Mendel schreef:
Je kan ook wachten op de 5D markIII, dan gaan namelijk de markII weg voor bijna een vergelijkbare prijs als de 7D.
Moet je wel weer even kijken hoe het zit met je objectieven op de full frame 5D.
Mendel je schrijft precies wat ik ook dacht! Ik ben ook van mening dat de prijs waarschijnlijk flink gaat dalen. Dat gebeurt nooit dezelfde dag dat de nieuwe versie uitkomt, maar geef het even één, twee maanden en het zal zeker gebeuren! Of hij dan net zo duur wordt als dat nu de 7D is... nee dat denk ik ook weer niet. Maar denk ook even aan tweedehands. Nu wordt hij misschien nog niet zo veel aangeboden, maar je kan er donder op zeggen dat er toch weer veel fotografen zullen zijn die de Mark II verkopen om de Mark III te kunnen aanschaffen.
Het verschil tussen de 5D Mark II en de 7D is fors. De 5D (Mark II maar dat ga ik er niet meer elke keer bijzetten

) geeft veel meer detaillering dan de 7D. Ook is het contrast bij de 5D beter geregeld. En dan heb ik het dus nog niet over de standaard verschillen tussen de FF van de 5D en de cropsensor van de 7D. Ik heb zelf op het punt gestaan om de 7D als extra camera aan te schaffen. Dit werd mij echter afgeraden door diverse CPN-medewerkers (prof. afdeling van Canon). Eerst was ik een beetje huiverig om dit advies direct te geloven, want de camera die zij mij daarvoor in de plaats aanraden, is de 1D Mark IV en dat prijsverschil is behoorlijk en in het voordeel van Canon, dus hoe objectief is zo'n advies. Vervolgens heb ik hier een topic over gestart en via een PB heel uitgebreide info gehad van iemand die alle drie de camera's heeft. Zowel de 7D als de 5D als de 1D Mark IV (hierna ook gewoon 1D genoemd

) heeft diegene dus. Bleek dat qua detaillering de 5D met kop en schrouders boven de cropsensoren uitstak. De 5D is dus ook beter dan de 1D!

Voor mij was dit reden genoeg om dan toch maar geen cropcamera aan te schaffen en af en toe een 500mm lens te huren wanneer ik echt meer tele nodig heb.
Tot hier mijn pleidooi voor de 5D.

Wanneer ik mijn keuze zou beperken tot de twee camera's die jij hebt aangedragen, zou ik ook zonder twijfel voor de 7D gaan en balen van het feit dat die nog niet het beweegbare schermpje van de 60D heeft. Ik vind zo'n beweegbaar schermpje namelijk wel een grote plus, maar dat heeft te maken met het feit dat ik een klein opsodemietertje ben (1.65m). Het is voor mij dus handig om af en toe boven mijn hoofd te kunnen fotograferen en het is ook wel eens handig om niet overal op je buik te hoeven gaan liggen om laag bij de grond te kunnen fotograferen. Ondanks dat ik dat scherm dus echt als een pre zie, geeft de betere kwaliteit van de 7D voor mij zonder twijfel de doorslag.