Het is 28 jul 2025 08:43

Auteur Groot bereik, of groot diafragma?
 Groot bereik, of groot diafragma?
BerichtGeplaatst: 07 maart 2011 11:23 
Lid
Offline op het foto forum

Hallo,

Sinds een paar weken ben ik over gestapt op een dslr, de canon 550d met standaard kit objectief 18-55mm. Ik fotografeer graag auto's. Tot nu toe ben ik best tevreden over de foto's die ik heb gemaakt. Echter vind ik het spelen met een wazige achtergrond en voorgrond ook erg interessant. Daarom ben ik aan het kijken naar een objectief die daarvoor wat meer mogelijkheden biedt.

Nu vroeg ik me af.. Voor het fotograferen van (-om het zo maar te zeggen) stilstaande auto's waarbij ik de achter en voorgrond dus wazig zou willen hebben. Wat is een betere keuze:

Een objectief met een relatief kort bereik maar met een groot diafragma (F1.8), of een objectief met een groot bereik en een minder groot diafragma (F5.6). Dat bracht mij bij deze 2 objectieven: Canon EF 50mm f/1.8 II en de Canon EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS.

Overigens wil ik niet op 30 meter afstand gaan staan van de auto die ik wil gaan fotograferen, daarom ben ik erg aan de twijfel.

Ik lees veel goeie verhalen over de 50mm van canon, veel kwaliteit voor het geld. Echter is de tele lens ook interessant gezien de prijs. Het is puur voor hobby fotografie, dus budget speelt ook een rol :).

Alvast bedankt!

Laatst bijgewerkt door Fizz op 07 maart 2011 13:09, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
BerichtGeplaatst: 07 maart 2011 11:30 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Zijn wel twee hééél verschillende objectieven. Op 200mm zal de f5.6 ook wel een redelijke DOF geven, maar je staat wel wat ver van de auto af dan (met name op beurzen, meetings en dergelijke niet handig omdat er dan veel lui in de weg staan.

Een f1.8 heeft inderdaad een lekker groot diafragma, maar wel een dusdanig beperkte DOF (op f1.8) dat je niet enkel je voor- en achtergrond onscherp hebt, maar ook een groot deel van de auto.

Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
BerichtGeplaatst: 07 maart 2011 13:04 
Lid
Fotografie

Ik denk dat er voor auto fotograferende Canoniers geen ander alternatief is dan de EF-S 17-55 f/2.8 IS. Gebouwd als een L lobjectief, gestabiliseert en met een groot diafragma. Een andere zou een EF-S 10-22 kunnen zijn. die is niet gestabiliseeert, niet zo lichtsterk maar de gehele auto kun je er van dichtbij mee vastleggen. :) En echt blurren wordt moeilijk met een wideangele tov een telezoom ivm de bouw. Dus ja met een EF-S 55-250IS kun je misschien volopen op 250 beter een mooiere blurry achtergrond krijgen maar je moet dan wel aan de andere kant van de autorai gaan staan.

Er bestaat niet zo iets, bij Canon of Nikon als een wideangle die makkelijk direct achter de auto blurry is. :) Er is wel een Olympus die dit softwarematig doet en daar maken ze nu reclame mee op TV en in de bladen maar dat is ook niet wat je wilt.

Dus ik zou gaan sparen en een EF-S 17-55IS f/2.8 gaan aanschaffen en je EF-S 18-55IS proberen te verkopen voor 70 euo. :)

BerichtGeplaatst: 07 maart 2011 13:30 
Lid

Dank voor de reacties! :) Ik zoek iets in de richting van deze foto's, qua DOF:

http://weblog.thomasvanderwillik.com/album/images/2011/11_02_20_clubdag_1/img_7357-b2.jpg

http://weblog.thomasvanderwillik.com/album/images/2011/11_02_20_clubdag_1/img_7359-b2.jpg

http://weblog.thomasvanderwillik.com/album/images/2011/11_02_20_clubdag_1/img_7369-b2.jpg

Dat lijkt me toch enigszins wel gezoomed, of niet? Ik vind het erg lastig om in te schatten wat nou een goeie keuze zou zijn.

BerichtGeplaatst: 07 maart 2011 13:46 
Lid
Fotografie

EOS 5d2, 85mm f3.5 --> exif zit er gewoon in ;)

Fullframe geeft door de grotere sensor sowieso al een ogenschijnlijk krappere DOF...85mm op fullframe komt qua beeldhoek overeen met een 50mm op crop, in principe zou je deze foto's dus prima kunnen maken met de 50mm f1.8 je zal dan in plaats van f3.5 waarschijnlijk enkel iets meer open moeten zitten f2 - f2.8...maar aangezien dat met dat objectief kan :)

BerichtGeplaatst: 07 maart 2011 13:47 
Lid

Bezwaar bewerken: Ja
Als je in de exif van die foto's kijkt, zie je dat ze gemaakt zijn met een 5D Mark II en een 85mm lens, op F3.5

De 5DII is een Full frame camera, welke als eigenschap heeft dat ie een beperktere DOF heeft dan een crop (zoals jouw 550D).
Ook heb je de crop factor waar je rekening mee moet houden, dus wil je een vergelijkbaar effect, dan moet je voor de 50mm gaan. Dan zit je qua afstand tot je onderwerp ongeveer hetzelfde en waarschijnlijk (schatting van mij, maar het is te berekenen) zul je rond de F2.4 moeten gaan zitten om dezelfde DOF te krijgen.
Dus de 50mm 1.8 voldoet aan beiden eisen ;)

EDIT: Jeroen was me net voor zie ik :)

BerichtGeplaatst: 07 maart 2011 13:49 
Lid
Fotografie

En dezelfde inschatting ook nog ;)

BerichtGeplaatst: 07 maart 2011 17:24 
Lid

Aha! Dat klinkt goed. Ik ben niet direct op zoek naar een tele objectief dus dat komt dan ook meteen weer goed uit. Aangezien de 50mm van canon een zeer aantrekkelijke prijs heeft.

Ik ben even gaan rekenen en ik kom er op uit dat een afstand van 5-7 meter ongeveer genoeg zou moeten zijn, om een auto er 3/4 op te krijgen met 50mm, afhankelijk van de afmetingen van de auto natuurlijk. Of hebben jullie hier andere ervaringen mee :)

BerichtGeplaatst: 07 maart 2011 20:00 
Lid
Fotografie

Moeilijk... een 50mm prime vergelijken met een zoomlens. Is zoiets als appels met peren vergelijken...

BerichtGeplaatst: 07 maart 2011 20:04 
Lid
Fotografie

Ik heb zelf niet meer dan 105 mm en kan toch aardige autoplaatjes maken: http://www.flickr.com/photos/dhldhldhl/

-edit: of http://danielkphoto.tomrunia.nl/albums/view_album.php?id=1

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
BerichtGeplaatst: 07 maart 2011 20:05 
Lid
Fotografie

even kijken op dofmaster..

zodoende wordt eea al veel duidelijker...

http://www.google.nl/url?sa=t&source=we ... ECjNjjlqhw

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
BerichtGeplaatst: 07 maart 2011 20:27 
Lid
Fotografie

Cursus basisfotografie wil anders ook wel eens helpen... :angel