FrozenTimes schreef:
EDIT: en wat je oorspronkelijke vraag betreft, licht overbelichten en daarna op de computer weer wat terugzetten kan helpen, maar is ook niet altijd de beste keus ivm verlies van data in de hooglichten etc.
Je verliest meer met onderbelichten dan met overbeichten, daarbij zit er vaak nog meer marge in je daadwerkelijke RAW bestand tov wat je scherpje achterop zegt, aangzien dat een embedded, low res jpg is.
Maar goed, ook ik ben voorstander van goed glas met een behoorlijke body dan anders om. In deze situatie is dat niet het geval, maar normaal zie ik te veel mensen die idd 7D of 5D bodies kopen met minder goed glas. Echter is glas niet de oorzaak van ruis, maar misschien kan het minder lichtsterk zijn wel een stopje ISO meer verlangen. Mindere lenzen op een 7d of 5D leveren alleen zichtbare lensfouten op en zelfs die zijn niet voor ongetrainde ogen zichtbaar.
ITT velen is het vaak slimmer om een hoger ISO waarde te kiezen tov een te krampachtig lage om ruis te voorkomen en daardoor juist ruis te creeeren.
Echter dat verandert niets aan de situatie. Ik zou echter toch wel, hoe slecht misschien ook of niet presentabel zijnde opnames zien om een echt goed antwoord te geven. Ik denk echter dat het idd met slecht belichten te maken heeft. Ik heb het al heel vaak uitgelegd hier en op andere fora.
Maar zolang mensen er nog steeds vanuit gaan dat fotograferen een camera vasthouden is en een compositie kiezen is en dat de hedendaagse techniek je helpt dan heb je het verkeerd. Vroeger met analoog en dat is nog niet zolang geleden

toen moest je nadenken over wat je hoe belichte. Tegenwoordig drukken we maar af. En als er ruis komt dan gaan we fora lang alles aan de techniek van een body hangen om vervolgens allemaal ene dure body te nemen met minder glas. Wat nog steeds geen ruis veroorzaakt maar deze koop fetish, en ik doel nu even NIET OP TS, zie ik te vaak.
Ik zou zeggen koop een boek of gebruik de voucher die bij de body zat voor een basis cursus. Fotografie betekent schrijven met licht en dat is een stukje natuurkunde. Ok een vak welke meningeen niet leuk vond, maar als je de natuurwetten niet trotseert maar probeert te begrijpen en er gebruik van maakt.......

Ik zou dus een voorbeeldje willen, en je dan van goed en gedegen advies willen voorzien.
Jeroen