je legt het niet goed uit..
wat is er mis met een 1000d?
wat zijn nu echt de dingen, die zo slecht zijn, dat je er niet op een normale manier foto's mee kunt maken, als je net begint? (zonder meteen over pinholes te beginnen)
zitten er zaken niet op, die je echt niet kunt missen als beginner? (sluitertijd, diafragma, lens, sensor, PSAM-standje, autofocus, focuspunten etc.)
levert het toestel te weinig scherpe beelden af?
ik denk van niet.. al die toestanden als spotmeting, snelle fps,45 focuspuntjes, extreem hoge iso etc, zijn allemaal kersjes op de slagroomtaart, waar je als doodnormale beginnende hobbyist bijna nooit gebruik van maakt.. we kopen die zooi, omdat we de fabrikanten geloven, want die maken ons wijs, dat we zonder niet meer kunnen fotograferen.
soms overlappen bepaalde types elkaar.. heb je bij ieder merk.. sony a200, a300, a350, verschilden wezenlijk niet zo heel vele van elkaar, ondanks de live-view, wat klapschermpjes en iets meer of minder mp.. de gemiddelde amateur-sjaak merkt daar niks van..
canon: wat hebben we daarmee? 50d, 500d, 550d, 60d, 7d..als we consequent deze regel gaan aanhouden, dan mag de 60d ook als een slechter toestel beschouwd worden, want de 50d had magnesium alloy body, de 60d niet, en die heeft zelfs op een gegeven moment zelfs duurder te koop gestaan dan de 7d..
wie behoefte heeft aan een 7d, moet die vooral kopen, maar sommigen vinden het net een tikje TE..en gaan gewoon voor een 60d..
vergelijk maar met auto's.. instapmodel van een 5-serie zal wellicht zelfs wat goedkoper zijn, dan een dure versie van de 3-serie.. is die dure 3-serie dan beter of slechter dan die 5-serie, met of zonder extra toeters en bellen, en kun je je voorstellen, dat er voor beide versies, in welke dure of instapuitvoering dan ook, mensen zullen kiezen op verstandige gronden, en er nog mee gaan rijden ook?
vele van de hobbyisten koopt binnen een jaar of anderhalf weer een upgrade, zonder dat ze ook maar 80% van alle mogelijkheden van hun toestel ooit gebruikt hebben, of zelfs maar weet hebben van de mogelijkheden die erop zitten, en ondertussen roept men, dat men tegen het plafond van de mogelijkheden van hun toestel zitten.. dat wil er bij mij niet in..vaak is het, dat men tegen het plafond van eigen kunnen aanzit, maar ja, dat horen we niet graag, want we zijn allemaal topfotografen nietwaar? dus, is het de schuld van het toestel, of die lens.. ik moet een nieuwe, die beter is, want dan kan ik weer verder 'uitgroeien' en dan worden me platen ook weer beter....I don't think so..
komt nog bij, dat ieder toestel, wat nu als 'goed', 'beter' of 'best' te koop staat, over 1,5 of soms zelfs korter alweer opgevolgd is door een 'beter' type..dslr?? slechtste investering die je kunt doen, de afschrijving is mega, dus als je net begint, dan tegen de tijd, dat je er een beetje mee overweg kunt, issie allang weer obsolete geworden..wegknikkeren, en om een nieuwe.. daar gaan we echt naartoe..consumenten-electronica, net zoals het met gsm's was..
en daarna kun je nog altijd kijken naar een upgrade, die er wel toe doet.. geavanceerder toestel, verlangt ook meer inzicht..