Het is 27 jul 2025 05:16

Auteur Fotograferen in circus
 Fotograferen in circus
BerichtGeplaatst: 25 dec 2010 02:09 
Lid
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Hallo allemaal,

Ik ga maandag naar een circus voorstelling en ik mag niet fotograferen met flits.
Ik heb dit nog nooit gedaan dus zijn er misschien mensen die mij tips kunnen geven over eventuele instellingen? Ik heb een canon eos 1000D met een 18-55 18-200 en 70-300 lens.
Welke lens kan ik het beste gebruiken?

Hopelijk kunnen jullie mij tips geven.

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Fotograferen in circus
BerichtGeplaatst: 25 dec 2010 09:42 
Lid
Fotografie

Geslacht: Man
Neem een lichtgevoelige lens mee. Volgens mij maakt dat in jouw geval niet veel uit. Je lenzen hebben allen (denk ik) een diafragma van f/3.5 - f/4.5. Een nieuwe lens aanschaffen voor dit uitje gaat denk ik te ver.
Hoe dan te fotograferen?

1. Iso omhoog gooien.
2. ETTR toepassen, waardoor je dus iets te lichte foto's krijgt.
3. In de nabewerking corrigeren naar de juiste belichting waardoor de ruis zal afnemen.
4. Als er toch nog teveel ruis in je foto zit, dan kun je altijd nog een anti-ruis programma zijn werk laten doen.

Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Fotograferen in circus
BerichtGeplaatst: 25 dec 2010 10:37 
Lid
Fotografie

1) dat ligt eraan op welke rij je zit.
2) ik zou zeker de 70-300mm meenemen (18mm kun je niet veel mee aanvangen dus aan de 18-200 hebt je niet zoveel
Met 70-300 kun je ook lekker details opnemen.
Zet thuis een gezinslid op 30m en 50m en fotografeer ze....ge ziet dan best welke lens het beste is.

3) iso op 1600 zetten.
4) Neem ter plaatse een proeffoto voor het begin als op je plaats zit.
Bij 1600iso en f8 kijkt ge welke sluiterijd je hebt.......minimum op 1/250, voor beweging van clows enz...is zelfs 1/500 een minimum....voor trappeze zelfs 1/1000

Ge ziet dan hoeveel iso ge moet instellen; eventueel uw f5.6 zetten maar ik zou niet lager gaan. wegens scherptediepte
MAAR....beter f2.8 en geen bewogen foto dan f8 en wel bewogen foto

5) neem ook een statief mee en laat de 3 poten dicht maar uitgeschoven op de goede hoogte....alzo hebt ge een éénpoot statief.(het zelfs voldoende dat ge maar één pott uitschuift)

6) Foto op een grijskaart nemen ter plaatse, in raw fotograferen en witbalans op auto zetten, en autofocus

Succes

Fotograferen in circus
BerichtGeplaatst: 25 dec 2010 11:55 
Lid
Fotografie

Ik heb het een keer gedaan en had toen nog een EOS 10D en samen met de 70-200 f/4 die ik had, ISO1600 waren het allemaal snapshots en iet om te presenteren op een fotoforum. Als je met kinderen gaat kun je beter foto's van de kinderen maken als je een paar rijen lager staat en de verbazing, plezier ed kunt vastleggen. :)

Denk trouwens dat ETTR niet werkt met deze acrobaten en dieren in een donker circus.

Een lichtsterke lens lenen is een optie.

Fotograferen in circus
BerichtGeplaatst: 25 dec 2010 13:11 
Lid
Fotografie

70-200 2.8 huren, lenen of kopen...

als je leent of huurt, wees gewaarschuwd, want voor je het weet, wil je er ook een.. :D

het kost wat, maar het plezier dat je ervan hebt, is onbetaalbaar, en ik moet eerlijk zeggen, dat die 70-200 me al meerdere keren gered heeft in rottige omstandigheden..

ik zou hem echt niet kunnen missen.. :proost

leuke van zo´n lens is ook nog de ´fear-factor´...

op een evenement gaan de meeste mensen vanzelf opzij, als je je kanon in de aanslag legt.. :rof

nadeel is eigenlijk diezelfde ´fear-factor´, want zo´n ding valt wel op, dus mensen kunnen zich wel eens geintimideerd voelen, als je zo´n ding op hun richt.. :jj

een alleskunner... :up (sport, close-ups, portretten,reportagewerk, zelfs natuur en landschap is ermee mogelijk..en ze kunnen tegen een stootje..(ik spaar dat ding echt niet, maar tot op heden heeft ie nog geen krimp gegeven)

groetjes, alex!

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
 Fotograferen in circus
BerichtGeplaatst: 25 dec 2010 14:27 
Lid
Fotografie

Als je vooraan zit, dan kun je ook met een lichtsterke standaardlens (50mm f/1.8 of 50mm f/1.4) aan de slag gaan. Vervolgens de foto in de nabewerking croppen.

Als je ergens hoog en veraf zit, dan moet je je afvragen wat voor foto's je eigenlijk mee naar huis wilt nemen, want het snapshot-gehalte van je serie zal dan hoog zijn. Ik ben het dan ook met Duckie eens dat je beter je lens kunt richten op je kinderen of andere kinderen om je heen :)

Fotograferen in circus
BerichtGeplaatst: 25 dec 2010 16:13 
Lid
Fotografie

Henry schreef:
Als je vooraan zit, dan kun je ook met een lichtsterke standaardlens (50mm f/1.8 of 50mm f/1.4) aan de slag gaan. Vervolgens de foto in de nabewerking croppen.

Als je ergens hoog en veraf zit, dan moet je je afvragen wat voor foto's je eigenlijk mee naar huis wilt nemen, want het snapshot-gehalte van je serie zal dan hoog zijn. Ik ben het dan ook met Duckie eens dat je beter je lens kunt richten op je kinderen of andere kinderen om je heen :)

50mm is idd ook goed, al naargelang je op welke rij je in het circus zit..

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
 Fotograferen in circus
BerichtGeplaatst: 25 dec 2010 17:24 
Lid

Is het een groot circus ? Dus strikte regels en grote piste ?
Dan zou ik voor de 70-300 gaan aangezien je waarschijnlijk niet mag rondlopen. Maar zoals al eerder gezegd is , een 70-200 huren is een mooie optie. Omdat hij groot en wit is , zou men je ook nog kunnen aanzien voor beroeps of zo waardoor je toch mag rondlopen. Dat is een beetje afhankelijk van de organisatie enzo. Hoe die daar mee omgaan.

Maar ga je gewoon met de spullen die je al hebt :

ISO op 1600
Beetje overbelichten mocht dit mogelijk zijn met de sluitertijden om bewegingsonscherpte te voorkomen. In de na bewerking is dan minder ruis te zien als je ze donkerder maakt.

Probeer voor aanvang binnen te komen. Vaak kun je dan wat posities in nemen en dus goed kunt bedenken hoe je compo's eruit gaan zien. Vaak zijn de mensen van het licht en geluid alles aan het checken dus dan kun je ook al kijken wat je kunt doen met het aanwezige licht. Met een beetje geluk zijn er ook al wat artiesten aan het opwarmen of oefenen.

Onlangs ben ik ook nog gaan fotograferen bij een circus. Omdat er gebruik werd gemaakt van een volg spot waren de artiesten zeer goed belicht. Ik fotografeerde dan wel op F/2.8 maar dit gebruikte ik alleen om de diepte. Met ISO 1600 kwam ik op sluitertijden van soms wel 1/400. Enkele keren zelfs tegen de 1/1000 en er over heen gezeten. Omdat de artiesten zo goed zijn belicht , valt de achtergrond dus vaak weg. Ook hier heb ik gebruik van gemaakt. Zo krijg je een mooie zwarte achtergrond.

Probeer foto's op te zoeken van dat zelfde circus. Dan weet je wat er mogelijk is en dan kun je inspiratie op doen. Let ook goed op. Probeer al van te voren te bedenken wat er gaat gebeuren zodat je het goede moment weet te vangen. Zie je bijvoorbeeld een atleet een aanloop maken , dan weet je dat hij gaat springen of zo iets. Speel daar op in.

Dus ik denk dat een goede voorbereiding nuttiger is dan een snelle lens.

Succes ;)
(we willen natuurlijk wel de resultaten straks zien!)

(mocht het trouwens gaan om het kerst circus in Sittard , dan zou je in het sub forum 'Podium' kunnen kijken. Daar staan een aantal van mijn foto's in het topic ''Kerst Circus Sittard'' )

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp