voor hondjes in actie, is een 70-200 2.8 of 70-200 f/4 erg goed te gebruiken..(heb zelf 3 hondjes, en die rennen ook graag, zijn actief en beweeglijk..) 70-200 f/4 is goed te doen met goed weer, 70-200 2.8 heeft net weer dat tikkie extra..
als de canon L 70-200 2.8 IS te duur is, kun je nog altijd omkijken naar een sigma 70-200 2.8 met HSM, je hebt dan wel geen beeldstabilisatie op je canon, maar voor actie met hondjes heb je die IS toch niet echt nodig..(ik zet in ieder geval altijd de stabilisatie uit als de beardie-meiden aan het raggen zijn..) en er zijn zelfs beroepsfotografen die een 70-200 2.8 L zonder IS gebruiken. die non-IS versie is lichter, goedkoper, en zelfs een tikkie scherper. 70-200 F/4-L van canon is ook goed btw..
ik gebruik btw bijna nooit een statief, zeker niet met de 70-200.. ik gebruik alleen mijn statief bij nachtopnames of bij langere belichtingstijden.
ik gebruik mijn 70-200 voor reportagefotografie, portretten, dieren, close-ups, straatfotografie, en sport..
ik heb dat ding toendertijd gekocht op aanraden van een kennis van mij die voor zijn beroep fotografeert, en die gebruikt voornamelijk:
16-35 of 17-40, 24-70, 70-200 (al dan niet met converter) en 300mm met al dan niet converter voor voetbalgedoe etc.. voor het echte zware werk heeft hij ook nog een wat langere teleprime, maar die 24-70 en 70-200 wordt toch wel het meeste gebruikt..dat zijn wel zo´n beetje de standaardlenzen volgens mij..(ik doe het met nog minder, want ik moet er mijn centjes niet mee verdienen..

) ik had een hele zooi met lenzen, en ik heb het grootste deel verkocht.. ik doe het meeste nu met een standaardzoom en die 70-200 2.8 (en af en toe voor de fun met die f/4) en daar kan ik zowat alles mee af..scheelt een hoop gesleep, en gezeul..
ik heb wel meer lenzen, maar dat is puur voor de ´heb´ icm met analoge cameraatjes, maar daar moet je niet naar kijken, op digitaal doe ik ongeveer alles met een groothoekzoom en een 70-200 telezoom..
ik loop wel es mee met een hondenwandeling of ga naar een showtje, en dan neem ik steevast die standaardzoom en die 70-200 mee..werkt goed eigenlijk..en ik hoef niet met een loodzware rugzak oid rond te sjouwen..gewoon 1 lens op de camera, en de andere in een of andere pouchbag, en dan kun je gewoon lekker licht en onbezorgd je plaatjes schieten.. voor doggies in actie heb ik trouwens meestal slechts de 70-200 mee..snel, lichtsterk, en je kunt ze lekker vol in beeld krijgen..
verder is het ook veel oefenen, en de hondjes moeten ook gewend raken aan de lens en camera.. je ´richt´ namelijk iets op hun, en vele dieren zijn daar niet zo kapot van..soort van instinct of zo???
inmiddels zijn mijn hondjes helemaal gewend aan mijn foto-gedoe, en soms gaan ze gewoon lekker voor de camera zitten..(wat soms niet altijd voor mij zo handig is, want ik wil actie zien..!

)
heeel af en toe gebruik ik ook wel eens een monopod, maar dat is zelden..
groetjes, Alex!