Het is 20 jul 2025 16:04

Auteur Voorzetlenzen voor macrofotografie
 Voorzetlenzen voor macrofotografie
BerichtGeplaatst: 30 dec 2010 13:46 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Ik ben geïnteresseerd geraakt in macrofotografie, op den duur wil ik misschien een echt macro-objectief kopen maar daar heb ik nu helaas de financiële middelen niet voor.
Daarom overweeg ik 1 of meerdere voorzetlenzen aan te schaffen, ik ben me nu een beetje aan het oriënteren op voorzetlenzen maar ik ben een totale leek op het gebied van fotoapparatuur en vind het daarom moeilijk om te bepalen voor welke ik het best kan kiezen.

Dit leek mij een goede lens die ook nog in mijn prijsklasse valt:
http://www.camerafilterstore.nl/Close-U ... 58-mm.html

Het liefst zou ik echter nog meer vergroting hebben, ik kwam dit setje tegen dat verassend goedkoop is, het is echter ook merkloos en ik heb mijn twijfels over de kwaliteit...
http://www.fotokoopjes.nl/12,en_macro-v ... -4-10.html

Hopelijk kan iemand me wat meer vertellen over voorzetlenzen en me enigzins adviseren over waar ik op moet letten bij de aanschaf, suggesties voor andere lenzen dan de bovenstaande zijn natuurlijk ook welkom!

Edit: Ik kom net deze tegen, lijkt me tot nu toe het meest gunstig qua prijs/qualiteit verhouding:
http://www.foka.nl/site/hoya-58-mm-clos ... 14691.html
Wat denken jullie?

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
BerichtGeplaatst: 30 dec 2010 14:08 
Lid

Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Man
misschien heb je hier wat aan kwa uitleg

http://www.camerahobby.com/Access-Canon500D.htm

Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
BerichtGeplaatst: 31 dec 2010 09:07 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Nee
Misschien heb je hier ook wat aan?

http://fotofilter.nl/

BerichtGeplaatst: 31 dec 2010 09:53 
Lid
Fotografie

Ik hoop dat je niet teleurgesteld raakt van die voorzetlensjes. De kwaliteit van een macrofoto gemaakt met een macrolens zul je er denk ik niet mee halen. Ik had vroeger een macrovoorzetlens (dus geen voorzetfilter) voor mijn compactcamera, maar zelfs met die voorzetlens moest ik de conclusie trekken dat:
- de scherptediepte heel erg beperkt was
- de kwaliteit van de macrofoto's ook beperkt was

Een goedkope optie is om tussenringen aan te schaffen. Volgens mij heb je daar veel meer plezier van. De te bereiken scherptediepte is dan ook beperkt, maar ik heb op dit forum daar al enkele leden succesvol mooie macro's mee zien maken :)

BerichtGeplaatst: 31 dec 2010 12:12 
Lid
Fotografie

Bedankt voor al jullie reacties! :)
Ik zal me ook eens gaan oriënteren op tussenringen, ik had hier al iets over gelezen maar had begrepen dat je daarmee veel lichtverlies zou hebben... ik ga denk ik dus nog even verder lezen om alle voor- en nadelen van voorzetlenzen en tussenringen op een rijtje te zetten.

BerichtGeplaatst: 31 dec 2010 13:50 
Lid
Fotografie

een echte macro-lens is natuurlijk altijd het beste..zelf gebruik ik wel eens tussenringen op mijn tele, en dat werkt vrij aardig..ik heb wel enige voorzetlensjes, maar dat valt toch altijd wat tegen vind ik zelf...ik heb nog wel een balg met een macro-lens erop voor analoog, maar dat is sowieso bijna geen doen, moeilijk, en het vergt veel geduld, inzet, en gedoe met dubbele draadontspanners enz..

wat dat betreft, als je echt voor macro wilt gaan, is het beter om voor een sigma 105 of iets in de trend van tamron 90mm macro te gaan..ik heb daar toch al veel goeds van gehoord, en prachtige foto´s van gezien..ikzelf ben er nog lang niet klaar voor, het is en blijft toch een vak apart.. :blush

met tussenringen heb je trouwens geen lichtverlies, het zijn slechts open ringen, met geen glas ertussen.. een teleconverter zorgt btw wel voor lichtverlies...

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
BerichtGeplaatst: 31 dec 2010 13:53 
Lid

Bezwaar bewerken: Ja
sjinouck schreef:
met tussenringen heb je trouwens geen lichtverlies, het zijn slechts open ringen, met geen glas ertussen.. een teleconverter zorgt btw wel voor lichtverlies...

hier ben ik het niet mee eens.
je hebt weldegelijk licht verlies.
dit heb ik zelf ondervonden.

BerichtGeplaatst: 31 dec 2010 14:03 
Lid
Fotografie

Vioto schreef:
sjinouck schreef:

hier ben ik het niet mee eens.
je hebt weldegelijk licht verlies.
dit heb ik zelf ondervonden.

je hebt gelijk..je verliest idd wat licht, my mistake.. :up

ik fotografeer nogal op intuititie, en meestal zit ik al aan alle instellingen te veranderen voordat ik afdruk, zonder na te denken, en dan valt het lichtverlies niet zo snel op.. :blush

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
BerichtGeplaatst: 08 jan 2011 13:37 
Lid
Fotografie

Nogmaals bedankt voor jullie tips!
Ondanks de genoemde nadelen ben ik toch maar voor een setje voorzetlenzen gegaan, dit was voor mij momenteel de beste keuze omdat het 1. een tijdelijke en goedkope oplossing is om te kunnen oefenen met macro tot ik in de positie verkeer om een macro-objectief aan te schaffen 2. tussenringen voor mij onhandig zouden zijn omdat ik naast macrofoto's ook andere foto's wil maken en het mij makkelijker lijkt en beter voor de camera om onderweg de voorzetlenzen er op en af te schroeven i.p.v. telkens het hele objectief van de camera af te halen en het risico te lopen dat er stof en vuil op de sensor komt.

Ik heb het setje uit de link van stouten gekocht, het is gisteren aangekomen en vanochtend had ik meteen de gelegenheid om het even uit te proberen met een pissebed die ik uit mijn wasbak 'gered' heb.
De scherptediepte is inderdaad niet zo groot maar voor die E30,- ben ik toch wel blij met het effect van de lenzen.

Hier een voorbeeldje, niet echt een goede foto maar in acht genomen dat het beestje niet stil wilde zitten, de camera in beweging was en het papier waar het beestje op liep, dat ik in mijn vrije hand had, ook niet geheel bewegingsloos en dat er eigenlijk niet genoeg licht was toch redelijk gelukt, de andere foto's die ik gemaakt had waren voor het grootste deel onscherp maar ik heb er ook maar een stuk of 10 genomen en het was natuurlijk alleen even een testje :) (oefening zal hopelijk kunst baren...)
Ik had overigens alle 4 de lenzen op het objectief geschroefd.

Fotografie

BerichtGeplaatst: 08 jan 2011 19:49 
Lid
Fotografie

Je hebt met je voorzetlenzen duidelijk gekozen voor het gebruiksgemak. Wat vind je zelf van de kwaliteit?

BerichtGeplaatst: 08 jan 2011 21:50 
Lid
Fotografie

Ik doe niet zoveel aan macro, mede omdat de kleine scherpte diepte mij niet geholpen heeft. :)

Maar als ik het al doe dan heb ik daar geen expliciete macolens voor gekocht maar tussenrigen van Soligor. Dit omdat je in 1 setje van meerdere lenzen gebruik kunt maken zoom of niet uit je bestaande set lenzen. Verder omdat er geen glas in zit en dus minimale optische veranderingen.

Ik zou echter niet twijfelen als ik marco leuk zou vinden en ook portraiten leuk zou vinden. Een marcro lens kan ook als portraitlens gebruikt worden met als nadeel de detaillering tov een gelijke niet macro lens. Maar goed.

Ik zelf heb een 200mm Prime die als een van de scherpste geldt van Canon. Die gebruik ik af en toe met of tussen ringen of met een extender. Die laatste combinatie is er omdat het voor handen is en zou ik je niet aanraden om aan te schaffen, te duur, maar heeft wel als voordeel dat de eigenschappen van de lens verder niet veranderen maar de vergroting wel plaatsvind.

Het is echter niets vergeleken bij zelfs betaalbare en super scherpe Sigma 105mm en Tamrom 90mm die ook hier op het forum veelvuldig gebruikt worden.

Mocht je toch niet meer van Macro houden, de lens behoudt zijn waarde min of meer dus daar leg je dan niet te veel op af.

Maar ik ben dus veder een nitwit op marcro gebied. :)

BerichtGeplaatst: 09 jan 2011 08:51 
Lid
Fotografie

Henry schreef:
Je hebt met je voorzetlenzen duidelijk gekozen voor het gebruiksgemak. Wat vind je zelf van de kwaliteit?

Dat valt mee deze is gemaakt met een kitlens en +10 voorzetlens. :)
http://zoom.nl/foto/full/532535/macro-s ... 1/bij.html

BerichtGeplaatst: 09 jan 2011 12:24 
Lid
Fotografie

Ik heb ze vind er niks aan een hoop moeilijk gedoe en je houdt er geen echte mooie beelden aan over.

Dus tussen ringen, met een 50mm (als je canon hebt), of een echte macro 105 sigma/90 tamron.

BerichtGeplaatst: 09 jan 2011 12:36 
Lid
Fotografie

Henry schreef:

Aangezien ik er niet heel veel van verwacht had (ik heb op internet natuurlijk wel meer opgezocht over voorzetlenzen en over het algemeen was men er niet bijzonder enthousiast over) vind ik die nog meevallen... vooral omdat ik denk dat die nog beter kan.
Zoals ik al aangaf heb ik deze foto even snel tussen de huishoudelijke bezigheden gemaakt omdat ik niet kon wachtten om de lenzen uit te testen, niet echt een serieuze poging tot het maken van een mooie foto dus.
Bovendien ben ik een beginner op het gebied van de spiegelreflexcamera, het zal dus niet alleen aan de lenzen liggen maar ook aan mijn kwaliteiten als fotograaf, met iets meer kennis en ervaring denk ik dat ik veel meer uit deze lenzen zou kunnen halen.

BerichtGeplaatst: 09 jan 2011 12:41 
Lid
Fotografie

stouten schreef:
Henry schreef:

Dat valt mee deze is gemaakt met een kitlens en +10 voorzetlens. :)
http://zoom.nl/foto/full/532535/macro-s ... 1/bij.html

Die vind ik toch best mooi, hopelijk zal ik er uiteindelijk soortgelijke foto's mee kunnen maken!

...hoewel een geringe scherptediepte naar mijn mening soms ook best mooi kan zijn vanuit artistiek opzicht gezien, soms gaat het mij bij fotograferen niet zozeer om het haarfijn vastleggen van de werkelijkheid maar juist om het creeren van een opvallend onrealistisch beeld.
Ik heb bijv. een Holga met allerlei effectfilters erbij, een leuk voorbeeld van hoe je met slechte apparatuur toch mooie plaatjes kunt maken, zei het niet in conventionele zin... hoewel vast niet iedereen het in deze met mij eens zal zijn... maar nu dwaal ik af.

BerichtGeplaatst: 09 jan 2011 13:44 
Lid
Fotografie

Ik ben benieuwd naar het resultaat van je eerste serieuze poging :)

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp