Het is 17 mei 2025 13:39

Auteur Tussenringen ?
 Tussenringen ?
BerichtGeplaatst: 26 feb 2011 10:16 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Ik ben aan het sparen voor een Macrolens, maar dat gaat niet zo snel als ik zou willen :S
Nu wilde ik graag een tussenring kopen maar welke?
De 12 mm of de 25 mm of kan ik beter een set kopen waar 13, 21 en 31 mm inzit?
Ik heb een Canon EOS500D

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Tussenringen ?
BerichtGeplaatst: 26 feb 2011 11:56 
Lid
Fotografie

Geslacht: Man
Ik zou zelf voor de set met drie ringen gaan. Kijk eens naar het oude werk van pipanda, die heeft jarenlang met tussenringen (en met statief) verbluffende resultaten gehaald.

Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Tussenringen ?
BerichtGeplaatst: 26 feb 2011 12:13 
Lid
Fotografie

ik gebruik zelf ook een setje, meestal komen ze in een setje van 3 stuks.. ik heb er zelf eentje van kenko en dat voldoet vrij aardig. (nu nog een beetje ermee leren werken, want het valt me niet altijd even mee.. :) )

Tussenringen ?
BerichtGeplaatst: 26 feb 2011 14:52 
Lid
Fotografie

Ik heb een set van soligor gekocht met een inkoop actie, en hij ligt al een jaar bij een collega fotograaf. Handig maar macro is zo wie zo niet mijn ding. De set die ik heb en de tussenringen van Canon passen alleen op EF lenzen. De nieuwere Kenko/Soligor hebben wel EF-S mogelijkheden. Ik zelf vind het wel leuk om te hebben voor die paar keer. Waardoor ik mijn 200mm of 70-200 en 50mm heb kunnen gebruiken zonder dat ik een echte macro moest kopen. Met een statief en een 3tal tegelijker tijd had ik zo wie zo meer dan 1:1 dus dat was ook nog een bijkomer.

Maar vergeet niet dat je ze ook op een macro lens kunt gebruiken. Dus kopen, door sparen en later eventueel in combinatie :)

Profiel op dit foto forum
 Tussenringen ?
BerichtGeplaatst: 26 feb 2011 17:27 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Ja
Citaat:
Maar vergeet niet dat je ze ook op een macro lens kunt gebruiken. Dus kopen, door sparen en later eventueel in combinatie

Echter is hier de winst erg minimaal.

Tussenringen ?
BerichtGeplaatst: 26 feb 2011 18:16 
Lid
Fotografie

ik ken een hele goede macro-fotografe die zowel tussenringen als een 2x converter gebruikt voor haar macro´s.. ziet er toch toppie uit hoor! :up

Tussenringen ?
BerichtGeplaatst: 27 feb 2011 04:03 
Lid
Fotografie

Hoi Janneke,
Ik heb een 400D met een 70-200 F4 met tussenringen geprobeerd maar ik was er niet echt tevreden mee. Ik had verwacht dat ik veel meer vergroting zou krijgen. Ik heb ook alle drie de ringen ertussen gezet, en dit vergeleken met een macrolens en het verschil blijft enorm. :shock Ik heb er voor gekozen om verder te sparen en ik hoop er binnenkort één te kunnen kopen.

Succes met je keuze en aanschaf. :jump

Groetjes Willem.

Tussenringen ?
BerichtGeplaatst: 27 feb 2011 04:30 
Lid
Fotografie

Met de 70-200F4 is het ook geen beste combinatie..
De 70-200 heeft een scherpstel afstand van 1.4meter, de vergroting blijft dan minimaal.

ZO ie zo hoor ik dat je het beste een prime kunt gebruiken hierbij.. Dan valt al gauw de 50mm F1.8.

Je kunt een setje voor een 10tje op deal extreme halen, deze hebben geen AF, maar voor zover ik er ervaring mee heb, werkt die Af zo ie zo niet echt meer.

Tussenringen ?
BerichtGeplaatst: 27 feb 2011 06:42 
Lid
Fotografie

Met tussenringen kun je hele mooie macro foto's maken, maar met een macrolens gaat het net even eenvoudiger en is de scherptediepte ook wat groter. Tussenringen zijn wel goedkoper dan een macrolens :)

Tussenringen ?
BerichtGeplaatst: 27 feb 2011 08:51 
Lid
Fotografie

Dank jullie wel voor de antwoorden en ik ga ook maar doorsparen voor een lens ;)
Ik lees best wel positieve reactie maar ook veel negatieve en vind het dan ook weer zonde van mijn euries

Tussenringen ?
BerichtGeplaatst: 27 feb 2011 11:02 
Lid
Fotografie

Alvast een waarschuwing vooraf (kun je niet zeggen dat ik je niet heb gewaarschuwd...) :)
Macrofotografie lijkt heel makkelijk. Je zult zien dat er in het begin bijna niks lukt. Als je de techniek onder de knie hebt, zul je merken dat je nog een hele boel foto's moet maken om er een geslaagde macrofoto aan over te houden. Een statief (1-poot of 3-poot) is handig, maar zeer zeker niet noodzakelijk.

Tussenringen ?
BerichtGeplaatst: 27 feb 2011 15:12 
Lid
Fotografie

Hihi ik weet het Henry, maar ik vind fotograferen zo wie zo niet gemakkelijk ;)
Maar dank je wel dat je me hebt gewaarschuwd :D

Tussenringen ?
BerichtGeplaatst: 27 feb 2011 23:31 
Lid
Fotografie

Richard schreef:
Citaat:
Maar vergeet niet dat je ze ook op een macro lens kunt gebruiken. Dus kopen, door sparen en later eventueel in combinatie

Ligt aan het aantal milimeters die je er tussen stopt en de grootte van de sensor.

Ik gebruik zelden maar soms mijn 200mm en dan zou ik met een tussenring de minimale scherpstel afstand verkleinen en met een 1.4 erbij nog een keer vergroten

Tussenringen ?
BerichtGeplaatst: 28 feb 2011 01:46 
Lid
Fotografie

Ik ben begonnen met een set van 3 tussenringen. En dat werkt heel goed. Het voordeel van een macrolens ten opzichte van tussenringen is dat je niet elke keer die ringen er tussenuit hoeft te halen bij dan weer klein en dan weer grotere beestjes. Als je er ringen tussen zet is het scherpte diepte berijk namelijk zeer beperkt. Je kan niet even tussendoor een vogeltje schieten dan moeten de ringen er weer tussenuit. Maar als je zoals ik vaak met een opstelling werkt dan is er met die ringen wel weer makkelijker met compositie te spelen.
Nog een nadeel is dat je met die ringen iets meer licht nodig hebt voordezlfde scherptediepte. Een echte macrolens heeft dus net wat meer speelruimte. Maar als je licht genoeg hebt maakt het imo niks uit of je met tussenringen werkt of met een macro lens.

Richard schreef:
Citaat:

Ik gebruik mijn ringen inderdaad soms ook nog wel eens. De scherpte diepte word dan wel zééééér klein doordat je dan wel heel dicht op je onderwerp kunt kruipen.
Henry schreef:
Alvast een waarschuwing vooraf (kun je niet zeggen dat ik je niet heb gewaarschuwd...) :)
Macrofotografie lijkt heel makkelijk. Je zult zien dat er in het begin bijna niks lukt. Als je de techniek onder de knie hebt, zul je merken dat je nog een hele boel foto's moet maken om er een geslaagde macrofoto aan over te houden. Een statief (1-poot of 3-poot) is handig, maar zeer zeker niet noodzakelijk.

Ook helemaal mee eens, geduld is met macro fotografie een schone zaak.

Tussenringen ?
BerichtGeplaatst: 28 feb 2011 02:02 
Lid
Fotografie

Als ik het goed begrijp van andere is het slagen van macro fotografie in zijn algemeen, en in het bijzonder met tussenringen een kwestie van geduld en heel veel oefenen.

De negatieve verhalen over de ringen worden pad interessant als je weet waarmee en door wie ze worden gebruikt. Als ik tussenringen aanschaf wordt dat een drama, ik heb dat geduld niet. Ik zou kijken of je ze 2de hands kunt vinden. Ik denk dat als het met tussen ringen lukt wordt het een eitje met een macro lens.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp