toch nog een berichtje van mij hoor, want ik snap nog steeds die merkenvoorkeur niet.
ieder merk heeft de basis-instellingen aan boord. het ene merk blinkt uit in dit, en het andere in dat.
als ik ff naar mijzelf kijk, en wat ik allemaal gebruik of uitgetest heb, dan zie ik zeer weinig verschillen.. ik heb met analoge en digitale nikons gewerkt.. nikon is fijn.. wat ik zo mooi vind aan nikon is dat de meeste lenzen altijd compatibel blijven door de jaren heen.. dubbele instelwiel en belichting met nikons zijn super.. de lensjes zijn ook de max
dan canon.. ik werk erg graag met canon.. retesnelle AF, ergonomisch ook zeer goed, het voelt gewoon goed aan, en volop keus uit lensjes.. voor ieder wat wils..werk er graag mee..
sony/minolta.. ik heb iets met minolta-sony.. eigenlijk meer met minolta dan met sony.. ik ben jarenlang een echte monoltanian geweest.. prijs/kwalititsverhouding is prima! minolta en sony staan bekend om hun vooruitstrevende techniek.. sony loopt voor wat betreft nieuwe technieken.. minolta deed dat vroeger ook.. sony/minolta is een durfal, de ene keer pakt het goed uit, de andere keer mss iets minder..ik heb nog nooit met een sony enig electronisch proleem gehad, die boel zit zeker degelijk in elkaar geschroefd! nog nooit een error-melding gehad, de enige keer dat ik een error melding kreeg, was met een hele oude sigma 24mm 2.8 en dat kwam omdat de contactpunten versleten waren.. sony/minolta vind ik geweldig vanwege de warme kleuren.. de cz en g-lenzen doen zeker niet onder voor die van de andere merken..slt´s en nex vind ik wat minder, ik ben old-school, don´t shoot me please..
pentax.. pentax maakt mijn hart altijd een beetje sneller kloppen, want pentax is en blijft het buitenbeentje.. wellicht dat pentax momenteel niet zo heel vele meer voorstelt, maar ik heb nog de tijd meegemaakt dat pentax stond voor eigenzinnig, vooruitstrevend en zeer goede kwaliteit! supercamera´s!
dan over leica.. ik hou van leica.. ik heb er zelf eentje, met wat lensjes.. dit is top off the bill materiaal, maar als je denkt dat een leica het fotograferen eenvoudigr maakt, kom je van een jouwe kermis thuis,, glaswerk is top, bediening is eenvoudig, en alles is gemaakt van krupstahl, maar ook die hebben hun mishaps.. zwaar is mss leuk voor het kwaliteitsgevoel, maar niet altijd een pretje om mee rond te lopen..leica heeft een naam, maar het is ook echt niet alles hoor!
olympus.. ik heb zo´n 20 oly´s liggen hier.. en die zijn allemaal goed! oly blinkt voornamelijk uit in het maken van compacte camera´s met uitstekende eigenschappen..
moraal van het verhaal is eigenlijk.. ieder merk heeft zijn voors en tegens.. ik pas me altijd aan aan het toestel.. wat bij het ene merk prima werkt, is bij het andere mss wat minder en vice versa..mij makt het in ieder geval niet zo heel vele uit..
ik ben vanmiddag met een canon a800 op pad geweest, gekocht in de aldi.. mss ga ik morgen wel met mijn leica van een paar duizend op pad.. but.. who cares??
persoonlijk vind ik die canon powershot veel makkelijker om mee te nemen ipv die leica of zelfs een dslr.. mij maakt het eigenlijk gene moer uit..
veel cam´s gebruikt, uitgetest, in bezit gehad en weet ik veel.. maar zelfs een 1dmkIII heeft mij niet DAT inzicht of voordeel gegeven om er betere pics mee te maken..
L-lenzen of niet, sony-G of carl zeiss, leica-lenzen of 3rd party..ik werk met van alles en nog wat, en voor mij maakt het niet zo heel vele uit..
oja, ik doe ook polaroid, middenformaat-fotografie, 35mm analoog en weet ik veel..
ik zie zo goed als geen verschil..
merk maakt me geen zak uit.. ik kijk naar mijn eigen wensen en verlangens, en bij ieder toestel kom je pro´s en contra´s tegen.. zaak aan de fotograaf om daarmee om te gaan..
het perfecte toestel bestaat imho niet..
(ik heb vanmiddag the time of my life gehad, met een analoge eos-3, een sony a200 en een canon powershot a800, met mijn leica sl met summicron 50mm f/2 als backup..

)
morgen ga ik es een rolletje t-max iso 400 in mijn canon ae-1 program pleuren.. we zien wel..

ik wens iedereen heel veel fotografieplezier toe!