ik ga niemand een pro-series 1dmkIII, MKIV, D3, D3s, D2x oid aanpraten, als ie er zijn geld niet mee moet verdienen.. komt nog bij, dat beroepsfotografen heus wel weten welk toestel ze moeten of willen hebben..en als een amateur meent, een pro-toestel nodig denkt te hebben, be me guest..
natuurlijk hebben high-end toestellen voordelen tov mid-range of instaptoestellen..ik voel ook verschil tussen mijn analoge high-end canon eos-3 dan mijn sony dslr-instappie..de look en feel van zo´n high-end is niet te vergelijken met een lager geprijsde camera, alleen zeg ik, besef goed, dat zo´n toestel ook veeleisend is tov de fotograaf, de objectieven enz..voor die eos-3 maakt het voor mijzelf persoonlijk niet zo heel veel uit, want het is film, dus dan maakt het niet zo heel veel meer uit, en ik kon hem nog es goedkoop op de kop tikken ook.. had ik hem perse nodig? ja en nee..mijn foto´s worden er niet beter door, en ik blijf ik.. met mijn kwaliteiten en tekortkomingen op fotografisch gebied.. de reden dat ik dat ding gekocht heb, is dat ik een 35mm camera erbij wilde hebben, die voornamelijk in landscape op film tegen een stootje kon, bestand is tegen allerlei wersomstandigheden, en ook bestand is tegen mijn soort van ´misbruik´, AF had (al mijn andere 35mm´s zijn nog manueel focus), en ik in de toekomst 5dmkII en deze naast elkaar wil gaan gebruiken, met mogelijkheid tot onderlinge lenswissels..ik doe voor de hobby ook graag schieten op 35mm film, terwijl ik weet, dat digitaal goedkoper en sneller is.. maar daarom is het hobby. ik had ook nog voor een analoge EOS-1V kunnen gaan, (en die werd me voor een goede prijs aangeboden) maar dat was voor mij gewoon teveel van het goede..
nu over d2x, of bv een d7000.. ik zou zelf idd voor een d7000 kiezen.. ik denk zelf, dat dit toestel zowat het beste is, wat nikon de laatste jaren heeft uitgebracht, tel daarbij op, dat nikon de laatste tijd enkele schitterende nieuwe lenzen heeft uitgebracht, en dan heb je een hele goede combinatie, die ook heel wat af kan.. weliswaar niet even ´bulletproof´ als een d2x, d3, d3s of d3x, maar ik denk dat je er een heel eind mee kan komen.. die pro-versies zijn uitermate geschikt voor dagelijks persfotografie-gebruik, of wat anders, en die dingen zijn gemaakt voor het vreselijkste misbruik wat maar voor mogelijk gehouden kan worden..
ik heb meerdere malen, de vraag gesteld aan enkele bevriende beroepsfotografen, of het mss geen goed idee zou zijn, om een gebruikte 1dmkII, mkIII oid voor mijzelf aan te schaffen, omdat ik mijn eigen manier van gebruik ken, en ze raden het mij allemaal ten stelligste af..zeker wat betreft gebruikte pro-toestellen.. allen zeggen, ´afblijven´, en als ik er dan toch voor zou willen gaan, dan een nieuwe kopen, of een nette ´refurbished´versie..zelfde geldt voor pro-objectieven.. ´koop maar nieuw´ krijg ik iedere keer te horen..die jongens weten precies hoe dat materiaal te lijden heeft, en als ik hun materiaal zie, dan ben ik toch geneigd om dat te geloven.. natuurlijk is het mogelijk om een pro-dslr van een particulier over te nemen, en die zullen idd minder mishandeld zijn, dan spul dat professioneel gebruikt is in het ´open veld´..
hoofdzaak is, wat is het je waard, en in hoeverre denk je eea nodig te hebben, en wat heb je er voor over?
zou ook maar wat graag een pro-kanon willen hebben, maar mijn verstand zegt, niet doen, luisteren naar degenen die al jaren met dit bijltje hakken, en gaan voor hetgene wat het verstandigst is..als ik nog 1 klein voorbeeldje mag opnoemen...

en dat gaat dan over leica.. het is dat ik dat prachtige toestel en schitterende lensjes voor niks gekregen heb, anders had ik er nooit een gehad.. ik kan financieel zo´n toestel niet verantwoorden naar mezelf en mijn leefsituatie toe, dwz, als ik er eentje zou moeten hebben kopen, voor dik geld, dan had ik het sowieso nooit gedaan..prachtig toestel, lensjes zijn helemaal top of the bill, maar het heeft wel zijn prijs..eigenlijk een prijs, die, als ik de volle mep had moeten betalen, nooit had betaald..rooie stip-camera is prachtig om te hebben en te mogen gebruiken, maar als je echt verstandig nadenkt, dan is het eigenlijk slechts voorbehouden aan de happy few, die zich zo´n ding kunnen veroorloven.. betere pics zijn echter geen garantie, hoe stevig, hoe mooi of hoe lekker zo´n ding ook is..had ik maar een creditcard zonder limiet erop, ik zou het wel weten..

(dan had ik hier w.s. een fijn digitaal middenformaat-setje liggen..

)
dus.. d2x, prima, bulletproof en het doet zijn werk ook meer dan voldoende, maar ik zou zelf gaan voor een lekkere d7000..

over klein beeldscherm en 8mp... tsja, 8mp is voldoende zat, maar ik kijk ook naar usability in het veld, dus een lekker display KAN soms voordelen hebben..(al is je beeldscherm thuis pas echt de manier om de zooi te bekijken natuurlijk) velen beseffen niet, dat zo´n pro-toestel al snel met de fotograaf op pad kan gaan ipv andersom, en dan krijg je weer die berichten over slechte AF bij 7d, 1dmkIII etc, terwijl men niet weet hoe men zo´n toestel ´in the first place´ correct moet bedienen..(.. het alom bekende frontfocus-backfocus verhaal, verkeerde scherpstelling door het toestel of lens op f/1.4(jaja, je leest het regelmatig terug hoor!) vervolgens gaan we meetlinten fotograferen, met zeer beperkte DOF, en dan blijkt dat 9 van de 10 keer het verkeerde scherpstelpunt is gekozen, of de verkeerde ´bank of focuspunten´, die je overigens wel zelf kunt/moet uitkiezen op je high-end toestel ....de meeste toestellen kunnen meer aan dan de fotograaf.. althans, da´s toch mijn ervaring.. ik zeg altijd maar, mijn toestel is beter dan ik zelf..da´s mooi ruk, maar ik ben nu eenmaal geen crack.. ik heb nog nooit mijn toestel of lens de schuld gegeven van mijn eigen onkunde of ondeskundigheid.. en zo leef je ook veel relaxter..