[saskia] schreef:
ik weet wel hoe ik die dingen moet doen, sluitertijd, diafragma iso etc. Ik geloof best dat die dingen duurder zijn maar ik wil graag wel wat betere foto's dan dat ik met mn compact kan maken van 200 euro

Ik lees enkel:
Ik ben eigenwijs en ben eigenlijk helemaal niet op zoek naar tips, maar had eigenlijk gehoopt dat het aan het objectief lag en dat hier bevestigd zou worden...;
1. Ik (en anderen) geven aan dat je een behoorlijk korte sluitertijd moet hebben. Ik geef zelfs aan 1/300 minimaal. Vervolgens plaats je twee foto's met 1/30 en 1/200 zonder dat er een kwartje valt blijkbaar...
2. Je foto's zijn beiden niet goed belicht, ofwel, lijkt het erop dat je het toch niet zo goed begrijpt.
3. Ik geef al aan dat het leerproces begint ná aanschaf. Het feit dat je een SLR en objectief hebt maakt je nog geen goede fotograaf. Ondanks dat je dit "allemaal al weet" verwacht je toch "betere resultaten als een compact van 200 euro". Helaas, helaas...des te ingewikkeldere camera je koopt. Des te harder zal de fotograaf moeten werken voor mooie foto's (ze zijn dan ook écht wel een stuk mooier) maar het gaat niet meer allemaal automatisch goed, zoals dat bij de meeste compactjes wel gaat.
Nogmaals...ik help graag mensen, maar als je ooit iets wilt leren...dan zul je eerst je instelling moeten veranderen (en de handleiding van de D3100 een 5
5-300 objectief door moeten nemen.