Het is 28 jul 2025 01:21

Auteur Photoshop vraagje
 Photoshop vraagje
BerichtGeplaatst: 03 jan 2011 19:45 
Lid
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ik heb nu dus 3 foto's van precies dezelfde locatie op precies dezelfde manier belicht op precies hetzelfde moment gemaakt , alleen heeft iedere foto een andere auto op een andere plek staan. Ze zijn gemaakt in een spel , vandaar dat de posities en belichting exact hetzelfde zijn.
Maar omdat je in dit spel helaas niet meerdere auto's in een compositie kan krijgen , wou ik het op deze manier doen. Ik moet nu dus die 3 foto's samen voegen zodat het lijkt alsof de 3 foto's gewoon 1 foto is.
Nu vraag ik me af hoe ik dit het beste kan doen , gewoon de auto's uitknippen of is daar een of andere handige tool voor in PS?

Ik zal zometeen even de foto's plaatsen waarom het gaat.

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Photoshop vraagje
BerichtGeplaatst: 03 jan 2011 21:59 
Lid

Bezwaar bewerken: Ja
Ik zou de fotos even allemaal apart in elk een eigen layer plakken, en dan de bovenliggende fotos gewoon weggummen (met een mask) zodat de auto zichtbaar wordt.
Moet niet zo heel moeilijk zijn ;)

Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Photoshop vraagje
BerichtGeplaatst: 03 jan 2011 22:26 
Lid
Fotografie

Ik zou het net als shooter doen en als de belichting echt identiek is en de foto's exact op elkaar passen, dan hoef je niet eens nauwkeurig te gummen :)

Photoshop vraagje
BerichtGeplaatst: 04 jan 2011 00:59 
Lid

He dat is een slimme oplossing. Morgen het eerste wat ik ga doen als ik eventjes vrije tijd heb. Had ik zelf niet aan gedacht , die manier. Bedankt heren :) Zal de resultaten nog een dezer dagen posten.

Photoshop vraagje
BerichtGeplaatst: 04 jan 2011 01:09 
Lid
Fotografie

Kan nog veeeeeeel makkelijker :D

Open alle drie de foto´s als losse foto´s, dus niet in 1 foto met losse lagen, maar als 3 losse foto´s. Ga naar> File> Automate>Photomerge. Kies voor Auto en klik op "add open files", klik op ok....als het goed is heeft Photoshop al het harde werk voor je gedaan en heeft dus 3 lagen voor je gemaakt en gemaskert wat gemaskert hoort te zijn....

Het voordeel is dat de foto´s niet eens op een statief genomen hoeven te zijn, als ze maar aardig nauwkeurig zijn is het vaak al voldoende.

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
 Photoshop vraagje
BerichtGeplaatst: 04 jan 2011 01:50 
Lid
Fotografie

OW dat wist ik niet.. Ik heb ooit een foto van mezelf gemaakt waar ik 3 keer op mijn bank zat.. Dit heb ik gedaan zoals shooter het beschrijft

Photoshop vraagje
BerichtGeplaatst: 04 jan 2011 08:25 
Lid

Hmmm... dat wist ik ook niet. Weer wat geleerd :)

Photoshop vraagje
BerichtGeplaatst: 04 jan 2011 10:19 
Lid
Fotografie

Het gaat ook goed zoals Shooter het uitgelegt heeft en is ook vaak nodig, maar wanneer het om bijna 3 dezelfde foto´s gaat kan je ook Ps het werk laten doen.

1 Opmerking nog, nooi gummen! Wanneer je gumt dan gooi je weg, de enige manier om dat weer ongedaan te maken is de historytool, maar dat werkt niet meer wanneer de foto opgeslagen en gesloten is geweest. Wat je moet doen is in een laagmasker werken en op het laagmasker verven of spuiten met zwart of wit. Alles wat zwart gespoten is laat door, alles wat met wit gespoten is blokkeert.

Photoshop vraagje
BerichtGeplaatst: 04 jan 2011 10:59 
Lid
Fotografie

Jah dat is nog een goede opmerking, het maakt niet uit war je doet zelf wis ik in laag masker liever het onderwerp, dan de achtergrond. Met ctrl+I draai je der kleuren om.

Photoshop vraagje
BerichtGeplaatst: 04 jan 2011 11:50 
Lid

ik lees het nu pas anders had ik hetzelfde gezegd als Bob.
Photomerge gebruik je ook voor panorama's

Photoshop vraagje
BerichtGeplaatst: 04 jan 2011 22:40 
Lid

Ik ben dus tegen een paar problemen aangelopen , maar het is gelukt. Ten eerste , Photomerge werkt niet. Als ik de 3 foto's laat 'Mergen' dan krijg ik gewoon een van de 3 foto's te zien i.p.v. 'gemerged'.
Daarna heb ik de gum methode gemaakt , en dat is wel gelukt.
Fotografie
Ja , de linkse auto staat scheef, en de rechtse is uit focus, maar het was een probeersel , die foutjes komen puur doordat ik het een beetje verprutst had in dat spel met de camera. Maar met deze methode is het gelukt.

Een ander probleem is , telkens als ik een foto wil laden in Photoshop (CS4 op Mac OSX) , dan krijg ik een error. Dit is alleen bij foto's van die bron. De bron is dus een race spel met een Photomode erin waar je foto's kunt maken van je auto's, alleen je kunt maar 1 auto tegelijk opzetten. Ze rollen er uit als JPEGjes.
De melding luid dat de documenten Photoshop files kunnen bevatten die beschadigd zijn. Nu heb ik dat opgelost door ze in Lightroom te exporteren als Tiff.

Maar nu ben ik dus bezig met een tutorial voor een magazine over dat spel, hoe je nou meerdere auto's op een plaatje krijgt. En aangezien ik niet kan verwachten van mensen dat ze Lightroom hebben, moet ik daar een andere oplossing voor vinden, dus suggesties zijn welkom. Bij sommige Mac gebruikers is het niet, maar het komt eigenlijk uitsluitend voor bij CS4 op OSX. Dus iemand een andere oplossing? Misschien een of andere manier om ze naar Tiff. om te zetten zonder Lightroom?

Photoshop vraagje
BerichtGeplaatst: 05 jan 2011 00:43 
Lid
Fotografie

Bart, dan ben ik bang dat er iets fout gaat, dit is een beproefde methode die zeker werkt. Helaas heb ik even niet de beschikking over foto´s waarbij ik het zelfde kan doen, maar ik zal later er een paar maken. Uiteraard post ik dan mijn uitkomst.

Photoshop vraagje
BerichtGeplaatst: 08 jan 2011 00:25 
Lid

Het mergen gaat alleen fout bij foto's van dat spel. Zodra ik er een paar random foto's in knikker, dan doet hij het wel goed.

EDIT:
Ik ben dit trouwens aan het uitzoeken voor een tutorial, dus het moet wel een beetje basic zijn want het is een tutorial voor de spelers van die game en niet voor grafische artiesten.

Photoshop vraagje
BerichtGeplaatst: 08 jan 2011 01:19 
Lid
Fotografie

Het lijkt me nuttig bij het schrijven van een tutoial dat je werkelijk weet waar je over praat en niet even wat forum reactie afwacht en dat kopieert in een tijdschrift. Kortom, ga naar youtube en zoek je suf en experimenteer tot je er bij neer valt....Of verwacht je werkelijk waar dat wij die tutorial wel even voor je schrijven.

Photoshop vraagje
BerichtGeplaatst: 08 jan 2011 02:39 
Lid

Dat zeg ik toch ook helemaal niet? Er staat toch duidelijk dat ik het aan het uitzoeken ben? Dan mag ik toch best op een forum er een vraag over stellen? Niet meteen zo aangebrand :blush
Nu zij jij:
bobvanduin schreef:
Bart, dan ben ik bang dat er iets fout gaat, dit is een beproefde methode die zeker werkt. Helaas heb ik even niet de beschikking over foto´s waarbij ik het zelfde kan doen, maar ik zal later er een paar maken. Uiteraard post ik dan mijn uitkomst.

En ik wou dan even aangeven dat als je wat gaat proberen niet allerhande ingewikkelde dingen gaat doen omdat het ook begrijpelijk moet zijn voor mensen die minder bekend zijn met Photoshop.
Je bood ten slotte zelf aan even wat te proberen.

En natuurlijk is het nuttig om te weten waar ik over praat bij het schrijven van een tutorial. Nu had ik een vraag daar over, en daarom heb ik geïnformeerd op het forum hier. Niks mis mee lijkt mij toch?

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp