bobvanduin schreef:
gjdenbesten schreef:
bobvanduin schreef:
Die eerste verscherping, waar heb je die gedaan? in Lightroom of in Photoshop?
D eerste verscherping in Photoshop, daarna naar een 900 pixel breedte in Lightroom en verscherping voor scherm.
Sorry dat ik het dan zeg, maar waar gebruik je dan in godsnaam Lightroom voor! Als je eerst in Ps een foto aanpast en dan verkleind naar 900 px en verscherpt, daarna gaat importeren in Lightroom en weer gaat verscherpen dan ben je fout bezig. Lightroom is een software die je kan (bijna moet) gebruiken voor 90% tot 95% van al je bewerkingen, enkel wat retoucheerwerk moet je buiten Lightroom doen. Verder is het ook onzin om een verkleinde foto in Lightroom te importeren, je hebt je origineel al in Lightroom staan (bij goed gebruik) en bij export kun je verkleinen en verscherpen.
Ik snap nooit dat mensen Lightroom kopen voor 300 euro en niet eens de moeite nemen om die juist te gebruiken.
Bob, daarin heb je voor de volle 100 % gelijk. Ik gebruik enkel LR3. Behalve voor grafische effecten, maar dan link ik van LR naar CS en terug (word wel tiff dan).
Je kan LR3 kopen aan 99 euro als je ingeschreven bent als student in een avondschool of dag school.
Heb ik gedaan, werkt perfect en legaal en goedkoop.
Groeten flash
Toen ik deze foto heb gemaakt had ik nog geen lghtroom (was zelfs nog niet uit), vandaar......Dus ben ik even wat gaan klooien en ik heb nog even de stappen nagegaan. Ik had het ps bestand al verscherpt in het donkere verleden en daarna in Lightroom geimporteerd. Vervolgens zag ik de verscherping op nul staan en ben gaan verscherpen. Daar ging het dus mis( had mijn leesbril ook niet op) Nou ik heb nu 'bijna' alles
opgebiecht.