Het is 09 sep 2025 01:21

►Maximaal 2 beoordelingstopics per dag. ► Maximaal 8 foto's per topic. ► Gewenste plaatsingsgrootte foto's is 900 pixels. ► Minimale plaatsingsgrootte foto's is 700 pixels.

Auteur Eerste serieuze kennismaking met portretfotografie
 Eerste serieuze kennismaking met portretfotografie
BerichtGeplaatst: 15 jan 2011 20:50 
Lid
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Hallo allemaal,

Zoals in mijn "Ik ben..." topic te lezen is ben ik de afgelopen weken meer geïnteresseerd geraakt in model (portret) fotografie. Afgelopen week hier wat mee geprobeerd te doen met 2 modellen, Lisanne en Noëlia. Noëlia heeft enige model ervaring, Lisanne eigenlijk geen. Qua materiaal was ik enigszins beperkt met de witte achtergrond (achtergrond scherm van 2m bij 1,5m) en heb ik gebruik gemaakt van flitsers en het beschikbare buitenlicht.

Ook nog even naar buiten gegaan (toen was het nog droog :p) en even buiten wat foto's gemaakt met de zon. De zon scheen toen mooi "hoog" aan de lucht omdat het 1 uur 's middags was..

Graag tips/feedback

1. Lisanne voor het witte scherm. gebruik gemaakt van 1 flitslicht op statief met paraplu

Fotografie

2. Lisanne voor het witte scherm. gebruik gemaakt van 1 flitslicht op statief met paraplu

Fotografie

3. Noëlia en Lisanne op de bank. Gebruik gemaakt van zonlicht met reflectiescherm aan hun linke kant. En een flitser erachter (duhh :P)

Fotografie

4. Noëlia op de bank. Buitenlicht met reflectiescherm

Fotografie

5. Lisanne buiten tegen de muur. In-camera flitser gebruikt om muur iets om de muur goed verlicht te krijgen (erg lastig zonlicht).

Fotografie

6. Noëlia buiten bij basket. enkel zonlicht gebruikt.

Fotografie

De foto's zijn allemaal slechts heel licht bewerkt (contrast, crop en soms een beetje exposure correctie. Alle exif info van de foto's is te vinden op mijn Flickr. Hier zijn ook grotere versies te bekijken.

Alvast bedankt voor alle feedback/tips!!

Groeten,
Tobias

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Share on FacebookShare on Twitter 
BerichtGeplaatst: 15 jan 2011 20:55 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Ja
Denk even aan de (weinige) forumregels dat de minimale plaatsingsgrootte 700 pixels aan de langste zijde is (max 900px). Dat staat ook bovenin een topic.

EXIF gegevens kun je erbij vermelden of in de foto laten staan.
Het is natuurlijk niet de bedoeling dat mensen naar Flickr moeten om die te gaan ontdekken.

Profiel op dit foto forum

BerichtGeplaatst: 15 jan 2011 20:56 
Lid

Peter schreef:
Denk even aan de (weinige) forumregels dat de minimale plaatsingsgrootte 700 pixels aan de langste zijde is (max 900px).

EXIF gegevens kun je erbij vermelden of in de foto laten staan.
Het is natuurlijk niet de bedoeling dat mensen naar Flickr moeten om die te gaan ontdekken.

Oh excuses. Ik heb het nu even snel vanuit Flickr gedaan maar dan kan ik de foto op Medium (640 lange zijde) of Large (1024 lange zijde) plaatsen.. Weet je hier een omweg voor? Anders ga ik wel even een andere upload plaats zoeken!

BerichtGeplaatst: 15 jan 2011 20:58 
Lid
Fotografie

Jawel hoor. Je kan de foto's het beste verkleinen naar 900 pixels, naverscherpen, uploaden en ze dan zo doorlinken. Dat is beter dan dat je dat door Flickr laat doen.
Flickr heeft bij de gratis account ook de nare eigenschap de EXIF te verwijderen.
Photobucket doet dat niet ;)

BerichtGeplaatst: 15 jan 2011 21:00 
Lid

Peter schreef:
Jawel hoor. Je kan de foto's het beste verkleinen naar 900 pixels, naverscherpen, uploaden en ze dan zo doorlinken. Dat is beter dan dat je dat door Flickr laat doen.
Flickr heeft bij de gratis account ook de nare eigenschap de EXIF te verwijderen.
Photobucket doet dat niet ;)

Ah oké! bedankt voor de reactie. Ik zal morgen even een photobucket account aanmaken en de foto's verkleinen naar 900 pixels en uploaden..

BerichtGeplaatst: 15 jan 2011 21:00 
Lid
Fotografie

:up

BerichtGeplaatst: 15 jan 2011 21:07 
Lid
Fotografie

1. Vind ik gelijk de beste van je serie. Lekker eigenwijze compo en ziet er scherp uit. Mond helemaal dicht of juist een big smile had ik wat mooier gevonden.
2. Wat doet die hand daar is wat als eerste in me opkomt. En daar blijft het dan ook bij. Aangesneden vingers.
3. Rare positie voor de flitser in de achtergrond, daar zou ik nog eens mee 'spelen'. Beetje suffe expressies van je modellen. Flare (op de kin). Afgesneden vingers.
4. Mis licht op haar gezicht. Aandacht gaat nu naar haar midden? Lijkt ook wat uitgebeten?
5. Wel een leuk idee. Mocht van mij wat lichter. Wellicht had ik meer naar links gaan staan en meer muur gebruikt voor een rustigere achtergrond.
6. Een net voor haar hoofd? Wat is daar je bedoeling mee? Drukke achtergrond.

Heb niet naar je EXIF gekeken.

BerichtGeplaatst: 15 jan 2011 21:39 
Lid
Fotografie

F1, 2 en 3 : platte belichting
F2 : kader door de elleboog
F3 : idem maar door de vingers
F3 : reflectie zonlicht is storend
F4 : ga toch uit die volle zon
F5 onderbelicht
f6 korf voor het oog is niet zo fraai

BerichtGeplaatst: 15 jan 2011 21:59 
Lid
Fotografie

Het begint redelijk en gaat daarna hard naar beneden inderdaad...

F1... Compo inderdaad eigenwijs, vind het kunnen, maar denk dat ik toch liever de meeste ruimte in de kijkrichting zie. Belichting wat plat, maar niet verkeerd. Beste uit de reeks.

F2...De arm zo vol in beeld en de afgesneden vingers, nee sorry werkt niet.

F3...Zwaar overbelicht, flits ook heel raar zo in beeld, dames met de glazen in de hand...in een nogal niet poserende positie (onflateus zo met de schouders naar beneden half voorovergebogen).

F4...Licht zit niet goed, storende schaduwen over haar gehele gezicht. Pose wederom niet echt wat, delen overbelicht.

F5...Heeft ze de muur omver gekregen? :P Foto is verder onderbelicht.

F6...Qua belichting wat beter...maar dat netje?

Nee, ik zou nog eens wat oefenen en kijken naar de "groten".

BerichtGeplaatst: 15 jan 2011 22:25 
Lid
Fotografie

Ik sluit mij aan bij mijn voorgangers.
De eerste is voor mij ook degene die het beste is van deze serie.
Bij nummer 2 snap ik de arm en de afgesneden vingers ook niet.
Het overbelichte in 3 stoort mij, de flits mag er in blijven.
Nummer 4 en 5 hebben een minder goede belichting. Nummer 4 veel schaduw in haar gezicht en nummer 5 ziet er voor mij te somber uit. Flitsje zal de foto goed hebben gedaan.
De laatste was denk ik zonder basketbalgoal mooier geweest. Lijkt nu meer op een snapshotje.

BerichtGeplaatst: 15 jan 2011 23:33 
Lid
Fotografie

Geslacht: Vrouw
tobiaspl schreef:
Hallo allemaal

Hoi Tobias :zwaai

Citaat:
Zoals in mijn "Ik ben..." topic te lezen is ben ik de afgelopen weken meer geïnteresseerd geraakt in model (portret) fotografie.

Mensen fotograferen is ook erg leuk...maar er zit toch een groot verschil tussen portretfotografie of het modellenwerk. Maak voor je aan een shoot begint een duidelijke keus...wil ik deze persoon als zichzelf of als fotomodel op de foto zetten. Ik vind het nu er tussen bungelen.

Citaat:
Afgelopen week hier wat mee geprobeerd te doen met 2 modellen, Lisanne en Noëlia. Noëlia heeft enige model ervaring, Lisanne eigenlijk geen. Qua materiaal was ik enigszins beperkt met de witte achtergrond (achtergrond scherm van 2m bij 1,5m) en heb ik gebruik gemaakt van flitsers en het beschikbare buitenlicht.

Dan heb je weinig beperkingen hoor ;)

Citaat:
Ook nog even naar buiten gegaan (toen was het nog droog :p) en even buiten wat foto's gemaakt met de zon. De zon scheen toen mooi "hoog" aan de lucht omdat het 1 uur 's middags was..

OEPS :shock Hier maak je een flinke denkfout en is toch wel eens van de basis beginselen van werken met licht.
Probeer even mee te denken. Als de zon hoog boven je model staat, krijg je een flinke schaduwslag onder de neus en kin (kan fraai zijn...butterfly effect) maar je krijgt ook schaduwen in het gezicht (van het haar etc) waar je niet wilt. Harde schaduwen...want 13.00uur zonlicht is hard licht.
Veel fraaier licht is het vroege ochtendlicht, maar zeker het namiddag licht. Dit licht staat lager en is zacht, geeft fraaie schaduwen en een warme gloed.
In de studio proberen we dit ook na te bootsen. Een mooie butterfly (belichting recht voor het model, van bovenaf) bereik je niet met een lamp die 5 meter boven je model staat en recht op haar bolletje schijnt, maar met een lamp die iets voor haar schuin naar beneden flitst.
Ik zou hier zeker MEER over gaan lezen. Het is echt de basis van portretfotografie (studio en buiten)

Als je modellen fotografeert overleg van te voren goed wat jullie willen. Zijn de modellen nog onervaren...probeer ze op hun gemak te stellen en neem hier de tijd voor. Ga allerlei poses uit de weg, dat geeft statische ongemakkelijke foto's. Ik zelf zou dan meer voor spontanere foto's kiezen, totdat ze zich wat gemakkelijker voelen. Deze foto's komen geforceerd over.

Wat hebben sommige mensen toch met dat "muren geknuffel" ? AHHHH
Er voelt bijna niets onprettiger dan een harde , koude en schuurderige muur. Hoe moet ik als kijker van de foto dan geloven dat dit model daar spontaan tegenaan gaat knuffelen?

De rest is door mijn voorgangers al gezegd.
Mijn tip: begin bij het begin! Je belichting. Kijk naar het lichtval en de schaduwpartijen op je model en let op over- en onderbelichting.

Succes!!!

BerichtGeplaatst: 15 jan 2011 23:40 
Lid
Fotografie

Peter schreef:
...Flickr heeft bij de gratis account ook de nare eigenschap de EXIF te verwijderen...
Kleine correctie: de exif wordt NIET uit de foto's gehaald. Echter bij een gratis account wordt de exif in gelinkte foto's niet getoond. :)

BerichtGeplaatst: 15 jan 2011 23:52 
Lid
Fotografie

Bij een betaalde (Pro) acount ook niet :(

BerichtGeplaatst: 16 jan 2011 00:14 
Lid
Fotografie

Zeker weten van wel :D

(zie pm)

BerichtGeplaatst: 16 jan 2011 00:36 
Lid
Fotografie

oke, het ligt niet aan Flickr :up
Maar ik stuur nog altijd geen exif gegevens mee :(

Bedankt Storm!

BerichtGeplaatst: 16 jan 2011 00:41 
Lid
Fotografie

flickr, photobucket....gewoon lekker de eigen webspace...kost niets en alle vrijheid van de wereld :D

Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen