Het is 28 aug 2025 19:09

►Maximaal 2 beoordelingstopics per dag. ► Maximaal 8 foto's per topic. ► Gewenste plaatsingsgrootte foto's is 900 pixels. ► Minimale plaatsingsgrootte foto's is 700 pixels.

Auteur God has no religion
 God has no religion
BerichtGeplaatst: 15 sep 2011 14:09 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Ik twijfelde er eerst over om deze foto met onderbouweing te plaatsen omdat ik niet zo goed wist of hier een discussie uit voort zou kunnen komen en of dat handig zou zijn.
Maar nu die er toch is in de babbelbox vond ik het wel een leuk moment om deze foto ter beoordeling te plaatsen.
Dit is het resultaat van m’n cursus eindopdracht. De cursus had als thema ‘kleur bekennen’.
Mijn onderbouwing die bij de expositie van de cursus hing, vind je onder de foto.

Fotografie

Met het onderwerp van dit jaar, heb ik gekozen om de richting op te gaan van de definitie van ‘kleur bekennen’ (standpunt innemen / voor je mening uitkomen).
Ik heb mij hierbij laten inspireren door de krachtige uitspraak ‘God has no religion’ van Mahatma Gandhi.

Ik ben van mening dat elke religie en/of levensovertuiging bedoeld is om te verenigen.
Helaas is er tot op heden altijd nog strijd en conflict over de levenswegen die mensen buiten eigen kring bewandelen, oordelen over anderen is immers makkelijk en een menselijke eigenschap waar we veel problemen mee ondervinden.
In mijn ogen komen de problemen niet zozeer vanwege het oordelen zelf, immers boezemen onbekende situaties en gewoonten relatief makkelijk angst in, maar vooral doordat nog te veel mensen niet in staat zijn om zijn/haar oordeel bij te stellen.
In de kern streeft elk mens naar balans, kracht en liefde, om er te mogen zijn. Echter heeft niet iedereen de middelen en/of het inzicht en/of de juiste steun om zich hierdoor te laten leiden.

Daarom dit drieluik met 3 paar handen in verschillende gebedshoudingen, waarin ik op symbolische wijze uit wil dragen dat in de kern geen enkele religie en/of levensovertuiging tot doel heeft om uit te sluiten, maar om juist eenheid te bewerkstelligen.

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 God has no religion
BerichtGeplaatst: 16 sep 2011 01:10 
Lid
Fotografie

Denk ik zelf ook wat betreft vierkante foto's.
Ik heb hiervoor gekozen omdat voor de eindopdracht is het de bedoeling dit in te lijsten en te exposeren. De enige betaalbare lijst die ik kon vinden en mooi vind (met passepartout waar 3 foto's in kunnen zeg maar) had dit formaat. Vandaar dat ik hiervoor heb gekozen.

Ik snap niet helemaal wat je bedoeld met 'deze komt niet los van de hand'

Verder duidelijk, bedankt voor je reactie!

Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 God has no religion
BerichtGeplaatst: 16 sep 2011 03:05 
Lid
Fotografie

Geslacht: Man
Voor mij ook een nette serie; zie hier vlnr: liefde, balans en kracht.....

Profiel op dit foto forum
 God has no religion
BerichtGeplaatst: 16 sep 2011 06:26 
Lid
Fotografie

Geslacht: Man
Voor mij ook vierkant en onderarm is iets teveel in beeld.
Ook vind ik de vingers van rechts te verkrampt en begrijp dan ook goed de associatie met "kracht".
Wel goed gevonden en overall gezien netjes gefotografeerd.

Profiel op dit foto forum
 God has no religion
BerichtGeplaatst: 16 sep 2011 18:58 
Lid
Fotografie

@momentum; bedankt voor je reactie en thx voor die ingeving!! Zo had ik het zelf nog niet gezien, cool! Ik heb de volgorde in m'n tekst voor de presentatie (van het weekend heb ik nog een "echte" expositie met cursisten) meteen even aangepast. :D

@henry; thx voor je reactie, ja klopt, deze heeft me ook een tijdje doen twijfelen. Deze handen hebben lichte reumatische aandoening. Haar duim maakt het verkrampt. Toch heb ik wel voor deze handen gekozen, het idee was dat ik vanwege mijn boodschap ook 3 verschillende mensen; vrouw, man en oudere persoon in beeld wilde brengen (in eerste instantie wilde ik eigenlijk een kleuren versie met daarin blanke, gekleurd en donkere handen in om dit weer te geven maar omdat ik toch had bedacht dat tegenover de meeste cursisten die niet met de definitie van 'kleur bekennen' maar helemaal met kleur gingen werken, dat ik het wel cool vond om juist geen letterlijke nadrukkelijke kleur te hebben. Maar ik vind vooral dat de eenheid die ik omschrijf in de tekst meer voelbaar is op deze manier, ik vind het zelf iig wel benadrukt op deze manier.)
Maar goed ik dwaal af sorry :p, iig vond ik dat ik toch voor deze moest gaan omdat het wel het oude in de handen symboliseert.
Heel verhaal sorry hahaha Maar thx!

@fotar:
Om niet een te lang verhaal van te maken (maar ja nu ik dan toch bezig ben :P ) heb ik er niet bij gezegd dat het vierkante me bij het inlijsten nog niet ingegeven was, maar desondanks heb ik alsnog gewerkt door het kijken naar de lijst.
Om heel eerlijk te zijn zou die mogelijkheid van alleen passepartout laten maken, niet eens in me op gekomen zijn. Ik heb alleen aan het geheel gedacht en dat werd me te duur, ik had daar op dat moment het geld niet voor en dit heb ik gevonden en daar moest ik het mee doen zo had ik gedacht. Eentje waar ik overigens zeker niet ontevreden en rouwig over ben, maar dat is dan weer een ander verhaal ;) .
De optie van vierkant kwam me pas binnen vallen en toen hing de lijst al, maar ik was gelijkertijd ook niet overtuigd van in vierkant en ik vond en vind mijn resultaat nog steeds mooi.
Het proces in die zin is ook niet helemaal gelijk op gegaan zeg maar en merk ook dat in zo’n proces dat ik het heel lastig vind op gegeven moment om objectief te kijken naar m’n eigen werk (in hoeverre objectiviteit al mogelijk is bij eigen werk). Alleen al de handen krijgen zoals ik wou (of zou ik het toch zo en zo gaan doen etc :wacko) en de belichting….pffff…nou ik kon op gegeven moment geen handen meer zien zal ik maar zeggen.
Ik heb anderen naar m’n werk laten kijken omdat ik het niet meer goed kon overzien en geen heeft me op de mogelijkheid op vierkant gewezen. Niet dat ik het buiten mezelf wil leggen, maar meer om aan te geven hoe het proces is gegaan.
Maar goed, ik snap je reactie en wat dat aangaat heb je wel gelijk.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp