plu etc. De pest van dit soort lichte setjes (weinig vermogen) is dat je het uiterste moet vragen van deze lampen, ze NIET snel opladen (dus de tijd dat je opnieuw kunt flitsen duurt veel langer) en je uiteindelijk toch ... Watt tekort hebt.

Werk met natuurlijk licht (er zijn professionele kinderfotografen die alleen maar met natuurlijk licht werken!!) Bouw een reflector voor nop. (groot stuk karton, zeker zo groot als het kind) en bekleedt deze met gekreukelt aluminiumfolie. Als je goudkleurige folie kan vinden, kun je die op de andere kant plakken (geeft mooie warme gloed als het licht erg koel is) Met de reflector kun je goed de schaduwkanten belichten. (een stuk groot wit piepschuim of karton werkt ook...maar is vrij koel)

Ga sparen voor lampen. Ik ben niet meer voor een set gegaan, maar heb elke keer als centjes over had (na opdrachten) een lamp gekocht. Ik zelf heb de Falcon eyes TE-300 en 450 digitaal (dat is de professionele lijn van Falcon eyes) en die dingen kunnen alles aan en binnen tiendes van seconden opnieuw flitsen. 1 lamp met stevig statief kost je rond de 170 euro. Als je al voor een set gaat let dan op het vermogen van de lamp en de oplaadtijd. Houdt er rekening mee dat je in de toekomst bijpassende artikelen witl aanschaffen (grids, beautydishes etc etc) en bekijk hoe duur de accesoires zijn van dat merk (die ook op jouw lampen passen)

Oei...het lijkt wel een preek....maar het is echt een stukje ervaring wat ik zelf heb opgedaan dit jaar.
Denk er even goed over na. Nogmaals...met natuurlijk licht kun je ook mooie foto's maken. :up

Op een ontzettend donkere rotdag bij een raam:

Fotografie

Fotoshoot, help!
BerichtGeplaatst: 06 jan 2011 12:08 
Lid
Fotografie

Nogmaals, te laat... ik heb de set al.. en eigenlijk ben ik wel tevreden hoor... ;)

Bedankt voor je tips Moontjuh, .. wit laken voor het raam had ik voor ik mijn set had ook al geprobeerd maar dat trok eerlijk gezegd op niet veel... ;)
Voorlopig ben ik tevreden met mijn setje en hopelijk blijft dat ook zo, we zullen wel zien zeker? ;)

Ik blijf iig een ontzettende fan van jouw foto's, ben net nog eens gaan kijken op je site (nu weet ik wie je bent, pb op ander forum :rof ) en je foto's zijn echt stuk voor stuk prachtig! :wub

Fotoshoot, help!
BerichtGeplaatst: 06 jan 2011 12:14 
Lid
Fotografie

Bij uitbreiding naar een betere set kun je deze altijd nog gebruiken voor bv extra licht op een achtergrond, haarlichtje e.d.

Fotoshoot, help!
BerichtGeplaatst: 06 jan 2011 12:21 
Lid
Fotografie

pdm_fotografie schreef:
Bij uitbreiding naar een betere set kun je deze altijd nog gebruiken voor bv extra licht op een achtergrond, haarlichtje e.d.

Ja idd, dat denk ik ook, weggesmeten is het nooit... ;)

Fotoshoot, help!
BerichtGeplaatst: 06 jan 2011 13:12 
Lid
Fotografie

Ik zou voor de 3de dus wel iets kopen!! Het gaat maar 1 keer fout en dan ben jij verantwoordelijk! En probeer wat lampjes in huis te hebben. Nadat ik behoorlijk wat geld kwijt was aan de originele van FE, ben ik het anders gaan doen, ik heb de standaard halogeen lampjes met U pootje gekocht, daar 1 pootje van los geknipt, (1 kant van de u komt van het lampje de andere gaat blind het glas is) deze open gebogen, en wonderwel zijn deze nog niet geknalt.

De SS serie is de goedkoopste serie van het goedkoopste merk. Het is best een leuk beginners setje, maar er kleven wat nadelen aan. Dat modellicht, maar ook de kleur van het licht is niet zo stabiel, en wijkt in 90% van de gevallen af van andere flitsers. Als je 1 setje hebt zie je het niet zo erg.. (alhoewel ik soms verschil zie tussen de ene kant van de belichting en de andere kant, 1 lamp geeft ook minder licht) Maar daardoor wordt combineren toch een beetje lastig. Dan kun je deze set in de toekomst enkel gebruiken als achtergrond verlichting als je werkt met kleur filters.

Maar goed nu je de set hebt, kun je niet echt nog een andere keuze maken.. (als ik had geweten wat ik nu weet had ik dat wel gedaan).
Met dit setje kun je best het werken in de studio leren, zeker als je nu wat andere opzet stukken er bij koopt, dan kun je flink gaan combineren.

Ik zelf gebruik vooral mijn 2 softboxen, witte plu., snoot, honingraat en zelf gemaakte beautidisc

Fotoshoot, help!
BerichtGeplaatst: 06 jan 2011 13:17 
Lid
Fotografie

Zelf draadjes lopen knippen spreekt mij dan weer niet aan en klinkt gevaarlijk.
Als er dan ook iets gebeurd heb je heel wat uit te leggen.

Buiten je softboxen om klinken de andere hulpstukken nou niet echt als een toevoeging om uit elkaar gespatte onderdeeltjes tegen te houden.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Ga naar pagina 1, 2  Volgende