Gemini schreef:
Oh ik zag je tussendoor al een paar keer online in dit topic, vandaar.

Ik vergeet meestal uit te loggen. (blond he)
Maar goed, de uitgebreidere reactie. Ik heb de foto's nog eens opnieuw vanaf mijn geheugenkaart geupload, maar nu met PS in plaats van LR, dit scheelde al heel veel. Nog eens heel kritisch gekeken en ik kwam zelf tot de conclusie dat ik de belichting te donker heb gehad.
Hoe dit kwam kan ik veel voor verzinnen, maar is gewoon een domme fout van mezelf geweest. Ik had de camera op diafragma voorkeuze gezet (ook niet slim in de situatie). Maar ik wilde zelf de scherpte / diepte bepalen en daardoor is het allemaal verkeerd uitgevallen. Ik wilde een aantal honden in de bossen fotograferen. Het weer was donker, de bossen waren donker en het donkere weer zorgde voor nog minder licht. De honden waren ook niet licht en ze waren lekker aan het rennen en spelen. Daarbij was ik vergeten om te kijken naar mijn lichtmeting en die stond nog op spotmeting ... dat in combinatie met het donkere oog van een hond zorgde voor langzame sluitertijden waardoor ik zelf een stop ben gaan onderbelichten, om een snellere sluitertijd te krijgen (en ik de ISO niet verder omhoog wilde zetten). En dat allemaal samen maakte dus dat ik zelf gigantisch de fout inging.
Vraag me niet waarom ik zo gedacht heb want dat kan ik zelf ook niet verklaren. Ik heb dit nog niet eerder zo dom gedaan. Maar goed, van alle fouten leer je weer en dit is nu een wijze les die ik geleerd heb.
Ik ben voor de rest hartstikke tevreden over mijn camera en kan alleen zelf nog veel leren om er meer uit te halen van wat er in zit. Dat wil ik dan ook echt, dat ik dat niet met het beste glas kan doen is een feit momenteel wat ook nog niet zo snel zal veranderen. So be it. Maar ook met het minder goede glas is er meer mogelijk daar ben ik vast van overtuigd en die uitdaging ga ik dan ook graag opzoeken. Nu is het alleen zaak voor mijzelf om weer goed op te letten met wat ik doe en dan niet meer op de automatische piloot te gaan fotograferen. En hierbij heb ik het niet over de P stand van de camera want die gebruik ik nooit. Meestal fotografeer ik wel in de M, alleen deze keer dus niet. En dat is mijn eigen fout ... en het niet weten dat als je onderbelicht dit wel haast zeker een garantie is voor ruis, zelfs met een 5DmkII. Dus dit zal me niet snel een tweede keer gebeuren.
Om hier een foto neer te zetten van die serie ... hier is er een van. De foto is niet geweldig. Maar goed, het is er een.

F8
Sluitertijd 1/350
ISO 200
Ik heb hier weer veel van geleerd, en ga zeker de volgende keer op deze dingen letten!
Bedankt iedereen die gereageerd heeft.