Het is 22 aug 2025 18:08

►Maximaal 2 beoordelingstopics per dag. ► Maximaal 8 foto's per topic. ► Gewenste plaatsingsgrootte foto's is 900 pixels. ► Minimale plaatsingsgrootte foto's is 700 pixels.

Nestfotografie is niet toegestaan!

Auteur Uil
 Uil
BerichtGeplaatst: 04 mei 2011 12:53 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Een uiltje.
Ik hoor graag wat jullie er van vinden.
Fotografie

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Uil
BerichtGeplaatst: 04 mei 2011 12:54 
Lid
Fotografie

Geslacht: Man
ik zou zelf het uiltje nog een beetje oplichten, zodat hij wat meer uit de zwarte achtergrond komt knallen..wit ziet er wat blauwig uit? :dk

Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Uil
BerichtGeplaatst: 04 mei 2011 17:37 
Lid
Fotografie

vind de uitsnede niet zo lekker, ook is het te veel donker en de uil is niet wit wat die wel hoort te zijn

Uil
BerichtGeplaatst: 04 mei 2011 18:03 
Lid
Fotografie

Geheel komt op mij ook wat donker en somber over.
Vind de uitsnede gewaagd, hou daar op zich wel van.
Maar komt hier niet helemaal lekker uit de verf door de grauwheid!

Uil
BerichtGeplaatst: 04 mei 2011 21:08 
Lid
Fotografie

Opbouw kan ik wel waarderen, maar sluit me aan over de nabewerking. Qua omstandigheden lijk je me een goede plaat te hebben getrokken, wit is goed belicht met detail. Denk dat je met plussen al snel overbelicht.

Nabwerking kan hier veel meer uithalen :D

Uil
BerichtGeplaatst: 05 mei 2011 15:09 
Lid
Fotografie

Bedankt voor jullie reacties!
De uitsnede heb ik gekozen omdat ik hem op deze manier een beetje in een soort van "erker" vond zitten vind ik persoolnijk op een of andere manier een spannend beeld geven. Het donkere heb ik gekozen omdat ik de uil een dier vind met iets mysterieus wat naar mijn idee het donkere juist goed aansluit en die sfeer ook afgeeft.
Ik kan me zeker vinden in de nabewerking; de uil oplichten was eigenlijk wel de bedoeling, maar met mijn kennis en kunde met ps e.d is op schaal van 10 ongeveer, nou laten we zeggen...........0,0008? :rof
Ik heb wat dat aangaat geen flauw idee hoe ik de bewerking beter zou kunnen doen zonder de uil letterlijk licht gaat geven :P

Uil
BerichtGeplaatst: 03 sep 2011 17:59 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Ja
De uitsnede bevalt mij ook wel, maar het uiltje moet in mijn ogen ook wat opgelicht worden, zodat het er wat meer uitspringt en de foto niet zo grauw oogt. Ik heb even een snelle bewerking in Photoshop gedaan, zonder gebruik te maken van actions of plugins, zodat je het zelf ook kunt proberen:

Fotografie

Mocht je de foto weg willen hebben, moet je het maar zeggen.

Als eerste ben ik de foto gaan kopiëren naar een nieuwe laag. Vervolgens ben ik de schaduwen/hooglichten gaan aanpassen. De hele foto wordt op deze manier een stuk lichter. Je geeft alleen aan dat je juist die donkere sfeer wel wilde hebben in je foto. Ik heb dus een laagmasker aangemaakt en heb dit met ctrl+i zwart gemaakt. Je zit nu weer de originele foto. Met een wit penseel dat net een heel klein beetje groter was dan het uiltje heb ik in het laagmasker in één keer het uiltje weer terug getekend in de lichtere versie. Met een kleiner zwart penseel sommige randjes van de zo ontstane lichtere cirkel nog wat weg gegumd zodat de donkere originele foto ook daar weer zichtbaar werd.
De nieuwe laag met masker nog een keer gekopieerd en die laag op overvloei modus bleken gezet (sorry, ik heb een NL-versie...). Het hele masker eerst zwart gemaakt en daarna de ogen terug gehaald naar de lichtere versie. Alles samengevoegd en het lichtpuntje in het oog nog iets lichter gemaakt. En dat is alles wat ik eraan gedaan heb. Zou alleen het liefst ook nog even de wat lichtere plekjes in de bovenste helft van de achtergrond wegwerken, want deze vind ik wat storend...

Uil
BerichtGeplaatst: 03 sep 2011 19:09 
Lid
Fotografie

Zo wat een verschil! Ja dit is stukken beter zeg!
Nee geen probleem, ik heb geen bezwaar tegen bewerking.
Super bedankt voor de uitleg, ik ga eens proberen of ik je dat na kan doen met je uitleg.
Photoshop is nog altijd niet mijn beste vriend (ik vind het niet zo leuk om te doen en mijn investeringen liggen tot dusver meer bij de fotografie zelf, maar ik weet dat ik er vroeg of laat echt mee aan de bak moet).
Ik krijg zo bezoek en morgen werken, ik zal morgen avond even reageren.
Nogmaals thx!

Uil
BerichtGeplaatst: 11 sep 2011 00:00 
Lid
Fotografie

Het lukt me niet :shock :wacko :P
schaduwen/hooglichten raak ik al vast. Het wordt bij mij super lelijk en weet eigenlijk niet welke schuiven ik moet hanteren. Laagmasker snap ik ook niets van :blush.
Ik heb overigens een nl versie, dus wat dat aangaat no problem :upc

Uil
BerichtGeplaatst: 17 nov 2011 01:54 
Lid
Fotografie

Beetje late reacties, maar toch nog wat uitleg. :D

Ik heb als uitgangspunt mijn schaduwen/hooglichten als volgt staan:

Fotografie

Vanuit dit punt ga ik de sliders aanpassen totdat ik het gewenste resultaat krijg. Belangrijk vind ik het om daarbij niet voorbij de 50% te gaan, want dan krijg je rare effecten...

---

Wanneer je twee lagen hebt en een masker kun je dat zien als twee vellen papier die je bovenop elkaar legt (dat zijn de twee lagen). Wanneer je met een schaar een hoek van het bovenste vel papier knipt, zie je op die plaats het vel papier dat eronder ligt. Wanneer je vervolgens de hoek met plakband weer vastplakt zie je weer alleen het bovenste vel. Het masker fungeert in Photoshop net zoals de schaar en het plakband in het echt. Je maakt een masker aan en vanaf dat moment kun je met een zwart penseel 'gaten knippen' in je bovenste laag en met een wit penseel kun je 'de uitgeknipte delen weer terug plakken'.

---

Ik hoop dat dit het wat duidelijker voor je maakt.

Uil
BerichtGeplaatst: 23 nov 2011 00:37 
Lid
Fotografie

Oke thx! Ik zal er eerdaags weer eens mee aa de stoei gaan.
Je uitleg is helemaal helder en heel duidelijk wat betreft hoe het werkt.
Ik moet alleen nog even zien of ik het toepassen ervan ook ga snappen, ik weet en doe weinig met photoshop, ooit zal ik nog eens een cursusje tegenaan gooien, maar vooralsnog besteed ik dat nog even liever aan cursusjes voor het fotograferen zelf :D ;)
Thx voor je uitgebreide uitleg weer!

Uil
BerichtGeplaatst: 23 nov 2011 08:29 
Lid
Fotografie

mido schreef:
Oke thx! Ik zal er eerdaags weer eens mee aa de stoei gaan.
Je uitleg is helemaal helder en heel duidelijk wat betreft hoe het werkt.
Ik moet alleen nog even zien of ik het toepassen ervan ook ga snappen, ik weet en doe weinig met photoshop, ooit zal ik nog eens een cursusje tegenaan gooien, maar vooralsnog besteed ik dat nog even liever aan cursusjes voor het fotograferen zelf :D ;)
Thx voor je uitgebreide uitleg weer!

Graag gedaan!

Uil
BerichtGeplaatst: 23 nov 2011 14:35 
Lid
Fotografie

De bewerking doet inderdaad veel met de foto. Heb hem vanmorgen ook al bekeken en nu ik hem weer zie, wil ik het toch graag kwijt...Ik vind het beestje er zo ongelukkig, in elkaar gedoken bij zitten:(

Uil
BerichtGeplaatst: 23 nov 2011 17:15 
Lid
Fotografie

mooi hoor en ellen dank voor de bewerkings les

Uil
BerichtGeplaatst: 24 nov 2011 00:57 
Lid
Fotografie

Bedankt voor jullie reacties.

Ja idd een mega verschil na de bewerking van Ellen.
Ik zie het niet helemaal aan de uil af, maar tegelijkertijd; die uil zit in de dierentuin in een hokje van bij wijze 1 bij 1 waar je je vleugels nog nét uit kan spreiden en nooit meer de mogelijkheid om te vliegen en te jagen...hij (of zij) is ook zeker niet gelukkig.

Uil
BerichtGeplaatst: 24 nov 2011 11:06 
Lid
Fotografie

mido schreef:
Bedankt voor jullie reacties.

Ja idd een mega verschil na de bewerking van Ellen.
Ik zie het niet helemaal aan de uil af, maar tegelijkertijd; die uil zit in de dierentuin in een hokje van bij wijze 1 bij 1 waar je je vleugels nog nét uit kan spreiden en nooit meer de mogelijkheid om te vliegen en te jagen...hij (of zij) is ook zeker niet gelukkig.

Agossie dat is wel heel sneu....mag ik vragen welke dierentuin? De dierentuinen waar ik kom bieden juist heel veel ruimte aan de vogels, zodat ze toch flink kunnen vliegen.

Uil
BerichtGeplaatst: 24 nov 2011 12:48 
Lid
Fotografie

Welke dierentuin is dat waar jij komt?
Het wisselt nog wel eens bij dierentuinen idd, maar ik vind in z'n geheel van alle dieren genomen de plekken vrijwel elke dierentuin (waar ik ben geweest dan) veel te klein.
Voor de groeps en kudde dieren zoals apen en olifanten en lama's e.d denk ik nog; oke die hebben elkaar nog, maar de meeste andere dieren zoals de meeste vogels en veelal dieren die onder de jagers vallen, zoals katachtigen e.d vind ik tot nog toe vrijwel overal krap aan.
Deze uil is in dierentuin amersfoort, daar heb je het e.e.a aan wat verschillende grotere vogelsoorten in hokken naast elkaar staan met om en nabij allemaal dezelfde ruimte. Ze kunnen letterlijk gezien hun vleugels wel spreiden om te strekken als het ware en nog net even naar een tak zweven, maar echt even opstijgen en werkelijk vliegen gaat niet lukken. De parkietachtige kunnen dat daar en tegen wel en de vale gieren min of meer ook een beetje.

Uil
BerichtGeplaatst: 24 nov 2011 17:21 
Lid
Fotografie

Ik kom vooral regelmatig in Gaia-zoo in Kerkrade. Een dierentuin die in vergelijking met anderen veel ruimte biedt aan alle dieren, lopend of vliegend:)

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp