tobiaspl schreef:
sjinouck schreef:
tobiaspl schreef:
Even weer terug on topic

Heel erg bedankt voor alle reacties. Heb op dit moment een 60mm F2.8 macro objectief van Canon aangeschaft. Kwa FL op mijn 1.6 crop body vind ik deze erg fijn voor portret in een studio. Ik mis alleen met de lengte van mijn studio (ruwweg 4,5 meter) wel de mogelijkheid om full body te fotograferen.. Hier zal ik in de komende tijd wellicht een sigma 24-70 F2.8 voor aanschaffen.
Verder heb ik mijn 55-250 verkocht en ben ik nu opzoek naar een 70-200 lens en zit twijfelen tussen de Sigma 70-200 F2.8 of de Canon 70-200 F4L . Beide objectieven blijken erg goed te zijn en de Canon 70-200 F4L weer iets beter qua IQ en op wijd open diafragma.. Dit objectief zal met name buiten gebruikt worden of in de studio met flitsers waardoor ik volgens mij F2.8 helemaal niet nodig heb.. Iemand die hier ervaring mee heeft en mij verder kan helpen? F2.8 lijjkt mij enkel een voordeel op bijvoorbeeld een concert of indoor sport evenementen
in principe heb je al het antwoord voor jezelf gegeven, mbt sigma 70-200 2.8 en canon 70-200 f/4..

Dus ik zit inderdaad goed met het gebruik ervan, maar is de IQ van de F4L nou beter dan de sigma F2.8? Aangezien deze dezelfde prijs heeft
hangt helemaal af van je eigen wensen en verlangens..als je de sigma downstopped tot F/4 begint ie echt scherp te worden, en de canon is al vanaf f/4 scherp, naar het schijnt.. (over de canon 70-200 f/4 kan ik niet zeggen of dat echt zo is, want ik heb alleen nog maar met een canon 70-200 2.8 L non-IS gewerkt op een 1dmkIII)
voordeel van de canon 70-200 f/4 is dat ie weathersealed is, en origineel canon is, en l-lenzen hebben een naam hoog te houden, maar zelf ben ik erg tevreden over mijn sigma..als de prijs niet zo heel veel verschilt, en je die lichtsterkte niet per definitie nodig hebt, dan lijkt me die canon wel de lens om voor te gaan..
heb je origineel canon-L en mocht je hem ooit beu worden, krijg je er volgens mij ook altijd ene hele goede prijs voor terug (al gaan sigma 70-200 2.8 gebruikt ook niet zo heel erg goedkoop weg..)
zou wel voor een nieuwe gaan, 70-200´s worden meestal nogal zwaar gebruikt, en een nieuwe is wel zo lekker en je hebt garantie..
IQ zie ik altijd erg breed, en vele hangt ook af van de omstandigheden, instellingen en hoe je eea vastgelegd hebt.. op dpreview wordt alles onder gecontroleerde omstandigheden uitgetest,en daar is de canon de betere, maar eenmaal in de buitenlucht wordt alles ineens een andere zaak..persoonlijk denk ik wel, dat die canon-L een tikkie beter zal zijn, het is dan ook een fabriekseigen lens, en sigma is 3rd party..maar nogmaals, ik ben zeer tevreden met die sigma, en ik heb geen reden tot klagen..
eigenlijk ontlopen ze elkaar niet zo heel veel, met dien verschil, dat de sigma 2.8 biedt, en dat kan soms wel eens een voordeel zijn..(ook bij goed daglicht en bij korte sluitertijden..) ik weet trouwens niet of die 70-200 f/4-L ook usm heeft..