Het is 21 aug 2025 19:04

Auteur HDR met Nikon
 HDR met Nikon
BerichtGeplaatst: 17 jun 2011 16:35 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ik vind dat nikon zijn boekjes slechte uitleg geven hoe ge iets moet instellen.

Ik wil een hdr foto maken (en leren)...ik heb het boekje doorgenomen.
Maar als ik afdruk stel ik vast dat ik 3x moet een foto maken om een hdr te maken.
Is dat waar?

2) Hoe kun je nu onthouden dat ge 3x hebt afgedrukt en moet stoppen met de opname....als ik per vergissing 1x teveel indruk dan is mijn hele reeks omzeep...want alle volgende hdr-foto's zijn dan niet meer volgens de reeks van -1 0 en +1 reeks

Graag uitleg hoe ge het juist moet instellen, en graag uw mening
Dank u
PS : ik vertrek morgen op reis dus......ik had graag zoveel mogelijk reactie vanavond nog.

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 HDR met Nikon
BerichtGeplaatst: 17 jun 2011 16:46 
Lid
Fotografie

je kan ook gewoon drie foto's nemen een normaal een overbelichten en een onderbelichten.
bij nikon weet ik het niet bij canon kan je het aangeven hoeveel je over of onder je wilt belichten .
maar ik gebruik dat nooit.
doe het liever zelf.

Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 HDR met Nikon
BerichtGeplaatst: 17 jun 2011 17:14 
Lid
Fotografie

Dank u wim
Maar...als ge het manueel doet beweegt de camera toch snel... :dk

HDR met Nikon
BerichtGeplaatst: 17 jun 2011 18:23 
Lid

Bezwaar bewerken: Ja
Hoezo? Je kunt eigenlijk alleen maar HDR foto's maken vanaf statief, dus wat maakt t dan uit of je het zelf doet of niet?

Het heet auto exposure bracketing (AEB) en zal vast op de nikon ook zitten. Ff de handleiding erbij. Ik heb het vrijwel nooit gebruikt en heb het altijd handmatig gedaan, maar kan allebei prima ;)

HDR met Nikon
BerichtGeplaatst: 17 jun 2011 19:25 
Lid
Fotografie

Op de D300 heb je zelfs 3 bracketing mogelijkheden ..maar zoals frozen al zegt je moet de belichtings bracketing hebben als je auto-bracketing gebruikt.. beste is om 5 verschillende belichtings foto's te maken.. van ev-2 tot ev+2 zoals ook Trey Ratcliff vermeld in zijn HDR tuto http://www.stuckincustoms.com/

Wie is Trey Ratcliff.. dat is god voor mij met HDR fotografie :)
groeten
Eric

HDR met Nikon
BerichtGeplaatst: 17 jun 2011 20:17 
Lid

Als je met de Nikon ook in RAW foto's kan maken dan volstaat toch 1 foto opname ?
In Raw kan je dan later 1 x onderbelichten 1 x over belichten en 1x juiste belichting.

Overigens heb ik de HDR foto van Monschau die op dit forum staat uit de hand genomen.
Met de juiste sluitertijd (en voldoende licht) even je adem inhouden is het heel goed mogelijk om met
exposure bracketing (AEB) 3 foto's achter elkaar te maken zonder statief.

Groetjes
Peter

HDR met Nikon
BerichtGeplaatst: 17 jun 2011 20:52 
Lid
Fotografie

Dank u; ik meen dat ik hem op belichtingsbracketing gezet heb(1maand geleden)
Maar ik moet 3x afdrukken voor een hdr is dat normaal bij nikon of doe ik fout?

HDR met Nikon
BerichtGeplaatst: 17 jun 2011 23:07 
Lid
Fotografie

bij canon moet ik dan ook drie fotos maken.
gewoon vasthouden en tot drie tellen.

HDR met Nikon
BerichtGeplaatst: 18 jun 2011 12:24 
Lid

Bezwaar bewerken: Ja
Petersfoto-s schreef:
Als je met de Nikon ook in RAW foto's kan maken dan volstaat toch 1 foto opname ?
In Raw kan je dan later 1 x onderbelichten 1 x over belichten en 1x juiste belichting.

hangt helemaal van het dynamische bereik van je camera af, en van het dynamische bereik van de foto.
Het kan, maar heeft zijn beperkingen ;)

Petersfoto-s schreef:
Overigens heb ik de HDR foto van Monschau die op dit forum staat uit de hand genomen.
Met de juiste sluitertijd (en voldoende licht) even je adem inhouden is het heel goed mogelijk om met

Ik ben dan zeer benieuwd hoe scherp deze dan is op 100%. Het probleem is namelijk (stel dat je camera 5 foto's per seconde kan maken, dat je hem voor 3 foto's sowieso 3/5 van een seconde, oftewel 0,6 seconde stil moet houden.
Dat is te lang om echt onbewogen fotos te krijgen, zelfs met IS. (En je spiegel gaat ook heen en weer waarschijnlijk, dus dat zijn ook extra trillingen).

En dan zijn de meeste instapmodellen niet eens snel genoeg om 5 foto's per seconde te kunnen maken. Ik vraag me trouwens uberhaupt af of je die maximale snelheid kan halen als de exposure tijd verschillend is tussen de foto's.

In ieder geval sowieso voor een statief gaan, dan krijg je het beste resultaat ;)

HDR met Nikon
BerichtGeplaatst: 18 jun 2011 12:50 
Lid

Bij NIKON is dat simpel,
zet je camera op multi-shot ( je afdrukknop inhouden en je camera blijft trekken ).
Stel bracketing in met de gewenste stops, en dan maar trekken, de afdrukknop inhouden, de camera stop automatisch na de derde foto, je kan het verloop op je display zien. Zo werkt het toch met mijn eenvoudige NIKON D50, en met de D300 zal dat zo ook wel zijn.

babke.

HDR met Nikon
BerichtGeplaatst: 18 jun 2011 19:35 
Lid

FrozenTimes schreef:
Petersfoto-s schreef:

hangt helemaal van het dynamische bereik van je camera af, en van het dynamische bereik van de foto.
Het kan, maar heeft zijn beperkingen ;)

Petersfoto-s schreef:

Ik ben dan zeer benieuwd hoe scherp deze dan is op 100%. Het probleem is namelijk (stel dat je camera 5 foto's per seconde kan maken, dat je hem voor 3 foto's sowieso 3/5 van een seconde, oftewel 0,6 seconde stil moet houden.
Dat is te lang om echt onbewogen fotos te krijgen, zelfs met IS. (En je spiegel gaat ook heen en weer waarschijnlijk, dus dat zijn ook extra trillingen).

En dan zijn de meeste instapmodellen niet eens snel genoeg om 5 foto's per seconde te kunnen maken. Ik vraag me trouwens uberhaupt af of je die maximale snelheid kan halen als de exposure tijd verschillend is tussen de foto's.

In ieder geval sowieso voor een statief gaan, dan krijg je het beste resultaat ;)

Wel voor de foto van Monshau zie.
viewtopic.php?f=8&t=26171

De manier van HDR doormiddel van een RAW heb ik gelezen op den site van een fotograaf die zich alleen maar met HDR bezeg houd.

Lees ook maar eens.
http://www.digitalefotografietips.nl/re ... troductie/

Ik heb zelf daar weinig ervaring mee maar de foto's die ik daarmee heb gemaakt lukten wel.
Kan me wel voorstellen dat het bereik minder is.

Groetjes
Peter

HDR met Nikon
BerichtGeplaatst: 18 jun 2011 20:07 
Lid
Fotografie

Voor een HDR moeten de gemaakte foto's wel goed "op elkaar te stacken" zijn.
Voor een HDR zijn 3 foto's eigenlijk het minimum (misschien wel te weinig), en is 5 beter en 7 misschien wel nog beter.
Camera op statief is dus eigenlijk een "must".
Een HDR "look a like" kan door slechts 1 RAW ergens van te schieten en dan van deze ene RAW meerdere JPEG's te trekken (uiteraard met verschillende belichtingscorrecties). Niet helemaal zoals het misschien wel hoort, maar op deze manier kun je ook van bewegende onderwerpen HDR's maken.... en de kans dat dit lukt is 100%.

HDR met Nikon
BerichtGeplaatst: 18 jun 2011 20:42 
Lid
Fotografie

OP mijn D300 onderste knopje voorkant, met de functietoets(zie menu knoppen toewijzen) op bracketing gezet, kan je snel bij, en met de wieltjes voor en achter bepaal je hoeveel foto's en hoeveel onder/boven belicht.
Daarnaast zet je op je linkerfunctieknop (bovenop) de instelling CH (Continuous High).

Kan niet fout gaan :D

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp