Is het een groot circus ? Dus strikte regels en grote piste ?
Dan zou ik voor de 70-300 gaan aangezien je waarschijnlijk niet mag rondlopen. Maar zoals al eerder gezegd is , een 70-200 huren is een mooie optie. Omdat hij groot en wit is , zou men je ook nog kunnen aanzien voor beroeps of zo waardoor je toch mag rondlopen. Dat is een beetje afhankelijk van de organisatie enzo. Hoe die daar mee omgaan.
Maar ga je gewoon met de spullen die je al hebt :
ISO op 1600
Beetje overbelichten mocht dit mogelijk zijn met de sluitertijden om bewegingsonscherpte te voorkomen. In de na bewerking is dan minder ruis te zien als je ze donkerder maakt.
Probeer voor aanvang binnen te komen. Vaak kun je dan wat posities in nemen en dus goed kunt bedenken hoe je compo's eruit gaan zien. Vaak zijn de mensen van het licht en geluid alles aan het checken dus dan kun je ook al kijken wat je kunt doen met het aanwezige licht. Met een beetje geluk zijn er ook al wat artiesten aan het opwarmen of oefenen.
Onlangs ben ik ook nog gaan fotograferen bij een circus. Omdat er gebruik werd gemaakt van een volg spot waren de artiesten zeer goed belicht. Ik fotografeerde dan wel op F/2.8 maar dit gebruikte ik alleen om de diepte. Met ISO 1600 kwam ik op sluitertijden van soms wel 1/400. Enkele keren zelfs tegen de 1/1000 en er over heen gezeten. Omdat de artiesten zo goed zijn belicht , valt de achtergrond dus vaak weg. Ook hier heb ik gebruik van gemaakt. Zo krijg je een mooie zwarte achtergrond.
Probeer foto's op te zoeken van dat zelfde circus. Dan weet je wat er mogelijk is en dan kun je inspiratie op doen. Let ook goed op. Probeer al van te voren te bedenken wat er gaat gebeuren zodat je het goede moment weet te vangen. Zie je bijvoorbeeld een atleet een aanloop maken , dan weet je dat hij gaat springen of zo iets. Speel daar op in.
Dus ik denk dat een goede voorbereiding nuttiger is dan een snelle lens.
Succes

(we willen natuurlijk wel de resultaten straks zien!)
(mocht het trouwens gaan om het kerst circus in Sittard , dan zou je in het sub forum 'Podium' kunnen kijken. Daar staan een aantal van mijn foto's in het topic ''Kerst Circus Sittard'' )