Het is 18 mei 2025 12:52

Auteur Sigma 105 f2.8 EX DG macro of Canon 50 f1.8 II
 Sigma 105 f2.8 EX DG macro of Canon 50 f1.8 II
BerichtGeplaatst: 16 okt 2011 21:39 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Met fotografie als hobby zijn er altijd wensen. Zijn het geen lenzen dan zijn het wel de uiteenlopende accesoires. Eén van deze wensen is een lichtgevoelige portretlens. In eerste instantie zat ik te denken aan de Canon 50mm f1.8 II. Daar is genoeg over geschreven en een miskoop zal het niet zijn.

Nu kan ik tweedehands voor een aantrekkelijke prijs de Sigma 105 f2.8 EX DG macro aankomen. Minder lichtsterk en een langere brandpuntafstand, maar ook bruikbaar voor portret. Verschil in lichtsterkte wordt echter beperkter vergeleken mijn 24-105 f4.0. Zeker gezien de afweigheid van een Optical Stabilization (OS) bij de Sigma. En de nieuwe versie met OS (Sigma 105 f2.8 EX DG OS HSM) gaat buiten mijn budget.
Een voor mij belangrijk voordeel van de Sigma 105 f2.8 EX DG is echter dat het ook een goed macro 1:1 objectief is. Graag houd ik me meer met dit soort fotografie bezig.

Nu redeneer ik dat ik wat betreft een lichtgevoeligere portretlens weinig opschiet met de Sigma 105 f2.8 EX DG macro. De meerwaarde zou dan de macro-functie zijn. Voor een lichtgevoelige portretlens zou ik beter uit zijn met de Canon 50 f1.8 II.
Klopt deze redenering een beetje?

Overigens vraag ik mij af of enkele voorbeeldfoto's op de site van Sigma daadwerkelijk van de Sigma 105 f2.8 EX DG afkomstig zijn (zonder tussenringen of macrolenzen). Het gaat dan om de macro-opname van een wesp en kameleon (onder het filmpje):
http://www.sigmaphoto.com/shop/105mm-f2 ... acro-sigma
Heeft iemand hier meer zicht op?

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
BerichtGeplaatst: 16 okt 2011 22:12 
Lid
Fotografie

Voor macro zou ik naar meer dan 105mm gaan als je mieren wilt fotograferen; voor vlinders en libellen is het wel goed.

Voor portretten is een 105mm f2.8 beter dan een 50mm f1.4

Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
BerichtGeplaatst: 16 okt 2011 22:23 
Lid
Fotografie

met de 105 mm heb je veel ruimte nodig voor portretten.
heb sinds kort de plastic fantastic. ben er zeer tevreden mee.
prima geschikt voor portretten met prettige werkafstand.

BerichtGeplaatst: 16 okt 2011 22:34 
Lid
Fotografie

Citaat:
Voor macro zou ik naar meer dan 105mm gaan als je mieren wilt fotograferen; voor vlinders en libellen is het wel goed.

Wat bedoel je met meer? Bijvoorbeeld een Canon MP-E 65mm f2.8 1-5x macro of het gebruik van tussenringen? Dus de betreffende voorbeeldfoto's zijn niet haalbaar met de Sigma 105 f2.8 EX DG?
En is de afwezigheid van OS iets waar je in de praktijk tegenaan loopt?

Citaat:
Voor portretten is een 105mm f2.8 beter dan een 50mm f1.4

Waarom? Geldt dat ook met een crop-camera (1.6)?

BerichtGeplaatst: 17 okt 2011 12:09 
Lid
Fotografie

Het is een beetje afhankelijk van je camera!
Het zal een 1.6 zijn gezien de laatste reactie.. Dan zijn ze beide eigenlijk niet goedbruikbaar.

Dat de 50mm een goede portretlens is, is een hardnekkige fabel! Je krijgt op 50 gewoon teveel vertekening.. Daarom was 75mm in de oudheid toen men rolletjes gebruikte de perfecte lens voor portretten, iemand dacht ik deel 75 door 1,5 en krijg dan 50mm maar zo werkt het niet..

Niet voor niets worden er in de studio veelal FF camera's gebruikt, dan is een 100mm macro een topper, want je hebt niet heel veel ruimte nodig om je model er in beeld te krijgen, en geen groothoek vertekening.. Juist vanwege die ruimte is de 105mm minder geschikt voor een crop camera.

Wie heeft jou verteld dat je een lichtsterk objectief nodig hebt voor portretten?? Ik schiet 85% van mijn portretten tussen F7 en F11 Dat is ook het meest ideale wanneer je het model van puntje neus tot aan oren scherp wil hebben.. Afwijken kan leuk zijn voor effecten, maar dat effect kun je met F4 ook wel bereiken..

Als ik je een totaal andere tip mag geven, koop een 70-200 dan heb je een perfecte portret lens.. In enkele gevallen ga ik over op een 28-75 maar dat is alleen bij 2 of meer modellen in een te kleine ruimte! Maar 90% van de tijd gebruik ik die..

Als je mijn verhaal over groothoekvertekening niet geloofd.. Wendy heeft daar een heel mooi voorbeeld van geplaatst lang geleden, toen we nog een wiki pagina hadden

BerichtGeplaatst: 17 okt 2011 12:31 
Lid
Fotografie

kortste scherpstelafstand van de canon EF 50mm 1.8 II is vrij groot.. dus ik zou voor me macro gaan, al vind ik die 50mm ook erg lekker..

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
BerichtGeplaatst: 17 okt 2011 12:33 
Lid

Bezwaar bewerken: Ja
Ik schiet ook portretten op 50mm om toch redelijk bij mijn model in de buurt te blijven. En ik heb een FF camera.
Dus 105mm voor full body portretten is voor mij al vrijwel geen doen. Laat staan met een 1.6 crop.
Alleen, het hangt er dus heel erg vanaf wat voor portretten je wilt maken.

Closeups gaat prima. En daar zou ik ook liever geen 50mm gebruiken vanwege de vertekening.

Wat wil je precies voor portretten? Kun je wat linkjes plaatsen naar voorbeeld fotos?
en wil je buiten of binnen portretten maken?
Indien binnen, hoe groot is je beschikbare ruimte?

met een 200mm kun je nog een mooi full body portret maken. Als je maar ver genoeg van je onderwerp staat :D

BerichtGeplaatst: 17 okt 2011 13:38 
Lid
Fotografie

Tjah...gewoon twee totaal verschillende objectieven. De Foto's op de site van Sigma zijn echt wel met dat objectief gemaakt. Trust me...zo'n risico gaan ze daar niet lopen. Of er wel of geen extender is gebruikt kan ik natuurlijk niet aangeven.

Nadeel van dit macro objectief vind ik dat de voorkant uitschuift met scherpstellen...en zoals AJL zegt...met macro dan liever wat langer, voor de kleinere beestjes...of korter (goedkoper) voor de bloempjes.

Een 50mm f1.8 is dan weer een compleet ander objectief. Voor portretten prima bruikbaar naar mijn idee, qua beeldhoek "ideaal" voor op een crop...zal wat vertekenen...maar 75/85mm op een crop zal weer een te kleine beeldhoek hebben. Keuzes maken moet je toch :D

105mm op een crop voor portret vind ik dan weer net te lang eigenlijk...ruimte technisch dan...

Eigenlijk wil je gewoon beiden, maar moet je nu kiezen door budgettaire beperkingen. Ik zou dan gaan voor de 50mm f1.8 (kan je je geen buil aan vallen) en afhankelijk van wat voor macro je wilt gaan doen daar een objectief op kopen.

BerichtGeplaatst: 17 okt 2011 14:04 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Ja
Zolang je niet te dicht op de persoon gaat zitten kun je met een 50mm op een crop prima portretjes maken.
Gewoon ruim erop zetten en iets croppen.

BerichtGeplaatst: 17 okt 2011 15:29 
Lid
Fotografie

Bedankt voor de reacties.
Citaat:
Wie heeft jou verteld dat je een lichtsterk objectief nodig hebt voor portretten??

Niemand, maar ik heb geconstateerd dat ik binnenshuis soms licht tekort kom. Het is dan gemakkelijk wanneer je een objectief hebt waarbij je minder snel hoeft te flitsen of de verlichting in huis hoeft te verplaatsen. Het moment en de locatie biedt ook niet altijd die mogelijkheid.
Maar de vraag is inderdaad of de scherptediepte dan niet te beperkt wordt.

Citaat:
Als ik je een totaal andere tip mag geven, koop een 70-200 dan heb je een perfecte portret lens.

Dat mag je natuurlijk! Maar dat is wel een volledige overlap met mijn huidige objectieven. En de 2.8 versie gaat, ook tweedehands, boven mijn budget momenteel.

Citaat:
Wat wil je precies voor portretten? Kun je wat linkjes plaatsen naar voorbeeld fotos?

Over het algemeen zullen dit portretten zijn in de huiskamersfeer. Dit kan vervolgens variëren van enkel het hoofd tot het gehele lichaam. In ieder geval geen studiowerk.

viewtopic.php?f=4&t=36637&view=previous
viewtopic.php?f=4&t=36331&view=previous
viewtopic.php?f=4&t=37343
viewtopic.php?f=4&t=36509&view=previous
Citaat:
en wil je buiten of binnen portretten maken?

Voornamelijk binnen (of wellicht buiten als de avond valt).
Citaat:
Indien binnen, hoe groot is je beschikbare ruimte?

Dat is wisselend. Soms zal 105mm aan de (te) royale kant zijn. Over het algemeen zal er wel de mogelijkheid zijn om dichter naar het "model" te gaan waardoor ik met 50mm uit de voeten zou kunnen. Het is even nadenken wanneer je een zoomlens gewend bent.

Citaat:
Ik zou dan gaan voor de 50mm f1.8 (kan je je geen buil aan vallen) en afhankelijk van wat voor macro je wilt gaan doen daar een objectief op kopen.

Daar neig ik ook naartoe.
Maar dan nog lijkt mij de Sigma 105mm f2.8 EX DG een prima obectief voor macro. Bij een 150mm macro schijnt een statief noodzakelijk te zijn en daar wil ik niet afhankelijk van zijn.

BerichtGeplaatst: 18 okt 2011 07:59 
Lid

Geslacht: Vrouw
Of de 90mm macro van tamron, ook prima te gebruiken voor portret.

BerichtGeplaatst: 18 okt 2011 18:34 
Lid
Fotografie

macro en 50mm is heel wat anders.
sowieso stelt de 50mm veel sneller scherp.

eventueel kun je ze ook allebei aanschaffen.
de 50 1.8 is voor 100 euro te koop op marktplaats :D

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
BerichtGeplaatst: 18 okt 2011 22:30 
Lid
Fotografie

€100 is. de normale winkelprijs/nieuwprijs voor de 50 mm 1,8