Het is 19 mei 2025 19:43

Auteur Welk statief?
 Welk statief?
BerichtGeplaatst: 01 aug 2011 12:35 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ik ben op zoek naar een goede statief voor mijn Sony DSLR A200. Wie heeft er een goede tip?
Zal voornamelijk met de statief buiten te vinden zijn om foto's te maken van o.a. motoren en schepen.

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Welk statief?
BerichtGeplaatst: 01 aug 2011 13:39 
Lid
Fotografie

ik wacht momenteel op een Velbon Sherpa 435R/F.
Goed en stabiel statief.

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Welk statief?
BerichtGeplaatst: 01 aug 2011 19:07 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Vrouw
In principe geldt hoe zwaarder het statief hoe beter, aangezien het dan stabieler staat ook als het bijvoorbeeld hard waait. Nu willen de meeste mensen niet lopen sjouwen met een statief van 10 kg... wil je dan toch dezelfde stabiliteit dan kom je op carbon statieven uit. Hele goede daarvan kan je kopen van het merk Gitzo, maar.... ze zijn echt duur!! Voor mij was het destijds net te veel van het goede dus ik heb gekozen voor een Manfrotto statief (Manfrotto is één van de bekendste statiefmerken en ook echt goed). Belangrijk is dat je een statief neemt met een losse kop. Dit is ook wel weer war duurder, maar ook duidelijk beter qua kwaliteit.

Welk statief?
BerichtGeplaatst: 01 aug 2011 22:16 
Lid
Fotografie

Wat wil je eraan uitgeven?
Want ik kan wel roepen je moet gitzo of mafrotto kopen maar je budget is heel erg belangrijk

Welk statief?
BerichtGeplaatst: 01 aug 2011 22:31 
Lid

kolenkid schreef:
Wat wil je eraan uitgeven?
Want ik kan wel roepen je moet gitzo of mafrotto kopen maar je budget is heel erg belangrijk

sorry, maar dit vind ik wel onzinnig.
als je het butget niet hebt om een degelijk statief te kopen, wat heeft het dan zin om een goedkoop statief te kopen waar geen deftige foto mee te maken valt ?
om stof te vergaren in de kast ?
hou dan je kleine butget, maak een kleine rijstzak of bonenzak.
een beetje statief dat je statief kan noemen begint vanaf 200€

http://www.fotokonijnenberg.nl/product/ ... atief.html
http://www.feisol.nl/rapid-tripods-classic-c-1_12.html

grts

Welk statief?
BerichtGeplaatst: 02 aug 2011 11:38 
Lid
Fotografie

koop een statief wat je zwaarste combinatie kan dragen, en niet meteen de goedkoopste aanschaffen, want binnen no-time ben je zo´n ding beu.. mijn allereerste statief was zulke bagger dat ik hem zowat voor niks weggegeven heb.. :D

ik gebruik zelf alleen maar een statief bij nachtopnames, dus ik heb een beetje de middenweg gekozen, en voor mij voldoet mijn velbon sherpa, wat op zich ook nog geeneens zo´n hele zware is, maar goed, ik gebruik het dan ook zelden..het hangt een beetje van je gebruik af, urbexers werken ook vaak op statief en proberen toch zo licht mogelijk mee te nemen, vogelaars zullen echt een zwaar statief nodig hebben..(of rijstzak) , wat ik zelf belangrijk aan een statief vind, is dat de kop goed is, dat alles traploos verstelbaar is en dat de poten helemaal plat kunnen, gedeelde, omkeerbare middenkolom is ook hartstikke handig..afneembare plaat is ook makkelijk..kijk of de poten stevig zijn, want als ze te dun zijn, dan zakken ze op een gegeven moment door, en da´s niet zo lekker. :D

Welk statief?
BerichtGeplaatst: 02 aug 2011 12:10 
Lid
Fotografie

@ korandoke Als je een rijst zak wilt adviseren moet je alsnog het budget weten.. Mocht het TS een budget van 500 euro hebben kan je iets anders adviseren..

Ik heb zelf een manfrotto 055 oude model.. de nieuwe kost 150 euro zonder kop.. reken daar nog ca 50 euro voor en je bent idd 200 kwijt..

Het grote nadeel van dit statief is dat het bepaald niet licht is, wel uiterst stabiel.. Ga je er dus vogels mee fotograferen in een bos dan is het niet prettig mee sjouwen.. In het bos gebruik ik een pitten zak, of een monopod. daarvan heb ik de manfrotto 680B kost 65 euro zonder zwenk kop die is 30 euro.. Die is ideaal voor over dag, behalve dat die lichter is dan een 3 weg, is het ook een stuk flexibeler in gebruik. Maar nacht fotografie wordt wel erg lastig daarmee.

Welk statief?
BerichtGeplaatst: 02 aug 2011 14:58 
Lid
Fotografie

Nog even een tip: kies een statief met maximaal 3 pootsegmenten. Kun je de poot in vier segmenten uitschuiven, weet je al bijna bij voorbaat dat je te dunnen poten krijgt.

Welk statief?
BerichtGeplaatst: 02 aug 2011 16:23 
Lid
Fotografie

Wolves fotografie schreef:
Nog even een tip: kies een statief met maximaal 3 pootsegmenten. Kun je de poot in vier segmenten uitschuiven, weet je al bijna bij voorbaat dat je te dunnen poten krijgt.

Daar ben ik inmiddels door schade en schande achter gekomen :blush
Ik lees dit topic dan ook met veel aandacht want ben ook op zoek naar een nieuw statief.

Welk statief?
BerichtGeplaatst: 03 aug 2011 19:23 
Lid
Fotografie

Zelf heb ik de Mandrotto 055XPROB. Dit is niet het beste van het beste en daarmee samenhangend ook niet het duurste van het duurste, maar het voldoet prima. Ik fotografeer het liefst zonder statief, dus een Gitzo o.i.d. vond ik zonde van het geld. Als prof fotograaf moet je echter wel een statief hebben waarop je kan vertrouwen. Dat heb ik in dit statief gevonden. Ik heb er een "simpele" driewegkop op met snelkoppeling (804RC2), maar een balhoofd kan ook prima voldoen.

Welk statief?
BerichtGeplaatst: 03 aug 2011 22:26 
Lid
Fotografie

Gitzo is voor mij ook te duur kijkende hoe vaak ik het statief gebruik. Ik was inderdaad ook al bij Manfrotto uitgekomen maar dan de carbon uitvoering (055CXPRO3) , scheelt toch wel veel in gewicht.
Ik denk dat ik een driewegkop prettiger vind werken dan een balhoofd, daarnaast zijn die dacht ik ook nog goedkoper dan een goed balhoofd.
Maar goed, daar ga ik eerst ook nog eens rustig was reviews op na lezen.

Edit: Misschien toch een balhoofd, 498RC2, lees ik veel goeie dingen over, maar ik ga dat eerst eens rustig in een winkel uitproberen.

Welk statief?
BerichtGeplaatst: 04 aug 2011 12:20 
Lid
Fotografie

Heb je al een monopod in overweging genomen? Gezien je interessegebied zou dat eventueel een optie kunnen zijn.

En ja dat uitproberen is een goede actie. Als je dat ook nog doet in een goede winkel kun je ook nog advies vragen en prijzen vergelijken.

Welk statief?
BerichtGeplaatst: 04 aug 2011 13:39 
Lid
Fotografie

Frans schreef:
Heb je al een monopod in overweging genomen? Gezien je interessegebied zou dat eventueel een optie kunnen zijn.

En ja dat uitproberen is een goede actie. Als je dat ook nog doet in een goede winkel kun je ook nog advies vragen en prijzen vergelijken.

Dank je Frans, ik heb al een monopod waar ik vaak dankbaar gebruik van maak. Ik ben trouwens niet de TS (dit omdat je schreef over mijn interesse gebieden welke ik in dit topic niet genoemd heb maar de TS wel), voel me een beetje schuldig nu dat ik dit topic (onbewust) loop te hijacken...

Welk statief?
BerichtGeplaatst: 04 aug 2011 19:34 
Lid
Fotografie

Ik heb een 055CLB van Manfrotto die met een 804RC2 kop voor 139 verkocht werd door KE. De 055 wordt altijd wel bij de grotere fotowinkels verkocht voor 139-150 euro en met een goede kop die tevens een pro body dus D3 of 1D formaat met een 300mm f/2.8 best aankunnen. Dus je kunt een goed statief voor 150 euro kopen. :)

Ik zelf heb na een vanguard van 40 euro ook een Manfrotto gekocht, het merk als je eigenlijk niet in de Gitzo klasse terecht komt en niet iedere dag bezig bent :) Gitzo is begeerlijk en in middels wel het merk voor mijn monopod geworden na een Manfrotto die overigens ook erg goed was. Een monopod is echter alleen interessant als ondersteuner maar niet voor lange opnames. Ik gebruik het bij telelenzen bij sport of als ik wandel. Verder heb ik de Mnafrotto inmiddels in zijn geheel geupgrade, met draagriem, tas, legguards en andere center kolom. Iets wat dus bij de betere merken ook meespeelt is de verkrijgbaarheid van onderdelen en daardoor toch acceptabele prijzen.

Verder heb ik een Giotto's statief welke in Nederland niet zo bekend is maar buiten Nederland wel degelijk in de klasse Manfrotto thuis hoort als ook Benbo en Benro en nog een paar merken.

Vanguard links laten liggen!! En Velbon alleen uit de sherpa series. Mijn Giotto's MT9241 is voor vakanties en heeft 4 poot delen met een twistlock maar wel zo klein dat hij in een koffer past als ik ga vliegen. :) Dan maar 1 segment minder uitschuiven en zelf door de knieën. Ik vind dat een statief een oplossing voor je probleem, stabiliteit, moet zijn en niet voor luie fotografen die niet door de knieën willen.

Een kleiner, lees lager model, is dus niet eens zo gek. Velen kopen een statief van 180 hoog omdat ze zelf ook lang zijn. Vergeten dat de kop er nog op komt en dan de camera waardoor ze het statief weer moeten laten zakken.

Ik zelf ga binnenkort een grafieten exemplaar van Gitzo kopen. Uitgeschoven 120cm hoog, betaalbaar en geeft, me net zoals veel goede foto's een lager perspectief :) en stabiliteit, ik kan de boven plaat van mijn camera makkelijk lezen en sta rechtop zonder rug klachten met een draadafstands bediening.

Denk dus ook eens aan het doel niet aan je eigen fysieke eigenschappen. Sterker nog ik heb mijn loodzware verzwaarde Manfrotto in de duinen voorzien van zandzakken en mijn fototas eraan hangend nooit op volledig uitgeschoven. Op die manier is de eigen dempings factor lager en trilt hij niet mee door de wind.

En dat is het ALLERBELANGRIJKSTE, dus NIET de hoogte maar de dempingsfactor. Je kunt een waardeloos Sherpa alu statief hebben van 120 euro en op 180cm hoog fotograferen maar thuis komen met allemaal foto's met bewegingsonscherpte.

Je wilt niet weten hoe weinig wind er nodig is voor trillingen in het buizen frame die je niet ziet. En als je dan spiegel opklappen gebruikt en een draad ontspanner en dan denkt een scherpe foto te maken. Tja

Vandaar dat ik de meeste merken ECHT afraad. Manfrotto het het meest goede merk voor een acceptabel bedrag, zonder twijfel.

Wil je iets goeds voor minder, dan moet je het nederlandse merk RedGed eens overwegen. Gemaakt door goedkope handjes en ontworpen door westerse ingenieurs. Giotto's is ook een dergelijk merk. Je ziet dat ze zonder copy infringements toch bijna dezelfde techniek kunnen leveren als Gitzo en RedGed doet dat ala Manfrotto.

Ik zelf ben een voorstander van meerdere fototassen, maar ook voor meerdere statieven ed. Gewoon in de loop der jaren aanschaffen, je verliest er niets mee, mijn vanguard, spuug, tuf, gorgel gebruik ik nu als statief voor mijn flitsers, wel met een zwaar voorwerp over de poten, want als je er naar kijkt, donderen ze al om.

Ergo

Gitzo Rolls Royce :)
Feisol Bentley??? :) Erg goed, erg duur, erg zwaar maar voor studio's......
Manfrotto Jaguar :)

Velbon Sherpa Grafieten versies
Giotto's
RedGed
Benro
Benbo

Ooit een reviewtje geschreven van mijn Manfrotto en Giotto's

http://www.digifotoforum.nl/index.php?showtopic=14928

http://www.digifotoforum.nl/index.php?showtopic=11181

Welk statief?
BerichtGeplaatst: 04 aug 2011 23:06 
Lid
Fotografie

mooi uitgebreid verhaal, heb ook je reviews gelezen.
Punt is, en je noemde het dat het niet de enige reden moet zijn en ben dat met je eens, maar ik ben lang, bijna 2 meter, en niet al te beste rug, dan vind ik het prettig de keus te hebben op welke hoogte het statief komt, als dat voor een foto op "ooghoogte" is, heerlijk, als het lager moet voor de foto, dan ook geen probleem. Ik kom ook vaak een situatie tegen dat de camera over een muurtje of hekje of wat dan ook moet "kijken", die extra lengte geeft me dan net dat beetje extra speelruimte.
Demping is inderdaad zeer belangrijk, daarom ook dat ik voor een carbon statief wil gaan, ik ben al weken het internet aan het afstruinen naar testen en gebruikerservaringen en carbon lijkt me de juiste keuze. Ze zijn wel lichter en daarom wellicht iets instabieler, maar het is een afweging tussen plussen en minnen.
Ik ga er nog eens een paar weken over nadenken, fotozaken inlopen, die dingen eens vasthouden, mee spelen etc.
Altijd leuk, die periode voor het kopen van iets nieuws haha

Welk statief?
BerichtGeplaatst: 06 aug 2011 22:31 
Lid
Fotografie

Qua rug kan ik je gelijk geven maar het zou voor mij betekenen dat ik een groot exemplaar zou hebben voor normaal en een kleinere om in het vliegtuig mee te kunnen nemen en dan maar op de knietjes. winkels als Bever en Zwerfkei ed willen ook outdoor broeken verkopen :)

Welk statief?
BerichtGeplaatst: 10 aug 2011 01:53 
Lid
Fotografie

Het is uiteindelijk toch de 055XDB + 804RC2 combo geworden. Heb met alle statieven die ik in gedachte had staan spelen en drieweg kop vind ik momenteel toch prettiger dan balhoofd en de keuze om niet voor carbon te gaan was uiteindelijk dat door het grotere gewicht (wat eerder juist mijn voorkeur voor carbon leidde) het statief toch net wat robuuster en stabieler lijkt te staan.
Daarnaast speelde het prijsverschil ook wel mee, carbon is plusminus 3 maal zo duur.
Dank voor alle meningen en ervaringen hier, hebben veel geholpen een weloverwogen keuze te maken :up

Welk statief?
BerichtGeplaatst: 10 aug 2011 04:00 
Lid
Fotografie

Veel plezier met je nieuwe aankoop! :zwaai