tobiaspl schreef:
Hallo allemaal
Hoi Tobias
Citaat:
Zoals in mijn "
Ik ben..." topic te lezen is ben ik de afgelopen weken meer geïnteresseerd geraakt in model (portret) fotografie.
Mensen fotograferen is ook erg leuk...maar er zit toch een groot verschil tussen portretfotografie of het modellenwerk. Maak voor je aan een shoot begint een duidelijke keus...wil ik deze persoon als zichzelf of als fotomodel op de foto zetten. Ik vind het nu er tussen bungelen.
Citaat:
Afgelopen week hier wat mee geprobeerd te doen met 2 modellen, Lisanne en Noëlia. Noëlia heeft enige model ervaring, Lisanne eigenlijk geen. Qua materiaal was ik enigszins beperkt met de witte achtergrond (achtergrond scherm van 2m bij 1,5m) en heb ik gebruik gemaakt van flitsers en het beschikbare buitenlicht.
Dan heb je weinig beperkingen hoor
Citaat:
Ook nog even naar buiten gegaan (toen was het nog droog :p) en even buiten wat foto's gemaakt met de zon. De zon scheen toen mooi "hoog" aan de lucht omdat het 1 uur 's middags was..
OEPS

Hier maak je een flinke denkfout en is toch wel eens van de basis beginselen van werken met licht.
Probeer even mee te denken. Als de zon hoog boven je model staat, krijg je een flinke schaduwslag onder de neus en kin (kan fraai zijn...butterfly effect) maar je krijgt ook schaduwen in het gezicht (van het haar etc) waar je niet wilt. Harde schaduwen...want 13.00uur zonlicht is hard licht.
Veel fraaier licht is het vroege ochtendlicht, maar zeker het namiddag licht. Dit licht staat lager en is zacht, geeft fraaie schaduwen en een warme gloed.
In de studio proberen we dit ook na te bootsen. Een mooie butterfly (belichting recht voor het model, van bovenaf) bereik je niet met een lamp die 5 meter boven je model staat en recht op haar bolletje schijnt, maar met een lamp die iets voor haar schuin naar beneden flitst.
Ik zou hier zeker MEER over gaan lezen. Het is echt de basis van portretfotografie (studio en buiten)
Als je modellen fotografeert overleg van te voren goed wat jullie willen. Zijn de modellen nog onervaren...probeer ze op hun gemak te stellen en neem hier de tijd voor. Ga allerlei poses uit de weg, dat geeft statische ongemakkelijke foto's. Ik zelf zou dan meer voor spontanere foto's kiezen, totdat ze zich wat gemakkelijker voelen. Deze foto's komen geforceerd over.
Wat hebben sommige mensen toch met dat "muren geknuffel" ? AHHHH
Er voelt bijna niets onprettiger dan een harde , koude en schuurderige muur. Hoe moet ik als kijker van de foto dan geloven dat dit model daar spontaan tegenaan gaat knuffelen?
De rest is door mijn voorgangers al gezegd.
Mijn tip: begin bij het begin! Je belichting. Kijk naar het lichtval en de schaduwpartijen op je model en let op over- en onderbelichting.
Succes!!!