Bedankt voor de reacties.
Citaat:
Wie heeft jou verteld dat je een lichtsterk objectief nodig hebt voor portretten??
Niemand, maar ik heb geconstateerd dat ik binnenshuis soms licht tekort kom. Het is dan gemakkelijk wanneer je een objectief hebt waarbij je minder snel hoeft te flitsen of de verlichting in huis hoeft te verplaatsen. Het moment en de locatie biedt ook niet altijd die mogelijkheid.
Maar de vraag is inderdaad of de scherptediepte dan niet te beperkt wordt.
Citaat:
Als ik je een totaal andere tip mag geven, koop een 70-200 dan heb je een perfecte portret lens.
Dat mag je natuurlijk! Maar dat is wel een volledige overlap met mijn huidige objectieven. En de 2.8 versie gaat, ook tweedehands, boven mijn budget momenteel.
Citaat:
Wat wil je precies voor portretten? Kun je wat linkjes plaatsen naar voorbeeld fotos?
Over het algemeen zullen dit portretten zijn in de huiskamersfeer. Dit kan vervolgens variëren van enkel het hoofd tot het gehele lichaam. In ieder geval geen studiowerk.
viewtopic.php?f=4&t=36637&view=previousviewtopic.php?f=4&t=36331&view=previousviewtopic.php?f=4&t=37343viewtopic.php?f=4&t=36509&view=previousCitaat:
en wil je buiten of binnen portretten maken?
Voornamelijk binnen (of wellicht buiten als de avond valt).
Citaat:
Indien binnen, hoe groot is je beschikbare ruimte?
Dat is wisselend. Soms zal 105mm aan de (te) royale kant zijn. Over het algemeen zal er wel de mogelijkheid zijn om dichter naar het "model" te gaan waardoor ik met 50mm uit de voeten zou kunnen. Het is even nadenken wanneer je een zoomlens gewend bent.
Citaat:
Ik zou dan gaan voor de 50mm f1.8 (kan je je geen buil aan vallen) en afhankelijk van wat voor macro je wilt gaan doen daar een objectief op kopen.
Daar neig ik ook naartoe.
Maar dan nog lijkt mij de Sigma 105mm f2.8 EX DG een prima obectief voor macro. Bij een 150mm macro schijnt een statief noodzakelijk te zijn en daar wil ik niet afhankelijk van zijn.