Bedankt allen voor de reacties en informatie!
De discussie wordt nu getrokken naar slechts de bruikbaarheid in omstandigheden met minder licht. Wellicht heb ik daar ook enige aanleiding voor gegeven, maar dat is niet de hoofdreden om een overstap te overwegen naar FF.
De hoofdreden is dat de beeldkwaliteit in alle situaties verbetert waarbij ik niet inlever bij het telebereik.
Wanneer de avond begint te vallen en je bent bijvoorbeeld nog in een bos heb je weinig aan fllitsfotografie. Zo zijn er meerdere situaties te bedenken waarbij de combinatie van body en lens voordelen kan bieden in slechte lichtomstandigheden.
Naast de betere beeldkwaliteit zie ik ook dit als één van de voordelen om over te stappen naar een 5D MKII.
Natuurlijk ben ik het met je eens dat voor het schieten van een mooi plaatje meer komt kijken dan alleen body, lens en knippen. Zo zou je kunnen zeggen dat je op de juiste tijd in het bos moet zijn waardoor de schemering niet voor problemen zorgt. Ben ik het helemaal mee eens, maar dat is niet altijd te plannen of te regiseren.
Wanneer een camera de mogelijkheid biedt om acceptabele foto's te maken op iso 6400 wil dat volgens mij niet zeggen dat daarmee fototechnische aspecten onbelangrijk worden. Maar dat die mogelijkheid er is biedt wel voordelen.
Zelf heb ik een 540 EXII flitser en daar kan ik mij redelijk mee redden.
Onderwerpen die ik als hobbyfotograaf zoal fotografeer zijn: portret (baby's, kinderen en volwassenen), groepen, registraties, landschappen, dierentuin, vliegtuigen.
Citaat:
Ik heb het gevoel dat we al snel de trend op gaan die vaak op lenzen gebied gaat, koop maar L of in dit geval FF dan zijn al je problemen opgelost.
Noch met L lenzen, noch met FF verwacht ik dat alle problemen ermee opgelost zullen worden. Als enthousiast amateur fotograaf ben ik mezelf aan het orienteren op een upgrade van mijn 50D. De eisen die ik stel aan de foto's die ik maak zijn gedurende de tijd toegenomen.
En ook bij een 5D MKII blijven fototechnische- en eventuele flitsaspecten een belangrijke rol spelen.
Citaat:
Het grote verschil is dat jij met je 5D Mark II (wat trouwens een schitterende camera is) de situatie moet "nemen" zoals deze zich voordoet en dat je dus niet in staat bent om de situatie naar je hand te zetten.
Dat hoeft toch niet? Ook met de 5D MKII kan gebruik gemaakt worden van flitstechnieken (waar ik nog winst uit kan halen). Resultaat zal wel zijn dat de beeldkwaliteit beter zal zijn vergeleken een 50D.