Als ik tegen een verschrikkelijk steile helling omhoog loop, met mijn fototoestel bij de hand, dan lukt het mij niet om op de foto weer te geven hoe steil de weg wel is. Wanneer ik omhoog of omlaag fotografeer, valt het hoogteverschil weg. En wanneer ik opzij fotografeer zie je de weg zelf niet.
Zo is het ook een beetje met deze scheve kerktoren. Je kunt reuze makkelijk elk gebouw laten overhellen door vertekening alsof het scheef staat. Maar iets dat echt scheef staat zie je er niet aan af.
In dit gevalt helpt de steiger, die anders juist beeldbederf is. Aan de foto heb ik verder niets rechtgetrokken.
Overigens, dit is echt de scheefste toren ter wereld. Hij is nog schever dan de toren van Pisa van vóór het rechtzetten. Dit ding staat in Suurhusen, dat is minder dan 60 kilometer over de grens.
Nu ik er over denk: ik heb eens op de Oostzee gevaren op een schip dat behoorlijk slagzij maakte. Dat wilde ik ook op de foto vastleggen, maar hoe? Ik heb toen een asbak aan een touwtje tegen de muur gehangen (bij wijze van schietlood), en gefotografeerd hoe ver de asbak van de muur afhing. De foto heeft dan wel uitleg nodig, maar je hebt tenminste iets.
Zijn er anderen die tips of trucs hebben op dit gebied?