Het is 17 mei 2025 13:05

Auteur Tamron 55-200 mm macro?
 Tamron 55-200 mm macro?
BerichtGeplaatst: 28 feb 2011 15:50 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Ik heb deze lens voor een vriendelijk bedragje op marktplaats kunnen scoren en inderdaad kun je er heel leuke close ups mee maken (mijn eigen technische onervarenheid in aanmerking genomen). Maar de 'macro' die het ding in zijn naam draagt heb ik niet kunnen ontdekken. Volgens mij heeft deze een 'macrofactor' van 1:2. Er zit ook geen macro-knop op zoals de 70-300 mm schijnt te hebben.

Wat kan ik doen om het maximale close up of macro-achtige effect uit dit objectief te halen. Ik ben een groentje als het gaat om sluitertijden, diafragma's en iso-waarden (op dit moment gebruik ik nog de automatische menu's op mijn Canon 500D, maar het doel van de oefening is om steeds meer zelf te gaan experimenteren met diafragma's sluitertijden en iso waarden) maar een tipje van de sluier is welkom. Aan welke kant - sluitertijden of ISO waarden zelf instellen - kan ik het beste beginnen om iets minder 'automatisch' te gaan fotograferen?

Els

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Tamron 55-200 mm macro?
BerichtGeplaatst: 28 feb 2011 17:29 
Lid
Fotografie

Geslacht: Man
De term "macro" bij tele-objectieven geeft in mijn ogen aan dat je van redelijk dichtbij het onderwerp nog steeds foto's kunt maken. Niet meer en niet minder. Als je het gaat vergelijken met een macrolens, dan zal de vergroting minder groot zijn (macrolens = 1:1, de telelens heeft een macro van 1:2)

Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Tamron 55-200 mm macro?
BerichtGeplaatst: 28 feb 2011 18:03 
Lid
Fotografie

Ooit komt die echte macrolens er ook nog wel, aangezien ik bijna altijd naar de macroknoppen op mijn compact camera greep. Ondertussen zoek ik naar manieren om het meeste te halen uit wat ik heb, en dat is mijn kitlensje van 18-55 mm en nu mijn telelensje van 55-200 mm.

Ik zoek echter naar een manier om het maximale uit mijn telelensje te halen wanneer ik probeer de bloemetjes en vogeltjes in de tuin te 'schieten' of het fruit op de fruitschaal. Tips, ook in de vorm van boeken of links zijn welkom.

Els

Tamron 55-200 mm macro?
BerichtGeplaatst: 28 feb 2011 18:04 
Lid
Fotografie

Een relatief goedkope oplossing zijn tussenringen :)
Zie ook elders op dit forum naar een post over tussenringen.

Tamron 55-200 mm macro?
BerichtGeplaatst: 28 feb 2011 18:05 
Lid
Fotografie

Ooit komt die echte macrolens er ook nog wel, aangezien ik bijna altijd naar de macroknoppen op mijn compact camera greep. Ondertussen zoek ik naar manieren om het meeste te halen uit wat ik heb, en dat is mijn kitlensje van 18-55 mm en nu mijn telelensje van 55-200 mm.

Ik zoek echter naar een manier om het maximale uit mijn telelensje te halen wanneer ik probeer de bloemetjes en vogeltjes in de tuin te 'schieten' of het fruit op de fruitschaal. Tips voor het beginnen experimenteren met instelling (ipv automatische menu's) zijn welkom.

Els

Tamron 55-200 mm macro?
BerichtGeplaatst: 28 feb 2011 21:00 
Lid
Fotografie

ga is proberen te spelen met je diafragma en sluitertijd.
op alle dslr zit een functie die ervoor zorgt dat er een juiste sluitertijd bij je diafragma wordt gezocht.
er is ook een functie die dit precies andersom doet( diafragma bij een bepaalde sluitertijd)
ik zal even in het kort uitleggen wat je diafragma is.
het diafragma is een opening in de lens die je groter kleiner kunt maken.
hoe groter de opening dus hoe kleiner het diafragma getal hoe meer licht er op de lens valt.
f2.8 is bijv een behoorlijk groot diafragma die ervoor zorgt dat je een snellere sluitertijd kan gebruiken bij minder licht dit is handig voor als je geen statief bij de hand heb.
f.22 is een klein diafragma waar weinig licht doorkomt dus automatisch krijg je hierbij een langere sluitertijd.
het diafragma heeft nog een andere functie namelijk het bepalen van de hoeveelheid scherptediepte.
groot diafragma 2.8 zorgt voor een kleine scherptediepte waarbij je maar een klein deel van je foto goed scherp hebt ( erg geschikt voor bijv portretten en macro)
de witbalans en de iso zou ik eerst nog even achterwege laten dus die gewoon nog even op automatisch laten staan.
als je met macro bezig wil heb je toch echt een macrolens nodig of tussenringen.

ik hoop dat je hiermee even verderkan.

gr. ;)

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
 Tamron 55-200 mm macro?
BerichtGeplaatst: 28 feb 2011 21:51 
Lid
Fotografie

Hoi Albertus,

Bedankt, daar ga ik eens lekker mee experimenteren. Zoals gezegd, die macrolens komt er ook nog wel, maar eerst maar eens goede close ups leren maken.

Els

Tamron 55-200 mm macro?
BerichtGeplaatst: 28 feb 2011 21:54 
Lid
Fotografie

Het idee van tussenringen vind je geen goede....? :unsure

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
 Tamron 55-200 mm macro?
BerichtGeplaatst: 28 feb 2011 22:04 
Lid
Fotografie

Gemini schreef:
Het idee van tussenringen vind je geen goede....? :unsure

Wie weet misschien toch wel. Als ik me daar ook even in verdiep ;) . Maar ik vermoed dat ik ook mét tussenringen toch eerst een gevoel moet krijgen met diafragma's en sluitertijden en wat ze doen.

Els

Tamron 55-200 mm macro?
BerichtGeplaatst: 28 feb 2011 22:51 
Lid
Fotografie

Je oorspronkelijke vraag....zo dicht mogelijk bij het onderwerp scherpstellen. Dan benut je de "macro" van je objectief. Instellingen op de camera heeft daar weinig mee te maken, behalve dan dat je sluitertijd natuurlijk snel genoeg moet zijn om beweging te voorkomen én je diafragma voor de juiste DOF moet zorgen, maar dat is niet eigen aan macro.
Een macro knopje op een objectief is eigenlijk niets meer dan aan soort focuslimiter en die vond tamron hier dus niet nodig (waardoor het objectief mogelijk trager scherpstelt als hij van dichtbij naar veraf moet.

Tamron 55-200 mm macro?
BerichtGeplaatst: 28 feb 2011 23:59 
Lid
Fotografie

Ik krijg toch meer het beeld dat je van de automatische stand van je camera af wilt en wilt experimenteren met alle knopjes die op je camera en je lens ziten, dan dat deze vraag over macrofotografie gaat...

Mijn advies is dan ook: gewoon lekker experimenteren met de andere modes en als je daar een keer de macro-stand van de lens voor nodig hebt, dan gebruik je die toch lekker :)

Tamron 55-200 mm macro?
BerichtGeplaatst: 01 maart 2011 10:44 
Lid
Fotografie

Henry schreef:
Ik krijg toch meer het beeld dat je van de automatische stand van je camera af wilt en wilt experimenteren met alle knopjes die op je camera en je lens ziten, dan dat deze vraag over macrofotografie gaat...

Mijn advies is dan ook: gewoon lekker experimenteren met de andere modes en als je daar een keer de macro-stand van de lens voor nodig hebt, dan gebruik je die toch lekker :)

Ik wist wel dat dit objectief niet een echte 1:1 macro was, maar zag ook niet hoe je dit ding in de 'macro-stand' moest zetten. Ik had al gezien dat de 70-300 mm wel een 'macro knop' heeft. Dus vroeg ik me af hoe je in dat geval met dit objectief het dichtst bij macro in de buurt komt. Nu blijkt dat het inderdaad vooral een kwestie is van instellingen en scherpte diepte/diafragma.

Weer wat wijzer geworden. Ga maar eens actief achter die aktiebon en de introductie workshop van Canon aan die ik nog te goed heb :)

Bedankt voor alle reakties.

Els

Tamron 55-200 mm macro?
BerichtGeplaatst: 01 maart 2011 11:51 
Lid
Fotografie

Eeuhm...mijn post niet gelezen? macro heeft niets te maken met de instellingen op de camera...natuurlijk...wel voor de juiste compo, dof, licht, etc...maar dat is niet voorbehouden aan macro. Dat geldt voor alle fotografie..!

Macro/ Close-up bereik je door, zo dichtbij als je objectief toelaat, te focussen op je onderwerp. Die 70-300 had daar een aparte knop voor, wat dus gewoon een soort focus limiter is. Waarom? Omdat de ruimte tussen macro (zo dichtbij scherpstellen als kan) en oneindig (zo ver weg als kan) nogal groot is bij een dergelijk objectief. Het objectief zou dan heel traag worden op de langere afstanden. Door het macro-scherpstelgebied dan onder een andere knop onder te brengen kan het objectief sneller zijn werk doen in het normale gebied. Bij een compact waar de modus op de camera zit gebeurt dit feitelijk ook, enkel daar kan de camera dan ook nog eens de instellingen aanpassen zoals de camera denkt dat ze goed zijn...maar je zal merken dat wanneer je van zeer dichtbij scherpstelt je achtergrond ook op grotere f-getallen al vrij wazig is...

De reden dat je 55-200 dus niet zo'n knop heeft is, zeer waarschijnlijk, omdat het objectief zonder die knop al "snel genoeg" focust (en zo'n extra knopje natuurlijk ook gewoon geld kost).
Als je dus gewoon je objectief zo dicht bij het onderwerp houdt als mogelijk is (dat de camera kan scherpstellen) dán benut je het maximale macro/close-up gebied van je objectief. De instellingen op de camera zijn dan enkel om het beeld aangenamer/beter te maken, net als bij alle andere fotografie, maar niet om méér macro te krijgen. Als je bijvoorbeeld merkt dat je DOF te klein is (wat binnen macro al snel kan --> je onderwerp is dan maar voor een te klein deel scherp) dan zal je je diafragma moeten knijpen en je sluitertijd dus moeten verlagen (of je ISO verhogen of flitsen).

Veel objectieven "met een macrofunctie" hebben dus geen aparte knop voor "macro".

Tamron 55-200 mm macro?
BerichtGeplaatst: 01 maart 2011 12:40 
Lid
Fotografie

jeroenk schreef:
Eeuhm...mijn post niet gelezen? macro heeft niets te maken met de instellingen op de camera...natuurlijk...wel voor de juiste compo, dof, licht, etc...maar dat is niet voorbehouden aan macro. Dat geldt voor alle fotografie..!

Jawel hoor :-) Ik merk alleen weer eens dat elke groep en elk forum zo zijn eigen manier van communiceren heeft. Wat voor jullie al heel vanzelfsprekend is, is voor mij echt nagelnieuw. En maakt me dus nieuwsgierig ... hoe zit het? En waar te beginnen met zoeken naar het antwoord.

En ik probeerde Henry duidelijk te maken waar mijn vraag vandaan kwam. Een vraag over de naam van een lens en hoeverre die lens die eigenschap bezit of hoe je hem activeert. Ik kon immers iets over het hoofd hebben gezien. Nu snap ik wat een 'macro knop' op sommige van die lenzen/objectieven doet (denk ik, als ik het goed begrepen heb zet hij het objectief vast op een bepaald punt, b.v. 55 of 70 of 100 mm) en begin een heel klein beetje te begrijpen hoe je d.m.v. instellingen scherpte-diepte effecten creeert.

In elk geval iedereen die reageerde bedankt, ik heb gister even zitten spelen met diafragma's (AV-stand) en kan weer even vooruit.

Groet,
Els

Tamron 55-200 mm macro?
BerichtGeplaatst: 01 maart 2011 12:45 
Lid
Fotografie

Bijna goed...je zet hem niet "vast" op één punt...maar je kan dichterbij scherpstellen. Dichterbij scherpstellen is echter vrij secuur ten opzichte van veraf scherpstellen en kost dus meer tijd. Naast zo dichtbij mogelijk scherpstellen "moet" je met en zoomobjectief ook het grootste brandpuntafstand gebruiken (dus 200mm) om een zo groot mogelijke vergroting te krijgen.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp