BT schreef:
Is die link die ik doorgegeven heb een goeie flitsset dan van Falcon Eyes?
Die valt ook nog mee van prijs en alles zit er bij, da's wel handig.
Ik heb uiteindelijk geen bouwlampen gehaald omdat me dat ook wel een gedoe leek en dat wordt dan ook nog warm enz,... da's mss een beetje gevaarlijk met kindjes.
En idd, nu vanalles goedkoop kopen en dan uiteindelijk toch een flitsset is wel wat aan de dure kant, uiteindelijk dan.
Ik zal het proberen met gewoon licht woensdag en als het niet lukt, jammer dan.
Het is wel frustrerend dat je vanalles wilt doen en je er het juiste materiaal niet voor hebt... waarom is fotografie zo duur?
Nog eventjes geduld....
Hoi hoi,
Laat die flitsset aub liggen. Ik merk dat jij ook erg gedreven bent en graag veel fotografeert...je bent binnen no-time deze flitsset zat.
Ik heb zelf een paar maanden met bouwlampen gewerkt....nadeel: ze worden bloedheet en je kan ze niet te dichtbij de kinderen zetten. (zet ze ook aub goed vast) De kleur is oranjig, maar dat kun \je in camera raw nog helemaal aanpassen (kleurintensiteit van 0 tot 10.000 Kelvin)
Als je een WITTE achtergrond wilt houdt dat in dat je sowieso 2 lampen nodig hebt. 1 om het laken te belichten...anders wordt het laken grijs en 1 als hoofdlamp. Maar....de lamp op het laken MOET altijd 1 of 2 stops hoger belicht worden dan het model, om het echt wit te krijgen. Dan zal je er al een dimmer ofzo tussen moeten zetten. Mijn advies....WAAR begin je aan?
Heb je een groot raam in huis, waar veel licht binnen valt? Ga daar dan je foto's maken, eventueel met een wit laken als achtergrond. Plaats het kindje wel zo dichtmogelijk bij het licht.
Ik zat vorig jaar in dezelfde situatie als jij....net begonnen en helemaal wild enthousiast. Bouwlampen, name it...ik heb van alles geprobeerd. Ook een goedkoop setje van falcon eyes, met softbox en plu etc. De pest van dit soort lichte setjes (weinig vermogen) is dat je het uiterste moet vragen van deze lampen, ze NIET snel opladen (dus de tijd dat je opnieuw kunt flitsen duurt veel langer) en je uiteindelijk toch ... Watt tekort hebt.
Werk met natuurlijk licht (er zijn professionele kinderfotografen die alleen maar met natuurlijk licht werken!!) Bouw een reflector voor nop. (groot stuk karton, zeker zo groot als het kind) en bekleedt deze met gekreukelt aluminiumfolie. Als je goudkleurige folie kan vinden, kun je die op de andere kant plakken (geeft mooie warme gloed als het licht erg koel is) Met de reflector kun je goed de schaduwkanten belichten. (een stuk groot wit piepschuim of karton werkt ook...maar is vrij koel)
Ga sparen voor lampen. Ik ben niet meer voor een set gegaan, maar heb elke keer als centjes over had (na opdrachten) een lamp gekocht. Ik zelf heb de Falcon eyes TE-300 en 450 digitaal (dat is de professionele lijn van Falcon eyes) en die dingen kunnen alles aan en binnen tiendes van seconden opnieuw flitsen. 1 lamp met stevig statief kost je rond de 170 euro. Als je al voor een set gaat let dan op het vermogen van de lamp en de oplaadtijd. Houdt er rekening mee dat je in de toekomst bijpassende artikelen witl aanschaffen (grids, beautydishes etc etc) en bekijk hoe duur de accesoires zijn van dat merk (die ook op jouw lampen passen)
Oei...het lijkt wel een preek....maar het is echt een stukje ervaring wat ik zelf heb opgedaan dit jaar.
Denk er even goed over na. Nogmaals...met natuurlijk licht kun je ook mooie foto's maken.
Op een ontzettend donkere rotdag bij een raam: