Tony schreef:
leuke scherpe serie

het licht is wel vrij fel/hard , probeer wat meer te spelen/experimenteren met het licht 100 iso is meer als genoeg, en dan ook nog wat stops onderbelichten bij zo'n hard zonlicht. ook het tijdstip is vaak belangrijk. midden op de dag is het zonlicht vaak veel te fel

Idd, zoals ik eerder zelf zei: 100 iso ging hier genoeg geweest zijn.

Nu is het aan mij om dat op het eigenste moment aan te voelen!
De wandeling was rond 15u in de namiddag, dus viel best mee qua tijdstip, alleen heeft de zon hier toch te veel parten gespeeld...
Bedankt voor de tips, Tony!
Reko schreef:
Niet slecht! Wel nog wat kanttekeningen....
Let op je composities, zijn nu erg centraal
Let op de beeld opbouw, op een foto te krap zoals je zelf al aan geeft. Maar in zo'n serie waarin je niet gewoon een hond op de foto zet maar een hond op het strand met al zij vriendjes, is het wellicht leuk wat meer van de omgeving in de foto te betrekken met bijvoorbeeld wat honden in de onscherpe achtergrond.
Had ik inderdaad moeten durven. Heb de neiging gehad om afzonderlijke "portretjes" te produceren. Misschien was dat niet persé nodig geweest...
Reko schreef:
Probeer het moment van de foto goed te timen, hoe lastig ook, sommige houdingen van de hond (1,7) zijn niet echt fotogeniek (dalende houding/ moment dat de actie er uit is). Een halve tel later of eerder had wellicht een beter resultaat opgeleverd.
Is een hele moeilijke zaak, als je weet hoe snel Borders kunnen zijn. Neemt niet weg dat dit een terechte opmerking is. Roofvogels zijn in hun element ook even snel, dus gelijk welk dier... Het timen is en blijft belangrijk. Een moeilijk, maar wel belangrijk werkpuntje...
Nog iets, bij foto 1: akkoord.
Bij foto 4, 5, 6, 7 gaat het hoofd omlaag omdat de Border de typische "eye" vertoont. Er werd met frisbees en balletjes gegooid en zolang de bal in de hand van baasje is, gaat de hond zich lager positioneren met een fixatie op de bal. Hoofd en voorhand worden hierbij lager geplaatst. Bij 5 en 6 valt dat minder op omdat ik daar enkel het hoofd heb gefotografeerd.
Bij foto 8 (Jenna) had ik het geluk dat de bal hoger gehouden werd en zij dus haar hoofd in de lucht hield, maar met nog steeds die typische "eye"...
Ik probeer in ieder geval tijdens het rondcrossen van de hondjes te letten op m'n timing!
Reko schreef:
Je bent netjes op hoogte van de honden gaan fotograferen

nu ook nog even plat op de buik voor een afwisselen en wat extreem effect.
De belichting heb je aardig onder controle.... op foto 4 en 8 na, valt ook niet mee natte honden in de zon.
vwb je instellingen... gezien je diafragma waarden had die iso wel naar 100 gemogen.
Dat plat op de buik liggen is wel eens een uitdaging. De rest van de wandelaars moet dan maar eens scheefweg naar me kijken...
Idd, heb er ook op gelet dat de foto's waar de honden nog droog zijn er anders uitzien dan de natte...
Bedankt voor de tips Reko!!