Ik heb een 055CLB van Manfrotto die met een 804RC2 kop voor 139 verkocht werd door KE. De 055 wordt altijd wel bij de grotere fotowinkels verkocht voor 139-150 euro en met een goede kop die tevens een pro body dus D3 of 1D formaat met een 300mm f/2.8 best aankunnen. Dus je kunt een goed statief voor 150 euro kopen.

Ik zelf heb na een vanguard van 40 euro ook een Manfrotto gekocht, het merk als je eigenlijk niet in de Gitzo klasse terecht komt en niet iedere dag bezig bent

Gitzo is begeerlijk en in middels wel het merk voor mijn monopod geworden na een Manfrotto die overigens ook erg goed was. Een monopod is echter alleen interessant als ondersteuner maar niet voor lange opnames. Ik gebruik het bij telelenzen bij sport of als ik wandel. Verder heb ik de Mnafrotto inmiddels in zijn geheel geupgrade, met draagriem, tas, legguards en andere center kolom. Iets wat dus bij de betere merken ook meespeelt is de verkrijgbaarheid van onderdelen en daardoor toch acceptabele prijzen.
Verder heb ik een Giotto's statief welke in Nederland niet zo bekend is maar buiten Nederland wel degelijk in de klasse Manfrotto thuis hoort als ook Benbo en Benro en nog een paar merken.
Vanguard links laten liggen!! En Velbon alleen uit de sherpa series. Mijn Giotto's MT9241 is voor vakanties en heeft 4 poot delen met een twistlock maar wel zo klein dat hij in een koffer past als ik ga vliegen.

Dan maar 1 segment minder uitschuiven en zelf door de knieën. Ik vind dat een statief een oplossing voor je probleem, stabiliteit, moet zijn en niet voor luie fotografen die niet door de knieën willen.
Een kleiner, lees lager model, is dus niet eens zo gek. Velen kopen een statief van 180 hoog omdat ze zelf ook lang zijn. Vergeten dat de kop er nog op komt en dan de camera waardoor ze het statief weer moeten laten zakken.
Ik zelf ga binnenkort een grafieten exemplaar van Gitzo kopen. Uitgeschoven 120cm hoog, betaalbaar en geeft, me net zoals veel goede foto's een lager perspectief

en stabiliteit, ik kan de boven plaat van mijn camera makkelijk lezen en sta rechtop zonder rug klachten met een draadafstands bediening.
Denk dus ook eens aan het doel niet aan je eigen fysieke eigenschappen. Sterker nog ik heb mijn loodzware verzwaarde Manfrotto in de duinen voorzien van zandzakken en mijn fototas eraan hangend nooit op volledig uitgeschoven. Op die manier is de eigen dempings factor lager en trilt hij niet mee door de wind.
En dat is het ALLERBELANGRIJKSTE, dus NIET de hoogte maar de dempingsfactor. Je kunt een waardeloos Sherpa alu statief hebben van 120 euro en op 180cm hoog fotograferen maar thuis komen met allemaal foto's met bewegingsonscherpte.
Je wilt niet weten hoe weinig wind er nodig is voor trillingen in het buizen frame die je niet ziet. En als je dan spiegel opklappen gebruikt en een draad ontspanner en dan denkt een scherpe foto te maken. Tja
Vandaar dat ik de meeste merken ECHT afraad. Manfrotto het het meest goede merk voor een acceptabel bedrag, zonder twijfel.
Wil je iets goeds voor minder, dan moet je het nederlandse merk RedGed eens overwegen. Gemaakt door goedkope handjes en ontworpen door westerse ingenieurs. Giotto's is ook een dergelijk merk. Je ziet dat ze zonder copy infringements toch bijna dezelfde techniek kunnen leveren als Gitzo en RedGed doet dat ala Manfrotto.
Ik zelf ben een voorstander van meerdere fototassen, maar ook voor meerdere statieven ed. Gewoon in de loop der jaren aanschaffen, je verliest er niets mee, mijn vanguard, spuug, tuf, gorgel gebruik ik nu als statief voor mijn flitsers, wel met een zwaar voorwerp over de poten, want als je er naar kijkt, donderen ze al om.
Ergo
Gitzo Rolls Royce

Feisol Bentley???

Erg goed, erg duur, erg zwaar maar voor studio's......
Manfrotto Jaguar

Velbon Sherpa Grafieten versies
Giotto's
RedGed
Benro
Benbo
Ooit een reviewtje geschreven van mijn Manfrotto en Giotto's
http://www.digifotoforum.nl/index.php?showtopic=14928http://www.digifotoforum.nl/index.php?showtopic=11181