Je laatste zin kan ik erg waarderen. Wanneer ik je verkeerd begrijp, zou het alleen maar prettiger zijn, want in dat geval hoeven we er verder geen woorden aan vuil te maken. Ik heb alleen het idee dat jij mensen verkeerd begrijpt. Ik zie namelijk niemand schrijven dat ze de foto niet kunnen beoordelen zonder de exif... Wel zie ik twee mensen schrijven dat ze de exif graag willen weten om beter te kunnen HELPEN:
Louise.V schreef:
Ik mis wel je exif,dan kunnen we je beter helpen

Sophie schreef:
Ben idd benieuwd naar je instellingen, wie weet kunnen we dan wat meer tips geven?
Helpen (en dus tips geven) is toch iets heel anders dan niet beoordelen?! Dus dan vraag ik mij af wie beter moet lezen, jij of ik? Ik lees namelijk bijna altijd alle reacties helemaal voordat ik reageer en wanneer ik specifiek op één iemand reageer zoals hier op jou, dan heb ik 100% zeker de reactie waar ik op reageer eerst helemaal gelezen! Je mag mij ook aanwijzen waaruit blijkt dat ik een stuk heb overgeslagen.
bobvanduin schreef:
Heb je mijn hele bericht wel gelezen? Misschien moet je dat maar eens gaan doen, want le reactie laat duidelijk zien dat je een stuk hebt over geslagen.
Ik zie namelijk alleen maar dat ik het niet met je eens ben en je advies niet handig vind. En eigenlijk hoef ik je niet eens uit te leggen waarom, want dat heeft rbfoto al gedaan.
rbfoto schreef:
En als je die op 1/125e seconde zet, bij een brandpunt van bijvoorbeeld 300mm, dan mag je best een vaste hand hebben om dan nog een scherpe foto te maken zonder beeldstabilisatie.
rbfoto schreef:
Nee dat snap ik ook Bob, maar je zegt dat het onderwerp scherp is bij 1/125e seconde. En hoe moet de topicstarter dan weten dat dat alleen kan met deze brandpuntsafstand?
Komt bij dat ik echt wel een idee heb hoe ik iemand moet leren fotograferen. Ik heb al heel veel workshops digitale fotografie voor beginners gegeven en mijn cursisten zijn stuk voor stuk erg tevreden. Dus zo dom zal mijn standpunt toch niet zij...
bobvanduin schreef:
Wat ik zeg is dat doordat deze foto in de volautomaat genomen is de TS niets kan leren van deze foto, want hij/zij heeft geen invloed gehad op de instellingen. Je kan dan wel zeggen dat de sluitertijd korter moet of de ISO omhoog, maar dat zijn in de eerste instantie al geen dingen geweest die de TS fout heeft ingesteld, dat heeft de camera immers gedaan.
Hier ben ik het helemaal niet mee eens. Van elke foto kan je leren, ook van foto's die door andere zijn gemaakt. En dan noem ik de "camera" nu ook maar even iemand anders. Je kan als je kijkt naar een foto en de instellingen daarbij weet (en ook in een volautomatische stand kan je die aflezen uit de exif) best beredeneren wat er fout is gegaan en hoe dat beter had gekund. Daar zit het leermoment in. De volgende stap is dan om uit te leggen hoe je daar zelf voor kan gaan zorgen. Dat is een stap die bij de TS als het goed is door haar neefje wordt gemaakt in de Kerstvakantie.
bobvanduin schreef:
Hoe weet ik dat hij op de volautomaat genomen is.....kom op zeg, geloof me maar dat hij op de volautomaat genomen is.
Hier moet ik je in zoverre gelijk geven, dat ik ook absoluut het vermoede heb dat de foto in de volautomatische stand gemaakt is, maar ik ga dat niet met 100% zekerheid verkondigen, want TS gaf aan dat ze geëxperimenteerd had. Misschien had zijn daarbij de camera wel in één van de halfautomatische standen gezet. Juist de exif waar jij zo over mopperde, had zekerheid kunnen geven.