Ik ben begonnen met een set van 3 tussenringen. En dat werkt heel goed. Het voordeel van een macrolens ten opzichte van tussenringen is dat je niet elke keer die ringen er tussenuit hoeft te halen bij dan weer klein en dan weer grotere beestjes. Als je er ringen tussen zet is het scherpte diepte berijk namelijk zeer beperkt. Je kan niet even tussendoor een vogeltje schieten dan moeten de ringen er weer tussenuit. Maar als je zoals ik vaak met een opstelling werkt dan is er met die ringen wel weer makkelijker met compositie te spelen.
Nog een nadeel is dat je met die ringen iets meer licht nodig hebt voordezlfde scherptediepte. Een echte macrolens heeft dus net wat meer speelruimte. Maar als je licht genoeg hebt maakt het imo niks uit of je met tussenringen werkt of met een macro lens.
Richard schreef:
Citaat:
Maar vergeet niet dat je ze ook op een macro lens kunt gebruiken. Dus kopen, door sparen en later eventueel in combinatie
Echter is hier de winst erg minimaal.
Ik gebruik mijn ringen inderdaad soms ook nog wel eens. De scherpte diepte word dan wel zééééér klein doordat je dan wel heel dicht op je onderwerp kunt kruipen.
Henry schreef:
Alvast een waarschuwing vooraf (kun je niet zeggen dat ik je niet heb gewaarschuwd...)

Macrofotografie lijkt heel makkelijk. Je zult zien dat er in het begin bijna niks lukt. Als je de techniek onder de knie hebt, zul je merken dat je nog een hele boel foto's moet maken om er een geslaagde macrofoto aan over te houden. Een statief (1-poot of 3-poot) is handig, maar zeer zeker niet noodzakelijk.
Ook helemaal mee eens, geduld is met macro fotografie een schone zaak.