Het is 28 jul 2025 13:22

Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3

Auteur foto's met de M stand
 foto's met de M stand
BerichtGeplaatst: 06 jan 2011 20:32 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Henry...ook dan blijft hij op M staan bij mij. ;)
Waarom zou je een snelle aktie niet op M kunnen nemen? Is meer een AF kwestie, type camera en lens. Het lich blijft hetzelfde hoor...hoe hard zo'n auto ook rijdt :D

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 foto's met de M stand
BerichtGeplaatst: 06 jan 2011 21:04 
Lid

ik ben hier met wat foto's, portretfoto's op av
ik had foto's zoals 3 en 4 met wat matte rode ogen
ze heeft mij een plezier gedaan ,maar wilde er wel zo vlug mogelijk er van af zijn , hihi, en ik heb genote, :-D
1
Fotografie
2

Fotografie
3
Fotografie

4 deze vind ik mooi

Fotografie

Profiel op dit foto forum
 foto's met de M stand
BerichtGeplaatst: 06 jan 2011 21:16 
Lid
Fotografie

Geslacht: Man
ja ik vergiste mij met de P-stand maar in de M-stand gebruik ik ook altijd de lichtmeter (dat is dan voor modelwerk)

foto's met de M stand
BerichtGeplaatst: 06 jan 2011 22:38 
Lid
Fotografie

Moontjuh schreef:
Henry...ook dan blijft hij op M staan bij mij. ;)
Waarom zou je een snelle aktie niet op M kunnen nemen? Is meer een AF kwestie, type camera en lens. Het lich blijft hetzelfde hoor...hoe hard zo'n auto ook rijdt :D

Dit ben ik niet met je eens want het licht veranderd wel degelijk.. Als je iemand in een zwat shirt fotografeer, of iemand in een wit shirt maakt heel veel verschil.
Met AV kun je een instelling maken waarmee je zowel bij een zwart als een wit shirt een goede belichting kunt krijgen. Terwijl je op de M stand nog je sluitertijd aan het bijstellen bent heb je met AV de foto al gemaakt, dan kun je daarna evt nog je diafragma nog eens bij stellen.

Eigenlijk geen ervaring met sportfotografie, maar zo kan ik mij voorstellen dat het gaat.
Zo daat het vaak ook met de vogeltjes. Als ik in een hut zit en alles op M instel gaat de vogel natuurlijk ergens anders zitten, dit vraagt een andere instelling. Wanneer die op AV staat hoef je dan alleen je diafragma aan te passen. Je hebt geen tijd om in te stellen, want de vogel is vaak met een paar seconde weer gevlogen.

foto's met de M stand
BerichtGeplaatst: 06 jan 2011 23:45 
Lid
Fotografie

Helemaal eens met Nagtie. Ik zou zeggen tegen Moontjuh: "Je zou het voor de lol eens een keer moeten doen".
Mijn persoonlijke ervaring met sportfotografie hebben mij uiteindelijk doen besluiten om over te stappen op een camera die minimaal 6 foto's per seconden maakt. Bij sommige sporten duurt een sportactie miinder dan een seconde. Met een camera die maximaal 3 beelden per seconde maakt, mag je al geluk hebben als je door de automatische scherstelliing binnen die seconde 2 foto's weet te maken. Met een camera die 2x zo snel werkt (na scherstellen) wordt die kans veel groter. Ideaal zijn camera's die 10-11 beelden per seconden kunnen produceren.
Als je in deze seconde bij wisselende lichtomstandigheden ook nog eens in staat bent om in M-mode je sluitertijd en diafragma goed te zetten, dan buig ik diep voor je :chapeau

foto's met de M stand
BerichtGeplaatst: 07 jan 2011 00:13 
Lid
Fotografie

Geslacht: Vrouw
Ik zal wel eens wat aktie foto's in M-modus gefotografeerd laten zien.

is een hoge schommel die hard heen en weer zwiept en hoog!!!! Waar de snelheden van en naar de camera toe zeer hoog zijn, aktie genoeg voor jullie?
In M-stand :

Fotografie

De voor en naar achter beweging is voor de Af het moeilijkst...het licht zal ongetwijfeld feller zijn geweest als ze hoog was....maar dit is gewoon in M-modus :)
Mooie foto's krijg je he in die M-modus? :up

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
 foto's met de M stand
BerichtGeplaatst: 07 jan 2011 01:07 
Lid
Fotografie

Dit is geen sport foto, dit is een rustig uitgekiend portret!
Je hebt hier alle tijd gehad de camera in te stellen, en evt je foto over te doen..

Maar Arjan robbe gaat niet 3 keer dezelfde sprint doen. en de ijsvogel zit al weer 3 takken verder op voordat je alles hebt ingesteld. Heb je een hele hut vol blije mensen die 100 tot 200 foto's hebben, en jij... geen.

De M stand is best handig hoor, maar als je begint begin nu maar niet op de M stand, zeker niet als je er eigenlijk nog geen snars van snapt zoals ik merk bij de TS. Dat maakt niet uit, iedereen is zo begonnen, maar je begint ook niet met zwemmen in het diepen!

foto's met de M stand
BerichtGeplaatst: 07 jan 2011 09:33 
Lid

ik heb al wat bij geleerd met deze topic
en de m stand daar ga ik me zeker en vast ook eens in verdiepen,als de rest mij beter gaat

maar euh?? wat vinden jullie nu van die foto's hier een beetje hoger op??lijkt dat nog een beetje?

foto's met de M stand
BerichtGeplaatst: 07 jan 2011 10:21 
Lid
Fotografie

De schaduw op de achtergrond in 1 en 2 vind ik minder fraai. Mpogelijke oplossing: verder van de achtergrond plaatsen en/of een aparte lamp op die achtergrond.
De derde bevat beweging in haar rechterarm.
De vierde ziet er goed uit.

Omdat ik op mijn IPad niet de exif kan bekijken, kan ik je niet vertellen wat de oorzaak van de beweging is. Ik vermoed (...) een te trage sluitertijd.

foto's met de M stand
BerichtGeplaatst: 07 jan 2011 11:00 
Lid
Fotografie

Ik heb juist wel in M sport geschoten. Omdat ik dan de ISO waarde als variabele neem. Ik wil de sluitertijd en diafragma vast en in de software achteraf pas ik wel wat aan. Je moet dan wel min of meer gelijk licht omstandigheden dus niet een half veld welke in de schaduw zit van een stadion of zo. Ik ben er juist achter gekomen dat je soms in Av wil schieten en dus een diafragma kiest, en dan kijkt of er genoeg sluitersnelheid in zit, daarop je basis ISO kiest en er dan acht moet komen dat sommige foto's verkloot zijn door te lage snelheden en dat de safetyshift in actie kwam om dat de 1/8000 gehaald werd.

Maar het is geen wet van mede en persen. Maar ik vermoed dat juist veel sport fotografen wel in M schieten. Maarja je kunt ze niet allemaal afgaan en vragen :)

foto's met de M stand
BerichtGeplaatst: 07 jan 2011 11:03 
Lid
Fotografie

blackangel schreef:
en de m stand daar ga ik me zeker en vast ook eens in verdiepen,als de rest mij beter gaat

maar euh?? wat vinden jullie nu van die foto's hier een beetje hoger op??lijkt dat nog een beetje?

Knap, 1/4 1/6 en 1/20 uit de hand? Maar ik zou de ISO gewoon op 400 zetten en dan maar een bouw lamp ergens op een muur richten. Want je zit redelijk op of beter gezegd over de maximale waarden om nog scherpe platen te trekken/schieten met het aanwezige licht.

Zo zie je maar het boek van John komt er echt aan te pas. :)

foto's met de M stand
BerichtGeplaatst: 07 jan 2011 11:22 
Lid

duckie schreef:
blackangel schreef:

Knap, 1/4 1/6 en 1/20 uit de hand? Maar ik zou de ISO gewoon op 400 zetten en dan maar een bouw lamp ergens op een muur richten. Want je zit redelijk op of beter gezegd over de maximale waarden om nog scherpe platen te trekken/schieten met het aanwezige licht.

Zo zie je maar het boek van John komt er echt aan te pas. :)

1en2 met statief
3 en 4 zijn met de hand , eens met de lens 75-300m
bij foto 3 is het zwart van haar pupillen verkleurd
kweet niet hoe je dat kan verhelpen?

foto's met de M stand
BerichtGeplaatst: 07 jan 2011 11:46 
Lid
Fotografie

rode ogen correctie die in vrijwel ieder programma zit.

Maar dan is mijn vermoeden correct stil met dergelijke snelheden :)

Vergeet niet dat de 75-300 niet de aller scherpste uit de 70-300 serie :)

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3

Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3