Nogmaals bedankt voor jullie tips!
Ondanks de genoemde nadelen ben ik toch maar voor een setje voorzetlenzen gegaan, dit was voor mij momenteel de beste keuze omdat het 1. een tijdelijke en goedkope oplossing is om te kunnen oefenen met macro tot ik in de positie verkeer om een macro-objectief aan te schaffen 2. tussenringen voor mij onhandig zouden zijn omdat ik naast macrofoto's ook andere foto's wil maken en het mij makkelijker lijkt en beter voor de camera om onderweg de voorzetlenzen er op en af te schroeven i.p.v. telkens het hele objectief van de camera af te halen en het risico te lopen dat er stof en vuil op de sensor komt.
Ik heb het setje uit de link van stouten gekocht, het is gisteren aangekomen en vanochtend had ik meteen de gelegenheid om het even uit te proberen met een pissebed die ik uit mijn wasbak 'gered' heb.
De scherptediepte is inderdaad niet zo groot maar voor die E30,- ben ik toch wel blij met het effect van de lenzen.
Hier een voorbeeldje, niet echt een goede foto maar in acht genomen dat het beestje niet stil wilde zitten, de camera in beweging was en het papier waar het beestje op liep, dat ik in mijn vrije hand had, ook niet geheel bewegingsloos en dat er eigenlijk niet genoeg licht was toch redelijk gelukt, de andere foto's die ik gemaakt had waren voor het grootste deel onscherp maar ik heb er ook maar een stuk of 10 genomen en het was natuurlijk alleen even een testje

(oefening zal hopelijk kunst baren...)
Ik had overigens alle 4 de lenzen op het objectief geschroefd.